REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoba niesłysząca może być kierowcą!

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowca, podróż, trasa
Kierowca, podróż, trasa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W czasach kiedy prawie każdy z nas ma prawo jazdy, także osoby niesłyszące coraz częściej chcą prowadzić samochód. Czy jest to jednak możliwe?

Głuchy kierowca

Terminem „głusi” określa się osoby, które od urodzenia są pozbawione słuchu lub utraciły go ciągu swojego życia. W czasach, w których mobilność ma duże znaczenie, także osoby niesłyszące chcą posiadać prawo jazdy i aktywnie uczestniczyć w ruchu drogowym. Po odpowiednim przeszkoleniu, osoby niesłyszące mogą prowadzić samochód na podobnym poziomie, a nawet i lepiej od kierowców pełnosprawnych. Niedoskonałość jednego zmysłu powoduje, że kierowcy Ci mają wzmocnione działanie innych zmysłów, a dzięki temu lepiej czytają ruch pojazdu i to, co się dzieje w jego otoczeniu. Duży wpływ na bezpieczeństwo niesłyszących kierowców ma mniejsza skłonność do ulegania rozpraszaniu. Tacy kierowcy podczas jazdy nie rozmawiają przez telefon, nie słuchają radia, są skoncentrowani na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Alergia a jazda samochodem - porady

Kierowcy z wadą słuchu mogą ubiegać się o prawo jazdy kategorii A i B. Nie mogą natomiast wykonywać zawodu kierowcy. Taką możliwość dostali za to głusi kierowcy w Szwecji, nie mogą jedynie przewozić pasażerów. Są organizacje, które są otwarte na niesłyszących kierowców, obecnie Uber rekrutuje swoich kierowców również pośród osób niesłyszących.

By zdobyć prawo jazdy niesłyszący muszą przejść kurs. Ten, mimo iż treściowo nie różni się od kursu dla pozostałych zdających, dla głuchych może stanowić trudność na kilku poziomach. Trudno za pomocą języka migowego wyjaśnić wszystkie zawiłości przepisów i definicje prawne, występujące w kodeksowych zapisach (szczególnie osobom niesłyszącym od urodzenia). Brakuje instruktorów, którzy posługują się językiem migowym, a w przypadku korzystania z tłumacza wydłuża się czas kursu. Dodatkowo mogą występować trudności w komunikacji na linii kursant-instruktor podczas jazd.

REKLAMA

Istotne jest omówienie zastawów gestów, które pozwolą na precyzyjną komunikację podczas szkolenia. Dobrze, gdy przynajmniej na pierwszych jazdach obecny będzie tłumacz migowy, o ile instruktor nie „miga” tak, by w przerwach omówić zachowanie kursanta w sytuacyjnym drogowym kontekście. „Egzamin na prawo jazdy w części teoretycznej wymaga również obecności tłumacza migowego. Jego obecność służy przekazaniu instrukcji dotyczącej wypełniania testów, a w części praktycznej, gdzie omawiana jest eksploatacja pojazdu - przetłumaczeniu pytań egzaminatora. Podczas jazdy po mieście tłumacz siedzi z tyłu” – mówi instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski. Po zdanym egzaminie niesłyszący kierowca może zwrócić uwagę na siebie poprzez naklejenie na samochodzie znaczka, przedstawiającego przekreślone ucho. W latach 50. kierowcy niesłyszący oznaczali swoje pojazdy żółtym półksiężycem. Z biegiem lat zostało to uznane jako przejaw dyskryminacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym jest sprawność kierowcy?

Na drodze jest miejsce dla wszystkich, którzy szanują zasady bezpieczeństwa i innych uczestników ruchu drogowego. Osoby niesłyszące ze względu na umiejętność koncentracji, poszanowanie możliwości, które im daje prawo jazdy i szacunek dla zdrowia nie tylko podnoszą poziom bezpieczeństwa, ale zmniejszają grupę osób wykluczonych ze swobodnego podróżowania.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA