REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy kolejne trzy techniki wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg.

Nie brakuje technik pozwalających wprowadzić auto w kontrolowany poślizg. W II-giej części naszego cyklu przedstawiamy kolejne trzy metody, pozwalające wywołać kontrolowany uślizg tylnej osi. Warto pamiętać, że wskazówki te tyczą się głównie aut z napędem tylnym bądź 4x4, bowiem przedni napęd, ze względu na swoją konstrukcję (napędzane koła skrętne, zdecydowanie większa masa na przedniej osi) wyraźnie ogranicza możliwości tzw. driftingu. Oczywiście można je wykonać, ale rezultaty są słabe i samo wykonanie manewru trudniejsze i bardziej niebezpieczne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Braking Drift – technika ta wykorzystuje zjawisko „przenoszenia się” masy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu w trakcie przyspieszania bądź hamownia autem. Aby wykonać ją poprawnie należy podczas wjazdu w zakręt w sposób króki i energiczny wcisnąć pedał hamulca. Odciążony tył spowoduje utratę przyczepności tylnych kół, które zainicjują w ten sposób poślizg.  Im bardziej nadsterowne jest auto, tym mniejszą siłą należy zadziałać na hamulec.

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

REKLAMA

Shift Lock – Metoda ta adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. Kierowca będąc jeszcze przed zakrętem musi wcisnąć pedał sprzęgła, co spowoduje spadek obrotów. Jeśli przed zakrętem obroty były w niskim bądź średnim zakresie, to warto zredukować przed nim także bieg (nie puszczając jednak sprzęgła). W trakcie pokonywania zakrętu należy puścić sprzęgło. Gwałtowny przyrost momentu obrotowego spowoduje utratę przyczepności tylnych kół i rozpoczęcie poślizgu. Szybka kontra i odpowiednie dozowanie gazu pozwolą zapanować nad autem i spokojnie regulować kąt natarcia na zakręt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Feint Drift – Kierowca przed zakrętem wykonuje się skręt w kierunku przeciwnym do kierunku zakrętu, a następnie gwałtownie skręca się kierownicą we właściwą stronę, rozpoczynając w ten sposób poślizg. Najlepszy efekt uzyskać można na autach z napędem tylnych bądź wszystkich kół, ale także posiadacze samochodów przednionapędowych mogą pokusić się o zastosowanie tej techniki jazdy w poślizgu. Ważne jest, aby ruch kierownicą był płynny. Gdy auto zacznie poruszać się bokiem za pomocą gazu można korygować prędkość, kąt natarcia i długość poślizgu (w autach z napędem tylnym i 4x4).

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Wszystkie wyżej wymienione manewry są skrajnie niebezpieczne i możliwe do wykonania tylko na specjalnie przeznaczonych do tego celu obiektach. Niskie umiejętności za kierownicą połączone z próbą zastosowania, którejkolwiek z technik mogą grozić kalectwem lub śmiercią.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA