REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy kolejne trzy techniki wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg.

Nie brakuje technik pozwalających wprowadzić auto w kontrolowany poślizg. W II-giej części naszego cyklu przedstawiamy kolejne trzy metody, pozwalające wywołać kontrolowany uślizg tylnej osi. Warto pamiętać, że wskazówki te tyczą się głównie aut z napędem tylnym bądź 4x4, bowiem przedni napęd, ze względu na swoją konstrukcję (napędzane koła skrętne, zdecydowanie większa masa na przedniej osi) wyraźnie ogranicza możliwości tzw. driftingu. Oczywiście można je wykonać, ale rezultaty są słabe i samo wykonanie manewru trudniejsze i bardziej niebezpieczne.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Braking Drift – technika ta wykorzystuje zjawisko „przenoszenia się” masy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu w trakcie przyspieszania bądź hamownia autem. Aby wykonać ją poprawnie należy podczas wjazdu w zakręt w sposób króki i energiczny wcisnąć pedał hamulca. Odciążony tył spowoduje utratę przyczepności tylnych kół, które zainicjują w ten sposób poślizg.  Im bardziej nadsterowne jest auto, tym mniejszą siłą należy zadziałać na hamulec.

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

Shift Lock – Metoda ta adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. Kierowca będąc jeszcze przed zakrętem musi wcisnąć pedał sprzęgła, co spowoduje spadek obrotów. Jeśli przed zakrętem obroty były w niskim bądź średnim zakresie, to warto zredukować przed nim także bieg (nie puszczając jednak sprzęgła). W trakcie pokonywania zakrętu należy puścić sprzęgło. Gwałtowny przyrost momentu obrotowego spowoduje utratę przyczepności tylnych kół i rozpoczęcie poślizgu. Szybka kontra i odpowiednie dozowanie gazu pozwolą zapanować nad autem i spokojnie regulować kąt natarcia na zakręt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Feint Drift – Kierowca przed zakrętem wykonuje się skręt w kierunku przeciwnym do kierunku zakrętu, a następnie gwałtownie skręca się kierownicą we właściwą stronę, rozpoczynając w ten sposób poślizg. Najlepszy efekt uzyskać można na autach z napędem tylnych bądź wszystkich kół, ale także posiadacze samochodów przednionapędowych mogą pokusić się o zastosowanie tej techniki jazdy w poślizgu. Ważne jest, aby ruch kierownicą był płynny. Gdy auto zacznie poruszać się bokiem za pomocą gazu można korygować prędkość, kąt natarcia i długość poślizgu (w autach z napędem tylnym i 4x4).

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Wszystkie wyżej wymienione manewry są skrajnie niebezpieczne i możliwe do wykonania tylko na specjalnie przeznaczonych do tego celu obiektach. Niskie umiejętności za kierownicą połączone z próbą zastosowania, którejkolwiek z technik mogą grozić kalectwem lub śmiercią.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA