REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda lewym pasem jest dopuszczalna tylko w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania. Nie stosowanie się do zapisów prawa grozi 500-złotowym mandatem. Fot. Fotolia
Jazda lewym pasem jest dopuszczalna tylko w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania. Nie stosowanie się do zapisów prawa grozi 500-złotowym mandatem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Blokowanie lewego pasa jezdni to jeden z najbardziej typowych błędów jakich dopuszczają się niedoświadczeni i po prostu kiepscy kierowcy. Co im za to grozi? Dlaczego trzeba jeździć prawą stroną jezdni?

Ogromny wzrost liczby zarówno samochodów jak i kierowców w Polsce powoduje wzmożony ruch na naszych, krajowych drogach. Problem w tym, że wiele osób zdaje prawo jazdy na skutek bliżej nieokreślonych „zjawisk”, po czym zapomina, że jazda autem to ogromna odpowiedzialność . Potrzebny jest zatem zdrowy rozsądek i baczna obserwacja tego, co dzieje się wokół auta.

REKLAMA

REKLAMA

Blokowanie lewego pasa miejskim standardem?

10-minutowa jazda po warszawskich drogach pozwala błyskawicznie zauważyć, że znaczna część kierowców w ogóle nie zwraca uwagi na to, co dzieje się za ich tylnym zderzakiem. Powoduje to prawdziwy zamęt na drodze. Jadąc dwu- czy trzypasmową drogą, co kilkaset metrów można dostrzec kierowcę, blokującego ruch na lewym pasie jezdni. Mimo że porusza się on z prędkością nie większą niż auta ciężarowe jadące prawym pasem (a czasem nawet wolniej od nich), uparcie trzyma się on lewej strony jezdni. Przez takiego marudera spieszący się kierowcy zaczynają stosować manewry zagrażające bezpieczeństwu na drodze (!!!). Winowajcą jest jednak ten ślepo zapatrzony przed siebie kierowca, który ma za nic to, że nie jest sam na drodze.

Zobacz też: Mandat za bycie kiepskim kierowcą

Mandat i punkty karne za jazdę lewym pasem

Policja dobrze to rozumie i coraz częściej patroluje ulice miast, w poszukiwaniu takich „nieustępliwych” kierowców, karząc ich surowymi mandatami za takie nieodpowiedzialne zachowanie. W zależności od stopnia wykroczenia Policjant może wystawić mandat w wysokości 20-500 zł i 2 punkty karne. Co ciekawe, bardzo często decyduje się na najwyższy wymiar grzywny.

REKLAMA

Ograniczenie prędkości a jazda lewym pasem

Tłumaczenia, że pojazd porusza się lewym pasem z maksymalną dopuszczalną prędkością na danym odcinku drogi nie mają żadnego uzasadnienia. Główną zasadą poruszania się po polskich drogach jest obowiązek trzymania się prawej strony jezdni. Lewa służy wyprzedzaniu. Tylko i wyłącznie wyprzedzaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wysokość mandatów w Polsce i w innych krajach Europy

Skręt w lewo

Jeśli  kierowca zbliża się do skrzyżowania, na którym musi wykonać manewr skrętu w lewo, to niech zmieni pas najwcześniej 200-300 metrów przed skrzyżowaniem. Jeśli ma bardzo niskie umiejętności za kierownicą może zrobić to wcześniej, ale niech przynajmniej dostosuje prędkość do takiego poziomu, aby nie utrudniać manewru wyprzedzania pojazdom jadącym za nim.

Korek a jazda lewym pasem

Wyjątkiem co do konieczności jazdy prawym pasem jest sytuacja, gdy auta stoją korku. Jeśli ruch jest ograniczony na obu pasach, to nie ma potrzeby jazdy tylko i wyłącznie prawą stroną jezdni.

Zobacz też: Jak zredukować liczbę punktów karnych? Kiedy, gdzie i za ile można to zrobić?

Przyczyny jazdy lewym pasem

Z czego bierze się ta wrodzona polska skłonność to uprzykrzania innych kierowcom życia? Z wielu powodów. Pierwszy z nich to niskie umiejętności kierowców i przeświadczenie, że ważne jest tylko to, co dzieje się przed autem. Drugim powodem jest brak kultury, grubiaństwo i przekonanie o wyższości nad innymi osobami. Trzecim jest niska świadomość popełnianego wykroczenia. Czwartym zbyt rzadkie kontrole policji, zwłaszcza na tle zachodnich sąsiadów, których służby porządkowe błyskawicznie reagują na tego typu zjawiska.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA