REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć autostradą?

Subskrybuj nas na Youtube
droga ekspresowa autostrada Fot. Fotolia
droga ekspresowa autostrada Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda autostradą daje zarówno pewne korzyści kierowcy, jak i ograniczenia. Co zrobić w razie awarii na autostradzie? Jakie są zasady poruszania po niej?

REKLAMA

Jak dojechać najszybciej z jednego miasta do drugiego? Odpowiedź jest banalnie prosta – autostradą. Ale czy szybciej oznacza także bezpieczniej? Jazda po autostradzie rządzi się swoimi prawami, które warto znać, aby podróż przebiegła sprawnie i bez niemiłych niespodzianek.

REKLAMA

Patrząc przez pryzmat policyjnych statystyk, autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg – w porównaniu do innych ich rodzajów, na autostradach dochodzi do najmniejszej liczby wypadków. W 2013 r. wydarzyło się na nich 289 wypadków, co stanowi 0,8% ogólnej ich liczby. Dla porównania, do największej liczby tego typu zdarzeń doszło na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych – aż 29 208 (81,5%). Najczęstszą przyczyną wypadków na autostradach jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (105), niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami (47), zmęczenie za kierownicą lub zaśnięcie (41) oraz nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (24). Mimo, że autostrady wydają się być bezpieczniejsze
w podróżowaniu, to niestety i tak w kwestii wypadków można zauważyć tendencję wzrostową.

Zobacz też: Autostrady w Polsce - statystyka wypadków samochodowych

Zasady jazdy autostradą

REKLAMA

Aby zminimalizować ryzyko kolizji czy wypadku trzeba trzymać się pewnych zasad podróżowania po autostradzie. Należy pamiętać, że ruch powinien odbywać się prawym pasem – lewy pas służy jedynie do wyprzedzania. Na całej długości autostrady obowiązuje zakaz cofania się oraz zatrzymywania (z wyjątkiem MOP). Co za tym idzie, nie wolno zatrzymywać samochodów, aby wysadzić pasażerów. Zabronione jest także zatrzymywanie aut przez autostopowiczów. Podczas jazdy ważne jest utrzymywanie odpowiedniej odległości (ok. 40 – 50 metrów) od następnego auta – warto zwrócić uwagę, że zignorowanie tej zasady jest jedną
z najczęstszych przyczyn wypadków na autostradach.

Przy wyprzedzaniu oraz zmianie pasa kierunkowskaz powinien migać nieco dłużej, a zmiana pasa przed wyprzedzaniem powinna nastąpić ok. 50 metrów przed samochodem, który jest wyprzedzany. Pas ruchu można zmienić na przeciwległy jedynie korzystając z węzła autostradowego. Kto może poruszać się po autostradzie? Tylko kierujący samochodami i motocyklami. Po autostradzie nie pojeżdżą więc rowery, motorowery, ciągniki czy wozy konne. Autostradą nie mogą również poruszać się osoby piesze. Przebieganie na druga stronę przez pasy ruchu lub pas rozdziału jest surowo wzbronione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co robić w razie awarii na autostradzie?

Awarie niestety zdarzają się także i na autostradach, jak się wtedy zachować? W miarę możliwości należy zatrzymać się na pasie awaryjnym, włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości ok. 100 metrów od samochodu i udać się do kolumny alarmowej, za pośrednictwem której można wezwać pomoc. Zgłoszenia można także dokonać z telefonu komórkowego. – Użytkownicy naszej aplikacji mogą skorzystać z nowej funkcji, która pomoże im w bezproblemowym podróżowaniu po autostradzie. – mówi Jakub Wesołowski, Yanosik.pl – Aplikacja wykrywa zmniejszenie prędkości do pewnej wartości, poza MOP oczywiście, i podaje instrukcję jak postąpić w razie awarii. Jak również daje możliwość kontaktu z Centrum Zarządzania Autostradą, bez wychodzenia z auta i szukania słupka alarmowego. Na ten moment funkcja ta dostępna jest dla podróżujących autostradą A2 na odcinku Konin – Świecko – dodaje.

Zobacz też: Czy warto omijać autostrady?

Gdy już skontaktujemy się z operatorem należy zastosować się do jego wskazówek, a następnie opuścić pojazd i czekać na pomoc za barierkami oddzielającymi pobocze od autostrady. Pomocne w razie awarii na autostradzie mogą okazać się kamizelki odblaskowe, które co prawda, w Polsce nie są obowiązkowym wyposażeniem auta, ale są nieodzowne w razie zmniejszonej przejrzystości powietrza. Istotną kwestią
w przypadku awarii jest również to, że na autostradach zabronione jest holowanie pojazdów.

System informacji drogowych na autostradzie

Dobrze poinformowany kierowca podróżuje bezpieczniej i przyjemniej. Dużym ułatwieniem dla kierowców są tablice informacyjne o zmiennej treści ustawione na autostradach. Mogą one wyświetlać wiele istotnych informacji jak ograniczenie prędkości, stan nawierzchni, warunki pogodowe, czas oczekiwania na bramkach czy informacje o wypadkach i zalecanym objeździe. Znów pomocne tutaj okazują się smartfony, za pośrednictwem, których kierowcy informują się o sytuacji na drodze i jednocześnie mogą także dostarczać informacji operatorowi autostrady Otrzymujemy automatyczne powiadomienie o każdym zgłoszeniu
z systemu Yanosik, które miało miejsce na całym 255-km odcinku autostrady Świecko – Konin i jednocześnie sami  dostarczamy do niego ważnych informacji dla podróżnych
. mówi Z. Kwiatkowska, Autostrada Wielkopolska S.A. Pozwala to na szybszą wymianę informacji między Centrum Zarządzania Autostradą
a kierowcami.
dodaje.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA