REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda lewym pasem jest dopuszczalna tylko w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania. Nie stosowanie się do zapisów prawa grozi 500-złotowym mandatem. Fot. Fotolia
Jazda lewym pasem jest dopuszczalna tylko w trakcie wykonywania manewru wyprzedzania. Nie stosowanie się do zapisów prawa grozi 500-złotowym mandatem. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Blokowanie lewego pasa jezdni to jeden z najbardziej typowych błędów jakich dopuszczają się niedoświadczeni i po prostu kiepscy kierowcy. Co im za to grozi? Dlaczego trzeba jeździć prawą stroną jezdni?

Ogromny wzrost liczby zarówno samochodów jak i kierowców w Polsce powoduje wzmożony ruch na naszych, krajowych drogach. Problem w tym, że wiele osób zdaje prawo jazdy na skutek bliżej nieokreślonych „zjawisk”, po czym zapomina, że jazda autem to ogromna odpowiedzialność . Potrzebny jest zatem zdrowy rozsądek i baczna obserwacja tego, co dzieje się wokół auta.

REKLAMA

Blokowanie lewego pasa miejskim standardem?

10-minutowa jazda po warszawskich drogach pozwala błyskawicznie zauważyć, że znaczna część kierowców w ogóle nie zwraca uwagi na to, co dzieje się za ich tylnym zderzakiem. Powoduje to prawdziwy zamęt na drodze. Jadąc dwu- czy trzypasmową drogą, co kilkaset metrów można dostrzec kierowcę, blokującego ruch na lewym pasie jezdni. Mimo że porusza się on z prędkością nie większą niż auta ciężarowe jadące prawym pasem (a czasem nawet wolniej od nich), uparcie trzyma się on lewej strony jezdni. Przez takiego marudera spieszący się kierowcy zaczynają stosować manewry zagrażające bezpieczeństwu na drodze (!!!). Winowajcą jest jednak ten ślepo zapatrzony przed siebie kierowca, który ma za nic to, że nie jest sam na drodze.

Zobacz też: Mandat za bycie kiepskim kierowcą

Mandat i punkty karne za jazdę lewym pasem

Policja dobrze to rozumie i coraz częściej patroluje ulice miast, w poszukiwaniu takich „nieustępliwych” kierowców, karząc ich surowymi mandatami za takie nieodpowiedzialne zachowanie. W zależności od stopnia wykroczenia Policjant może wystawić mandat w wysokości 20-500 zł i 2 punkty karne. Co ciekawe, bardzo często decyduje się na najwyższy wymiar grzywny.

Ograniczenie prędkości a jazda lewym pasem

Tłumaczenia, że pojazd porusza się lewym pasem z maksymalną dopuszczalną prędkością na danym odcinku drogi nie mają żadnego uzasadnienia. Główną zasadą poruszania się po polskich drogach jest obowiązek trzymania się prawej strony jezdni. Lewa służy wyprzedzaniu. Tylko i wyłącznie wyprzedzaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wysokość mandatów w Polsce i w innych krajach Europy

Skręt w lewo

Jeśli  kierowca zbliża się do skrzyżowania, na którym musi wykonać manewr skrętu w lewo, to niech zmieni pas najwcześniej 200-300 metrów przed skrzyżowaniem. Jeśli ma bardzo niskie umiejętności za kierownicą może zrobić to wcześniej, ale niech przynajmniej dostosuje prędkość do takiego poziomu, aby nie utrudniać manewru wyprzedzania pojazdom jadącym za nim.

Korek a jazda lewym pasem

Wyjątkiem co do konieczności jazdy prawym pasem jest sytuacja, gdy auta stoją korku. Jeśli ruch jest ograniczony na obu pasach, to nie ma potrzeby jazdy tylko i wyłącznie prawą stroną jezdni.

Zobacz też: Jak zredukować liczbę punktów karnych? Kiedy, gdzie i za ile można to zrobić?

Przyczyny jazdy lewym pasem

Z czego bierze się ta wrodzona polska skłonność to uprzykrzania innych kierowcom życia? Z wielu powodów. Pierwszy z nich to niskie umiejętności kierowców i przeświadczenie, że ważne jest tylko to, co dzieje się przed autem. Drugim powodem jest brak kultury, grubiaństwo i przekonanie o wyższości nad innymi osobami. Trzecim jest niska świadomość popełnianego wykroczenia. Czwartym zbyt rzadkie kontrole policji, zwłaszcza na tle zachodnich sąsiadów, których służby porządkowe błyskawicznie reagują na tego typu zjawiska.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA