REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyprzedzanie "pod górkę" - konsekwencje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzniesienie nie pozwala ocenić czy na przeciwległym pasie znajduje się pojazd oraz w jakiej jest on odległości od naszego auta. Dlatego bezwzględnie stosujmy się do zakazu wyprzedzania.
Wzniesienie nie pozwala ocenić czy na przeciwległym pasie znajduje się pojazd oraz w jakiej jest on odległości od naszego auta. Dlatego bezwzględnie stosujmy się do zakazu wyprzedzania.

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie aut przed wzniesieniem to kompletny brak rozsądku oraz skrajne narażanie innych osób na śmierć bądź kalectwo. Co za to grozi? Czemu dochodzi do tego typu zdarzeń?

Wypadki drogowe w Polsce na przestrzeni lat

Zarówno liczba wypadków samochodowych jak i osób, które poniosły w nich śmierć z każdym rokiem maleje. Nadal jednak jesteśmy w ogonie Europy pod względem poziomu bezpieczeństwa na drogach.

REKLAMA

1989 rok 2001 rok  2006 rok 2012 rok
liczba wypadków  46 338 53 799 46 876 37 046
liczba zabitych 6 724 5534 5 243 3 571

tab. Wypadki drogowe w Polsce, oprac. Kamil Fraszkiewicz, źródło: Policja

Największy problem dla polskich kierowców stanowi respektowanie ograniczeń prędkości oraz zachowanie pierwszeństwa przejazdu. Najtragiczniejsze w skutkach są bowiem zderzenia czołowe i boczne pojazdów spowodowane nadmierną brawurą i brakiem szacunku dla innych kierowców na drodze. Także nadmierny pośpiech niejednokrotnie przyczynia się do ludzkich tragedii.

Zderzenie czołowe - zabici i ranni

Zderzenie czołowe jest szczególnie niebezpiecznym rodzajem kolizji drogowej, bowiem najczęściej następuję przy dużej prędkości obu pojazdów. Wyjątkowo niskie szanse na przeżycie mają osoby, które uczestniczą w zderzeniu aut na zakręcie lub na wzniesieniu. W tym drugim przypadku bardzo często kierowca poprawnie jadący autem, nie ma nawet szans na jakąkolwiek reakcję obronną, bowiem po prostu nie widzi nadjeżdżającego z naprzeciwka pirata drogowego. Skrajna  lekkomyślność, głupota i brak zdrowego rozsądku sprawia, że osoba łamiąca przepisy ruchu drogowego przyczynia się bezpośrednio do śmierci bądź ciężkich obrażeń osób trzecich. Skoro popełnia wykroczenie w sposób umyślny to moim zdaniem powinien być traktowany przez sąd jako przestępca, a wyrok stanowić powinien zasłużoną karę.

Wyprzedzanie "pod górkę" - przyczyny

Są oczywiście sytuacje, w których kierujący autem wyprzedza inny pojazdu nie zdając sobie sprawy, że wykonuje manewr tuż przed wzniesieniem. Brak oznaczeń na drodze w postaci ciągłych linii, czy złe warunki pogodowe (zamieć śnieżna) uniemożliwiają prawidłową ocenę sytuacji. Zanim jednak przystąpimy do manewru wyprzedzania musimy być na 100% pewni, że możemy go rozpocząć i zakończyć w sposób bezpieczny. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, to nie mamy też prawa podejmować się próby wyprzedzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedzanie przed wzniesieniem  - mandat

Przepisy ruchu drogowego wyraźnie zakazują wyprzedzania innego pojazdu silnikowego przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia. Nierespektowanie ich zapisów grozi mandatem karnym w wysokości 300 zł oraz 5 punktami karnymi. Swoją drogą taki mandat to najlepsza rzecz jaka może spotkać takiego kierowcę. Gorzej jeśli swoim zachowaniem doprowadziłby do czyjejś tragedii. Pamiętajmy o tym, że na drodze są inne osoby, które po prostu chcą bezpiecznie dojechać do celu swojej podróży. Mają one rodziny i konkretne plany na przyszłość. Nie pozbawmy ich tego swoją chwilową lekkomyślnością czy pośpiechem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA