Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. II
REKLAMA
REKLAMA
Nie brakuje technik pozwalających wprowadzić auto w kontrolowany poślizg. W II-giej części naszego cyklu przedstawiamy kolejne trzy metody, pozwalające wywołać kontrolowany uślizg tylnej osi. Warto pamiętać, że wskazówki te tyczą się głównie aut z napędem tylnym bądź 4x4, bowiem przedni napęd, ze względu na swoją konstrukcję (napędzane koła skrętne, zdecydowanie większa masa na przedniej osi) wyraźnie ogranicza możliwości tzw. driftingu. Oczywiście można je wykonać, ale rezultaty są słabe i samo wykonanie manewru trudniejsze i bardziej niebezpieczne.
REKLAMA
Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I
Braking Drift – technika ta wykorzystuje zjawisko „przenoszenia się” masy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu w trakcie przyspieszania bądź hamownia autem. Aby wykonać ją poprawnie należy podczas wjazdu w zakręt w sposób króki i energiczny wcisnąć pedał hamulca. Odciążony tył spowoduje utratę przyczepności tylnych kół, które zainicjują w ten sposób poślizg. Im bardziej nadsterowne jest auto, tym mniejszą siłą należy zadziałać na hamulec.
Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś
Shift Lock – Metoda ta adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. Kierowca będąc jeszcze przed zakrętem musi wcisnąć pedał sprzęgła, co spowoduje spadek obrotów. Jeśli przed zakrętem obroty były w niskim bądź średnim zakresie, to warto zredukować przed nim także bieg (nie puszczając jednak sprzęgła). W trakcie pokonywania zakrętu należy puścić sprzęgło. Gwałtowny przyrost momentu obrotowego spowoduje utratę przyczepności tylnych kół i rozpoczęcie poślizgu. Szybka kontra i odpowiednie dozowanie gazu pozwolą zapanować nad autem i spokojnie regulować kąt natarcia na zakręt.
Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na cztery koła
Feint Drift – Kierowca przed zakrętem wykonuje się skręt w kierunku przeciwnym do kierunku zakrętu, a następnie gwałtownie skręca się kierownicą we właściwą stronę, rozpoczynając w ten sposób poślizg. Najlepszy efekt uzyskać można na autach z napędem tylnych bądź wszystkich kół, ale także posiadacze samochodów przednionapędowych mogą pokusić się o zastosowanie tej techniki jazdy w poślizgu. Ważne jest, aby ruch kierownicą był płynny. Gdy auto zacznie poruszać się bokiem za pomocą gazu można korygować prędkość, kąt natarcia i długość poślizgu (w autach z napędem tylnym i 4x4).
Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędzanymi przednimi kołami
Wszystkie wyżej wymienione manewry są skrajnie niebezpieczne i możliwe do wykonania tylko na specjalnie przeznaczonych do tego celu obiektach. Niskie umiejętności za kierownicą połączone z próbą zastosowania, którejkolwiek z technik mogą grozić kalectwem lub śmiercią.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.