REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć autostradą?

Subskrybuj nas na Youtube
droga ekspresowa autostrada Fot. Fotolia
droga ekspresowa autostrada Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda autostradą daje zarówno pewne korzyści kierowcy, jak i ograniczenia. Co zrobić w razie awarii na autostradzie? Jakie są zasady poruszania po niej?

REKLAMA

Jak dojechać najszybciej z jednego miasta do drugiego? Odpowiedź jest banalnie prosta – autostradą. Ale czy szybciej oznacza także bezpieczniej? Jazda po autostradzie rządzi się swoimi prawami, które warto znać, aby podróż przebiegła sprawnie i bez niemiłych niespodzianek.

REKLAMA

Patrząc przez pryzmat policyjnych statystyk, autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg – w porównaniu do innych ich rodzajów, na autostradach dochodzi do najmniejszej liczby wypadków. W 2013 r. wydarzyło się na nich 289 wypadków, co stanowi 0,8% ogólnej ich liczby. Dla porównania, do największej liczby tego typu zdarzeń doszło na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych – aż 29 208 (81,5%). Najczęstszą przyczyną wypadków na autostradach jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (105), niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami (47), zmęczenie za kierownicą lub zaśnięcie (41) oraz nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (24). Mimo, że autostrady wydają się być bezpieczniejsze
w podróżowaniu, to niestety i tak w kwestii wypadków można zauważyć tendencję wzrostową.

Zobacz też: Autostrady w Polsce - statystyka wypadków samochodowych

Zasady jazdy autostradą

REKLAMA

Aby zminimalizować ryzyko kolizji czy wypadku trzeba trzymać się pewnych zasad podróżowania po autostradzie. Należy pamiętać, że ruch powinien odbywać się prawym pasem – lewy pas służy jedynie do wyprzedzania. Na całej długości autostrady obowiązuje zakaz cofania się oraz zatrzymywania (z wyjątkiem MOP). Co za tym idzie, nie wolno zatrzymywać samochodów, aby wysadzić pasażerów. Zabronione jest także zatrzymywanie aut przez autostopowiczów. Podczas jazdy ważne jest utrzymywanie odpowiedniej odległości (ok. 40 – 50 metrów) od następnego auta – warto zwrócić uwagę, że zignorowanie tej zasady jest jedną
z najczęstszych przyczyn wypadków na autostradach.

Przy wyprzedzaniu oraz zmianie pasa kierunkowskaz powinien migać nieco dłużej, a zmiana pasa przed wyprzedzaniem powinna nastąpić ok. 50 metrów przed samochodem, który jest wyprzedzany. Pas ruchu można zmienić na przeciwległy jedynie korzystając z węzła autostradowego. Kto może poruszać się po autostradzie? Tylko kierujący samochodami i motocyklami. Po autostradzie nie pojeżdżą więc rowery, motorowery, ciągniki czy wozy konne. Autostradą nie mogą również poruszać się osoby piesze. Przebieganie na druga stronę przez pasy ruchu lub pas rozdziału jest surowo wzbronione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co robić w razie awarii na autostradzie?

Awarie niestety zdarzają się także i na autostradach, jak się wtedy zachować? W miarę możliwości należy zatrzymać się na pasie awaryjnym, włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości ok. 100 metrów od samochodu i udać się do kolumny alarmowej, za pośrednictwem której można wezwać pomoc. Zgłoszenia można także dokonać z telefonu komórkowego. – Użytkownicy naszej aplikacji mogą skorzystać z nowej funkcji, która pomoże im w bezproblemowym podróżowaniu po autostradzie. – mówi Jakub Wesołowski, Yanosik.pl – Aplikacja wykrywa zmniejszenie prędkości do pewnej wartości, poza MOP oczywiście, i podaje instrukcję jak postąpić w razie awarii. Jak również daje możliwość kontaktu z Centrum Zarządzania Autostradą, bez wychodzenia z auta i szukania słupka alarmowego. Na ten moment funkcja ta dostępna jest dla podróżujących autostradą A2 na odcinku Konin – Świecko – dodaje.

Zobacz też: Czy warto omijać autostrady?

Gdy już skontaktujemy się z operatorem należy zastosować się do jego wskazówek, a następnie opuścić pojazd i czekać na pomoc za barierkami oddzielającymi pobocze od autostrady. Pomocne w razie awarii na autostradzie mogą okazać się kamizelki odblaskowe, które co prawda, w Polsce nie są obowiązkowym wyposażeniem auta, ale są nieodzowne w razie zmniejszonej przejrzystości powietrza. Istotną kwestią
w przypadku awarii jest również to, że na autostradach zabronione jest holowanie pojazdów.

System informacji drogowych na autostradzie

Dobrze poinformowany kierowca podróżuje bezpieczniej i przyjemniej. Dużym ułatwieniem dla kierowców są tablice informacyjne o zmiennej treści ustawione na autostradach. Mogą one wyświetlać wiele istotnych informacji jak ograniczenie prędkości, stan nawierzchni, warunki pogodowe, czas oczekiwania na bramkach czy informacje o wypadkach i zalecanym objeździe. Znów pomocne tutaj okazują się smartfony, za pośrednictwem, których kierowcy informują się o sytuacji na drodze i jednocześnie mogą także dostarczać informacji operatorowi autostrady Otrzymujemy automatyczne powiadomienie o każdym zgłoszeniu
z systemu Yanosik, które miało miejsce na całym 255-km odcinku autostrady Świecko – Konin i jednocześnie sami  dostarczamy do niego ważnych informacji dla podróżnych
. mówi Z. Kwiatkowska, Autostrada Wielkopolska S.A. Pozwala to na szybszą wymianę informacji między Centrum Zarządzania Autostradą
a kierowcami.
dodaje.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA