REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy kolejne trzy techniki wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg.

Nie brakuje technik pozwalających wprowadzić auto w kontrolowany poślizg. W II-giej części naszego cyklu przedstawiamy kolejne trzy metody, pozwalające wywołać kontrolowany uślizg tylnej osi. Warto pamiętać, że wskazówki te tyczą się głównie aut z napędem tylnym bądź 4x4, bowiem przedni napęd, ze względu na swoją konstrukcję (napędzane koła skrętne, zdecydowanie większa masa na przedniej osi) wyraźnie ogranicza możliwości tzw. driftingu. Oczywiście można je wykonać, ale rezultaty są słabe i samo wykonanie manewru trudniejsze i bardziej niebezpieczne.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Braking Drift – technika ta wykorzystuje zjawisko „przenoszenia się” masy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu w trakcie przyspieszania bądź hamownia autem. Aby wykonać ją poprawnie należy podczas wjazdu w zakręt w sposób króki i energiczny wcisnąć pedał hamulca. Odciążony tył spowoduje utratę przyczepności tylnych kół, które zainicjują w ten sposób poślizg.  Im bardziej nadsterowne jest auto, tym mniejszą siłą należy zadziałać na hamulec.

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

Shift Lock – Metoda ta adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. Kierowca będąc jeszcze przed zakrętem musi wcisnąć pedał sprzęgła, co spowoduje spadek obrotów. Jeśli przed zakrętem obroty były w niskim bądź średnim zakresie, to warto zredukować przed nim także bieg (nie puszczając jednak sprzęgła). W trakcie pokonywania zakrętu należy puścić sprzęgło. Gwałtowny przyrost momentu obrotowego spowoduje utratę przyczepności tylnych kół i rozpoczęcie poślizgu. Szybka kontra i odpowiednie dozowanie gazu pozwolą zapanować nad autem i spokojnie regulować kąt natarcia na zakręt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Feint Drift – Kierowca przed zakrętem wykonuje się skręt w kierunku przeciwnym do kierunku zakrętu, a następnie gwałtownie skręca się kierownicą we właściwą stronę, rozpoczynając w ten sposób poślizg. Najlepszy efekt uzyskać można na autach z napędem tylnych bądź wszystkich kół, ale także posiadacze samochodów przednionapędowych mogą pokusić się o zastosowanie tej techniki jazdy w poślizgu. Ważne jest, aby ruch kierownicą był płynny. Gdy auto zacznie poruszać się bokiem za pomocą gazu można korygować prędkość, kąt natarcia i długość poślizgu (w autach z napędem tylnym i 4x4).

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Wszystkie wyżej wymienione manewry są skrajnie niebezpieczne i możliwe do wykonania tylko na specjalnie przeznaczonych do tego celu obiektach. Niskie umiejętności za kierownicą połączone z próbą zastosowania, którejkolwiek z technik mogą grozić kalectwem lub śmiercią.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA