Poradnik dobrego kierowcy
REKLAMA
REKLAMA
Na polskich drogach króluje chamstwo
Z tezą postawioną w śródtytule zgodzi się z pewnością zdecydowana większość zmotoryzowanych. Subiektywne opinie potwierdzają również badania. Na przykład przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu.
REKLAMA
REKLAMA
Wnioski nie są optymistyczne, kierowcy bardzo często spotykają się z nieuprzejmością i agresją na drodze. Najważniejszym problemem jest szybka i niedostosowana do panujących warunków jazda. Co trzeci kierowca codziennie jest świadkiem ryzykownej jazdy innych użytkowników drogi. 78% badanych przyznaje, że takie zachowanie dostrzega przynajmniej raz w tygodniu. Drugim najczęściej spotykanym na drodze nieeleganckim zachowaniem ze strony innych kierowców jest wymuszanie pierwszeństwa. Ponad połowa kierowców doświadcza tego minimum raz w tygodniu, 17% - każdego dnia. Uciążliwa dla innych jest również zbyt dynamiczna jazda zmuszająca do zwolnienia, zahamowania lub zmiany pasa ruchu. 53% badanych spotyka się z nią przynajmniej raz w tygodniu, 12% codziennie.
- Rozważny i uprzejmy kierowca przede wszystkim przestrzega zasad Kodeksu Ruchu Drogowego: nie tylko jeździ przepisowo, nie tamuje ruchu, ale też pozakodeksowymi gestami w trudniejszych sytuacjach np. w godzinach szczytu ułatwia innym użytkownikom drogi płynne poruszanie się – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Zobacz też: Błędy kierowców na przejściach dla pieszych
Poradnik dobrego kierowcy
Polscy kierowcy mają zazwyczaj wysokie mniemanie na temat swojej sprawności w ruchu drogowym, ale statystyki dotyczące wypadków są dla nas druzgocące. Jesteśmy jednymi z najgorszych kierowców w Europie.
A co to oznacza być dobrym kierowcą? Na pewno dobry kierowca to nie ten, który bezmyślnie i bezrefleksyjnie stwarza niebezpieczeństwo w ruchu drogowym i nie boi się pędzić z zawrotną prędkością przez miasto.
Jednymi z cech dobrego kierowcy oprócz umiejętności technicznych w zakresie prowadzenia pojazdu są wysoka kultura osobista i zdolność do przewidywania skutków swoich zachowań na drodze.
Szacunek dla pozostałych użytkowników dróg ma wpływ na upłynnianie ruchu w miastach. Sprawne ruszanie spod świateł, nie wjeżdżanie na skrzyżowanie gdy nie ma możliwości opuszczenia go po zmianie świateł, czy umożliwianie innym zmiany pasa ruchu to jedne z kluczowych kwestii w których kultura kierowców ma szczególne znaczenie. Kolejną jest umożliwienie przejazdu przez "wąskie gardło" stosując technikę na tzw. suwak. Wciąż nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że w miejscu, gdzie droga dwujezdniowa zwęża się do jednego pasa, najszybszą metodą jazdy jest naprzemienne zjeżdżanie aut z obu pasów. Wpuszczający powinni zostawiać wpuszczanym odpowiednio duże odstępy, a wpuszczani powinni w nie wjeżdżać pojedynczo. Warto pamiętać, że zarówno jazda maksymalnie blisko innego auta oraz niechęć do wpuszczenia innych samochodów, jak i kurczowe trzymanie się jednego pasa drogi, przyczyniają się do powstawania zbędnych korków i zdenerwowania innych kierowców.
Zobacz też: Zderzenie z dzikim zwierzęciem - co robić?
REKLAMA
Ale jest też druga strona medalu. Często kierowcy irytują się, że pozostali uczestnicy ruchu nie umożliwiają im zmiany pasa ruchu, podczas gdy sami tego zamiaru nie sygnalizują. Odpowiednio wczesne włączenie kierunkowskazów porządkuje ruchu drogowy i umożliwia reakcję pozostałym kierowcom.
Co więcej, problem braku kultury na drodze dotyczy nie tylko kierowców pojazdów mechanicznych lecz również pieszych. Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych nie może popędzać przechodzących ani zapominać o poruszających się chodnikiem lub poboczem i uważać, by nie ochlapać ich podczas wjechania w kałużę.
Źródło: Materiały prasowe Oponeo.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.