REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprzedzanie "pod górkę" - konsekwencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzniesienie nie pozwala ocenić czy na przeciwległym pasie znajduje się pojazd oraz w jakiej jest on odległości od naszego auta. Dlatego bezwzględnie stosujmy się do zakazu wyprzedzania.
Wzniesienie nie pozwala ocenić czy na przeciwległym pasie znajduje się pojazd oraz w jakiej jest on odległości od naszego auta. Dlatego bezwzględnie stosujmy się do zakazu wyprzedzania.

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie aut przed wzniesieniem to kompletny brak rozsądku oraz skrajne narażanie innych osób na śmierć bądź kalectwo. Co za to grozi? Czemu dochodzi do tego typu zdarzeń?

Wypadki drogowe w Polsce na przestrzeni lat

Zarówno liczba wypadków samochodowych jak i osób, które poniosły w nich śmierć z każdym rokiem maleje. Nadal jednak jesteśmy w ogonie Europy pod względem poziomu bezpieczeństwa na drogach.

REKLAMA

REKLAMA

1989 rok 2001 rok  2006 rok 2012 rok
liczba wypadków  46 338 53 799 46 876 37 046
liczba zabitych 6 724 5534 5 243 3 571

tab. Wypadki drogowe w Polsce, oprac. Kamil Fraszkiewicz, źródło: Policja

Największy problem dla polskich kierowców stanowi respektowanie ograniczeń prędkości oraz zachowanie pierwszeństwa przejazdu. Najtragiczniejsze w skutkach są bowiem zderzenia czołowe i boczne pojazdów spowodowane nadmierną brawurą i brakiem szacunku dla innych kierowców na drodze. Także nadmierny pośpiech niejednokrotnie przyczynia się do ludzkich tragedii.

Zderzenie czołowe - zabici i ranni

Zderzenie czołowe jest szczególnie niebezpiecznym rodzajem kolizji drogowej, bowiem najczęściej następuję przy dużej prędkości obu pojazdów. Wyjątkowo niskie szanse na przeżycie mają osoby, które uczestniczą w zderzeniu aut na zakręcie lub na wzniesieniu. W tym drugim przypadku bardzo często kierowca poprawnie jadący autem, nie ma nawet szans na jakąkolwiek reakcję obronną, bowiem po prostu nie widzi nadjeżdżającego z naprzeciwka pirata drogowego. Skrajna  lekkomyślność, głupota i brak zdrowego rozsądku sprawia, że osoba łamiąca przepisy ruchu drogowego przyczynia się bezpośrednio do śmierci bądź ciężkich obrażeń osób trzecich. Skoro popełnia wykroczenie w sposób umyślny to moim zdaniem powinien być traktowany przez sąd jako przestępca, a wyrok stanowić powinien zasłużoną karę.

REKLAMA

Wyprzedzanie "pod górkę" - przyczyny

Są oczywiście sytuacje, w których kierujący autem wyprzedza inny pojazdu nie zdając sobie sprawy, że wykonuje manewr tuż przed wzniesieniem. Brak oznaczeń na drodze w postaci ciągłych linii, czy złe warunki pogodowe (zamieć śnieżna) uniemożliwiają prawidłową ocenę sytuacji. Zanim jednak przystąpimy do manewru wyprzedzania musimy być na 100% pewni, że możemy go rozpocząć i zakończyć w sposób bezpieczny. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, to nie mamy też prawa podejmować się próby wyprzedzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzanie przed wzniesieniem  - mandat

Przepisy ruchu drogowego wyraźnie zakazują wyprzedzania innego pojazdu silnikowego przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia. Nierespektowanie ich zapisów grozi mandatem karnym w wysokości 300 zł oraz 5 punktami karnymi. Swoją drogą taki mandat to najlepsza rzecz jaka może spotkać takiego kierowcę. Gorzej jeśli swoim zachowaniem doprowadziłby do czyjejś tragedii. Pamiętajmy o tym, że na drodze są inne osoby, które po prostu chcą bezpiecznie dojechać do celu swojej podróży. Mają one rodziny i konkretne plany na przyszłość. Nie pozbawmy ich tego swoją chwilową lekkomyślnością czy pośpiechem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA