REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Autostrada, korek, zator uliczny Fot. Fotolia
Autostrada, korek, zator uliczny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu zależy m.in. od tego z której strony na pas wjeżdżamy oraz od tego, czy pas po którym się poruszamy przed zmianą się kończy, czy nie.

Zmiana pasa ruchu to manewr, który wydaje się banalny. Niestety, jest to jedna z czynności, które wywołują największe emocje i najwięcej kontrowersji wśród kierowców. Prowadzący często irytują się, gdy jadący przed nimi kierowcy zbyt wolno lub zbyt natarczywie przemieszczają się z pasa na pas. Według badań przytoczonych przez Szkołę Jazdy Renault aż 44% kierowców drażni, gdy ktoś zmienia pas ruchu bez sygnalizacji kierunkowskazem.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dziękować innym kierowcom albo ich przepraszać?

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Zasady ruchu drogowego jasno określają, że gdy dwaj kierowcy poruszają się po skrajnych pasach ruchu, a znajdują się na drodze trzypasmowej, to w przypadku, gdy obaj będą chcieli wjechać na środkowy, pierwszeństwo ma ten z prawej strony. Niestety przy okazji zmiany pasa ruchu łatwo o kolizję i to bardzo często z powodu roztargnienia kierowców, którzy teoretycznie mają pierwszeństwo.  Po pierwsze notoryczne są przypadki, gdy kierowcy jadący po prawym pasie nagle zjeżdżają na środkowy nie starając się nawet zwrócić uwagi na to, że kierowca samochodu, który jechał po skrajnie lewym pasie wcześniej rozpoczął manewr i jest już w połowie środkowego pasa. Takie sytuacje mają miejsce nie tylko podczas jazdy, lecz również podczas mijania się samochodów w korku, gdy prowadzący polują, by wjechać w lukę na środkowym pasie.

Zobacz też: Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?

Częstą na polskich drogach jest sytuacja, w której na drodze dwupasmowej któryś z pasów się kończy. W takim przypadku, kierowca zmuszony do zmiany pasa ruchu nie ma pierwszeństwa. Niemniej z szacunku dla czasu swojego i innych użytkowników drogi, warto zwiększyć odległość od poprzedzającego pojazdu na tyle, by umożliwić płynny wjazd na sąsiedni pas, kierowcy, którego pas się kończy. Z kolei kierowcy, którzy mają zamiar zmienić pas, warto by po pierwsze włączyli kierunkowskaz, po drugie zamiast gwałtownie hamować, w miarę możliwości zrównali prędkość z autami poruszającymi się obok. W takich warunkach wjazd pomiędzy jadące w sznurku auta odbędzie się płynnie, bez konieczności zbędnego wytracania prędkości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

Kierunkowskaz ułatwia rozeznanie w sytuacji na drodze

Wciąż po polskich drogach porusza się specyficzna grupa kierowców, która nie używa kierunkowskazów. Często takie zachowanie jest przyczyną powstawania wielu nieporozumień i zatorów w ruchu. Kierowcy używający kierunkowskazów odpowiednio wcześniej przed wykonaniem manewru dają szansę pozostałym uczestnikom ruchu w zorientowaniu się w sytuacji i ułatwieniu wykonania założonego manewru.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA