REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wyprzedzanie ciężarówki jest niebezpiecznym manewrem. Ważne jest m.in. zachowanie odpowiedniego dystansu od niej oraz umiejętne rozpędzanie auta.
Wyprzedzanie ciężarówki jest niebezpiecznym manewrem. Ważne jest m.in. zachowanie odpowiedniego dystansu od niej oraz umiejętne rozpędzanie auta.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie ciężarówki jest manewrem tym trudniejszym, im słabszym silnikiem dysponuje nasz samochód. Podpowiadamy jak wykonać ten manewr sprawnie i bezpiecznie.

Wyprzedzanie na drogach jednojezdniowych

Połączenia drogowe pomiędzy głównymi miastami Polski nadal zdominowane są przez drogi jednojezdniowe. Powoduje to, że próba wykonania manewru wyprzedzania jest na nich znacznie bardziej niebezpieczna niż na drogach dwujezdniowych. Kierowca musi poprawnie ocenić szybkość i odległość zbliżającego się z naprzeciwka pojazdu oraz sprawdzić, czy przed pojazdem, który chce wyprzedzić, jest miejsce do zakończenia manewru. Co więcej nie może wyprzedzać jeśli zbliża się skrzyżowania, wzniesienia bądź przejścia dla pieszych, a tych przecież nie brakuje na głównych drogach krajowych w Polsce.

REKLAMA

Zobacz też: Zawracanie: jak je bezpiecznie wykonać?

Wyprzedzanie pojazdu ciężarowego

O ile wyprzedzenie wolno jadącego auta osobowego jest stosunkowo prostym manewrem, to w przypadku pojazdu ciężarowego problem przybiera na sile. Długość ciągnika siodłowego i naczepy powoduje, że manewr trwa znacznie dłużej i wymusza od prowadzącego zachowania większej ostrożności. Kierowca ma także zdecydowanie bardziej pogorszoną widoczność, zarówno w trakcie jazdy za pojazdem ciężarowym, jak i w czasie jego wyprzedzania. Jeśli dodatkowo manewr ma być wykonany pojazdem dysponującym słabym silnikiem, cała operacja okazuje się dla wielu kierowców niewykonalna.

Zobacz też: Jak wyprzedzać lub omijać inne pojazdy na wąskich drogach jednopasmowych?

Wyprzedzanie pojazdu ciężarowego: zachowaj dystans

Aby sprawnie i bezpiecznie wyprzedzić ciężarówkę należy pamiętać o kilku sprawach. Po pierwsze, należy zachować bezpieczny dystans od pojazdu ciężarowego i trzymać się w odległości co najmniej  6-10 metrów za jego tylnym zderzakiem. Z jednej strony pozwalamy w ten sposób innych osobom sprawnie i bezpiecznie wyprzedzić nasz pojazd, a po drugie nie narażamy się na uderzenia kamieni, wyrzucanych spod kół ciężarówki. Znacznemu poszerzeniu ulega także nasze pole widzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zachowywać się będąc wyprzedzanym?

Wyprzedzanie pojazdu ciężarowego: rozpędzanie

Jeśli samochód ma słaby silnik to należy pamiętać o tym, aby nabierać prędkość jeszcze na swoim pasie, a nie rozpoczynać rozpędzanie auta dopiero na przeciwległej stronie jezdni. Jest to typowy błąd powielany przez bardzo dużą część polskich kierowców. Aby wykonać ten manewr szybko i bezpiecznie, należy najpierw zostawić sobie ok. 20 metrowy odstęp od auta ciężarowego, po czym rozpocząć rozpędzanie. Zmiana pasa powinna nastąpić w niewielkiej odległości od naczepy ciężarówki. Unikać należy jednak gwałtownego wymijania ciężarówki tuż przed końcem jej naczepy. W przypadku gwałtownego jej hamowania możemy uderzyć w jej tył!

Zobacz też: Jak wyprzedzać na krętych drogach?

Wyprzedzanie pojazdu ciężarowego: koniec manewru

Jeśli nie jesteśmy pewni czy możemy już wjechać przed ciężarówkę, to można to łatwo ocenić posługując się wstecznym lusterkiem znajdującym się w kabinie auta. Jeśli dostrzeżemy w nim przód ciężarówki możemy być pewni, że możemy już wrócić na właściwy pas jezdni.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA