REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady jazdy po mieście

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Jazda w dużej aglomeracji miejskiej wymaga skupienia
Jazda w dużej aglomeracji miejskiej wymaga skupienia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w ruchu miejskim to nie lada wyzwanie dla każdego mieszkańca dużej aglomeracji. Zwłaszcza jesienią i zimą, gdy warunki pogodowe znacznie utrudniają widoczność, łatwo o stłuczkę lub potrącenie pieszego. Przedstawiamy kilka zasad bezpiecznej jazdy po mieście.

Jak jeździć, by nie przeszkadzać innym, nie wprowadzać niepotrzebnego zamętu na drodze i nie doprowadzać do niebezpiecznych sytuacji? Na pewno należy być uważnym, przewidującym i stosować zasadę ograniczonego zaufania do innych kierowców.  Więcej zasad, którymi powinien się kierować każdy kierowca jeżdżący w mieście przygotował Tomasz Suski, koordynator społecznej akcji „Prędkość w mieście to obciach”.

REKLAMA

REKLAMA

1. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie zawsze powinni zapinać pasy bezpieczeństwa. Kierowca i jadący obok niego pasażer ze względu na działania poduszek powietrznych, z kolei pasażerowie siedzący z tyłu ze względu na to, by w razie zderzenia nie zrobić krzywdy osobom siedzącym z przodu. Okazuje się, że Zapinanie pasów bezpieczeństwa o 45% zmniejsza ryzyko powstania śmiertelnych obrażeń przez osoby siedzące z przodu, a o 50% - przez osoby siedzące z tyłu.

2. Należy stale obserwować sytuację dookoła samochodu, a także na chodnikach i poboczach. W tym celu aktywnie korzystać z lusterek. Poszerzamy sobie znacznie pole widzenia i jesteśmy w stanie szybciej wyłapać nieprzewidziane zdarzenie na drodze. Naszych obserwacji nie ograniczajmy tylko do drogi przed sobą.

Zobacz też: Czy autobusy komunikacji miejskiej zawsze mają pierwszeństwo?

REKLAMA

3. Warto bezwzględnie przestrzegać ograniczeń prędkości. Najczęstszymi ofiarami wypadków w mieście są piesi i ograniczenia prędkości są obliczone na ochronę ich zdrowia i życia. Prawdopodobieństwo poważnych obrażeń pieszych przy zderzeniu z samochodem jadącym 50 km/h wynosi aż 90%.  "Ograniczenia prędkości nie są po to, by utrudniać życie kierowcom. Służą poprawie bezpieczeństwa. Jadąc zgodnie z limitami mamy większą szansę wyhamować przed niespodziewaną przeszkodą. Pamiętajmy, że zgodnie z badaniami spadek średniej prędkości o 5% powoduje zmniejszenie się ogólnej liczby wypadków o 10% , a wypadków śmiertelnych o 20%" - podkreśla Tomasz Suski, Wicedyrektor Departamentu Likwidacji Szkód w Liberty Direct i koordynator akcji "Prędkość w mieście to obciach".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Należy sygnalizować zamiar skrętu, czyli używać kierunkowskazów. Ciekawostką jest, że uczestnik ruchu drogowego, aby coś dostrzec na drodze średnio potrzebuje 2-3 sekund. Cykl pracy kierunkowskazu to 0,5 do 1 sekundy. Dlatego pamiętajmy, żeby swój manewr zacząć po 3-4 cyklach pracy kierunkowskazu.

Zobacz też: Jak ocenić szerokość swojego pojazdu?

5. Manewry - zmianę pasa, czy wyprzedzanie, należy wykonywać płynnie. Wcześniej należy się upewnić, że inni kierowcy zauważyli że rozpoczynamy zmianę pasa. Niestety w tym przypadku trzeba często myśleć za innych. Sytuacje, w których poruszający się obok kierowcy nie zwracają uwagi na to co się dzieje wokół nich i w tym samym momencie decydują się na zajęcie tego samego pasa ruchu zdarzają się nagminnie. 

6. Warto bacznie obserwować sytuację dookoła przejść dla pieszych. Lekko zwalniając dajemy sobie szansę na skuteczne zareagowanie, gdy pieszy wejdzie na pasy w ostatniej chwili. Albo gdy nie widzimy pieszego, bo zasłania nam go samochód jadący na bocznym pasie. Z powodu nieprawidłowego przejeżdżania przez przejścia dla pieszych wydarza się rocznie 8-10% wypadków w terenie zabudowanym.

Najczęstsze przyczyny wypadków w terenie zabudowanym w 2012 roku

Źródło: Materiały prasowe Liberty Direct

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA