REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Jazda w kontrolowanym poślizgu adresowana jest głównie do dobrych kierowców dysponujących autami z napędem tylnym lub 4x4. Jazdy tego typu najlepiej wykonywać na torze.
Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy kolejne trzy techniki wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg.

Nie brakuje technik pozwalających wprowadzić auto w kontrolowany poślizg. W II-giej części naszego cyklu przedstawiamy kolejne trzy metody, pozwalające wywołać kontrolowany uślizg tylnej osi. Warto pamiętać, że wskazówki te tyczą się głównie aut z napędem tylnym bądź 4x4, bowiem przedni napęd, ze względu na swoją konstrukcję (napędzane koła skrętne, zdecydowanie większa masa na przedniej osi) wyraźnie ogranicza możliwości tzw. driftingu. Oczywiście można je wykonać, ale rezultaty są słabe i samo wykonanie manewru trudniejsze i bardziej niebezpieczne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Braking Drift – technika ta wykorzystuje zjawisko „przenoszenia się” masy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu w trakcie przyspieszania bądź hamownia autem. Aby wykonać ją poprawnie należy podczas wjazdu w zakręt w sposób króki i energiczny wcisnąć pedał hamulca. Odciążony tył spowoduje utratę przyczepności tylnych kół, które zainicjują w ten sposób poślizg.  Im bardziej nadsterowne jest auto, tym mniejszą siłą należy zadziałać na hamulec.

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

REKLAMA

Shift Lock – Metoda ta adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. Kierowca będąc jeszcze przed zakrętem musi wcisnąć pedał sprzęgła, co spowoduje spadek obrotów. Jeśli przed zakrętem obroty były w niskim bądź średnim zakresie, to warto zredukować przed nim także bieg (nie puszczając jednak sprzęgła). W trakcie pokonywania zakrętu należy puścić sprzęgło. Gwałtowny przyrost momentu obrotowego spowoduje utratę przyczepności tylnych kół i rozpoczęcie poślizgu. Szybka kontra i odpowiednie dozowanie gazu pozwolą zapanować nad autem i spokojnie regulować kąt natarcia na zakręt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła

Feint Drift – Kierowca przed zakrętem wykonuje się skręt w kierunku przeciwnym do kierunku zakrętu, a następnie gwałtownie skręca się kierownicą we właściwą stronę, rozpoczynając w ten sposób poślizg. Najlepszy efekt uzyskać można na autach z napędem tylnych bądź wszystkich kół, ale także posiadacze samochodów przednionapędowych mogą pokusić się o zastosowanie tej techniki jazdy w poślizgu. Ważne jest, aby ruch kierownicą był płynny. Gdy auto zacznie poruszać się bokiem za pomocą gazu można korygować prędkość, kąt natarcia i długość poślizgu (w autach z napędem tylnym i 4x4).

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami

Wszystkie wyżej wymienione manewry są skrajnie niebezpieczne i możliwe do wykonania tylko na specjalnie przeznaczonych do tego celu obiektach. Niskie umiejętności za kierownicą połączone z próbą zastosowania, którejkolwiek z technik mogą grozić kalectwem lub śmiercią.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA