REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Tomasz Korniejew
Autostrada, korek, zator uliczny Fot. Fotolia
Autostrada, korek, zator uliczny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu zależy m.in. od tego z której strony na pas wjeżdżamy oraz od tego, czy pas po którym się poruszamy przed zmianą się kończy, czy nie.

Zmiana pasa ruchu to manewr, który wydaje się banalny. Niestety, jest to jedna z czynności, które wywołują największe emocje i najwięcej kontrowersji wśród kierowców. Prowadzący często irytują się, gdy jadący przed nimi kierowcy zbyt wolno lub zbyt natarczywie przemieszczają się z pasa na pas. Według badań przytoczonych przez Szkołę Jazdy Renault aż 44% kierowców drażni, gdy ktoś zmienia pas ruchu bez sygnalizacji kierunkowskazem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dziękować innym kierowcom albo ich przepraszać?

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu?

Zasady ruchu drogowego jasno określają, że gdy dwaj kierowcy poruszają się po skrajnych pasach ruchu, a znajdują się na drodze trzypasmowej, to w przypadku, gdy obaj będą chcieli wjechać na środkowy, pierwszeństwo ma ten z prawej strony. Niestety przy okazji zmiany pasa ruchu łatwo o kolizję i to bardzo często z powodu roztargnienia kierowców, którzy teoretycznie mają pierwszeństwo.  Po pierwsze notoryczne są przypadki, gdy kierowcy jadący po prawym pasie nagle zjeżdżają na środkowy nie starając się nawet zwrócić uwagi na to, że kierowca samochodu, który jechał po skrajnie lewym pasie wcześniej rozpoczął manewr i jest już w połowie środkowego pasa. Takie sytuacje mają miejsce nie tylko podczas jazdy, lecz również podczas mijania się samochodów w korku, gdy prowadzący polują, by wjechać w lukę na środkowym pasie.

Zobacz też: Pojazdy uprzywilejowane: jak się wobec nich zachowywać? Jakie mają przywileje?

REKLAMA

Częstą na polskich drogach jest sytuacja, w której na drodze dwupasmowej któryś z pasów się kończy. W takim przypadku, kierowca zmuszony do zmiany pasa ruchu nie ma pierwszeństwa. Niemniej z szacunku dla czasu swojego i innych użytkowników drogi, warto zwiększyć odległość od poprzedzającego pojazdu na tyle, by umożliwić płynny wjazd na sąsiedni pas, kierowcy, którego pas się kończy. Z kolei kierowcy, którzy mają zamiar zmienić pas, warto by po pierwsze włączyli kierunkowskaz, po drugie zamiast gwałtownie hamować, w miarę możliwości zrównali prędkość z autami poruszającymi się obok. W takich warunkach wjazd pomiędzy jadące w sznurku auta odbędzie się płynnie, bez konieczności zbędnego wytracania prędkości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

Kierunkowskaz ułatwia rozeznanie w sytuacji na drodze

Wciąż po polskich drogach porusza się specyficzna grupa kierowców, która nie używa kierunkowskazów. Często takie zachowanie jest przyczyną powstawania wielu nieporozumień i zatorów w ruchu. Kierowcy używający kierunkowskazów odpowiednio wcześniej przed wykonaniem manewru dają szansę pozostałym uczestnikom ruchu w zorientowaniu się w sytuacji i ułatwieniu wykonania założonego manewru.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA