REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pomóc ofiarom wypadku?

mężczyzna, samochód, wypadek, kolizja, przygnębienie, smutek, załamanie, depresja, emocje/ fot. Fotolia
mężczyzna, samochód, wypadek, kolizja, przygnębienie, smutek, załamanie, depresja, emocje/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Znajomość udzielania pomocy ofiarom wypadków jest przydatna nie tylko na drodze. O czym powinniśmy pamiętać, jeśli znajdziemy się w kryzysowej sytuacji?

Wypadek w górach a na drodze - co je łączy?

Idąc w góry pamiętajmy, że nasze bezpieczeństwo zależy od naszych decyzji. Dobierzmy odpowiednią do swoich umiejętności i doświadczenia górskiego trasę, zapoznajmy się z prognozą pogody i komunikatem turystycznym, a zimą dodatkowo z komunikatem lawinowym. Informacje o aktualnych warunkach na szlakach znajdują się na stronie www.tpn.pl lub pod telefonem +48 18 20 23 300. Pamiętajmy, aby zostawić w miejscu zamieszkania lub zaufanym znajomym informację o planowanej trasie i przewidywanej godzinie powrotu. Nie zmieniajmy planów lub informujmy o zmianach.

REKLAMA

REKLAMA

Bez względu na miejsce zdarzenia, procedura postępowania jest bardzo podobna. Przystępując do akcji należy pamiętać o najważniejszych zasadach: bezpieczeństwie własnym i bezpieczeństwie miejsca zdarzenia. Najważniejsze jest bezpieczeństwo ratownika, a podstawowa zasada mówi - ratować, ale nie kosztem własnego życia.

Zobacz też: Jak udzielić pierwszej pomocy w wypadku samochodowym?

Należy przed podejściem do poszkodowanych ocenić czynniki ryzyka i podjąć odpowiednie kroki zabezpieczające. Przede wszystkim ratownik musi ocenić to, czy może bezpiecznie do nich podejść. Jeśli poszkodowani są ranni i krwawią, należy pamiętać o użyciu rękawiczek ochronnych.

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest określenie liczby poszkodowanych oraz ich stan. Po zebraniu niezbędnych informacji należy wezwać służby. Najlepiej zadzwonić wówczas pod numer alarmowy 112 lub w przypadku wypadku w górach skorzystać z numeru alarmowego 985 lub telefonu ratunkowego w górach 601 100 300. W pozostałych sytuacjach Straż Pożarną – 998, Policję – 997 lub Pogotowie - 999.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (TOPR) wykonuje ratownictwo w Tatrach polskich bezpłatnie. Ratownictwo w Tatrach Słowackich jest płatne, dlatego warto wykupić stosowne ubezpieczenie, obejmujące koszty akcji ratunkowej wraz z użyciem śmigłowca.

Przekazując informacje o zdarzeniu należy zwrócić szczególną uwagę na opis wypadku, fakt czy zagrożenie nadal istnieje, miejsce zdarzenia, liczbę poszkodowanych, rodzaje uszkodzenia poszkodowanych, dane osoby, która wzywa pomoc (imię i nazwisko oraz numer telefonu).

„Jeśli w pobliżu znajdują się osoby postronne, należy je poprosić o pomoc. Osoby poszkodowane, które są przytomne, należy pozostawić w pozycji, w której je zastaliśmy, chyba że zagraża im niebezpieczeństwo. Wtedy należy je przenieść w bezpieczne miejsce” - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor ŠKODA Auto Szkoły.

Oceniając, czy poszkodowany jest przytomny, należy w pierwszym kroku udrożnić drogi oddechowe, a później sprawdzić, czy oddycha. By to zrobić, należy przyłożyć policzek do jego ust, obserwując jednocześnie, czy unosi się klatka piersiowa zgodnie z tzw. zasadą "widzę, słyszę, czuję" – jeśli na policzku nie czuć oddechu, nie słychać „świstu”, ani nie widać unoszącej się klatki piersiowej, należy uznać, że poszkodowany nie oddycha. W przypadku braku oddechu należy rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową. Schemat zakłada wykonanie 30 uciśnięć klatki piersiowej na przemian z 2 wdechami ratowniczymi. Możemy wykonywać same uciśnięcia, jeśli nie jesteśmy przygotowani do robienia wdechów. Akcję ratowniczą prowadzimy do czasu przybycia służb. Innym osobom poszkodowanym pomocy udzielamy w miarę możliwości, starając się zapewnić im ciepło oraz dbając o ich stan psychiczny.

Źródło: Skoda

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA