REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?
Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu „Wypadki drogowe w 2015 roku” w zeszłym roku na polskich drogach zdarzyło się 32 967 wypadków drogowych. Jakie są ich główne przyczyny? Czy Polacy są źle wyszkoleni?

W roku 2015 na polskich drogach miało miejsce 32 697 wypadków drogowych i 362 265 kolizji drogowych. W porównaniu do roku 2014 liczba wypadków zmalała o 5,7%, a w porównaniu do 2013 r. o 8%. W zeszłym roku śmierć w wyniku wypadków na polskich drogach poniosło 2938 osób. W porównaniu do 2014 r., liczba ofiar śmiertelnych spadła o 8,2% i o 12,5% w porównaniu do roku 2013.

REKLAMA

Co ciekawe miesiącami, w których w 2015 r. odnotowano największą liczbę wypadków są sierpień (9,9% ogółu), grudzień (9,3% ogółu) oraz lipiec (9,2% ogółu).

Zerkając w raport z roku 2003, czyli tuż przed przystąpieniem Polski do UE, okazuje się, że w tym czasie na polskich drogach (przy znacznie mniejszej liczbie zarejestrowanych w Polsce samochodów niż obecnie) miało miejsce 51 078 wypadków drogowych, w których zginęło 5640 osób.

Choć wciąż w kwestii bezpieczeństwa na polskich drogach jest wiele do zrobienia to jednak poprawa bezpieczeństwa, która nastąpiła od 2003 roku jest bezdyskusyjna.

Odwiedź nasz serwis poświęcony technice jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaką pogodę dochodzi najczęściej do wypadków?

REKLAMA

Choć raport policji „Wypadki drogowe w 2015 roku” oparty jest w wielu przypadkach na ogólnikach, to jednak można z niego wyciągnąć wnioski dające mniej więcej pojęcie o tym, które obszary w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego wymagają znacznej poprawy.

Do największej liczby wypadków w 2015 r. doszło, gdy panowały dobre warunki atmosferyczne (aż 21 162 zdarzenia). Gdy było pochmurno odnotowano 7262 wypadki, a podczas opadów deszczu 4162. Gdy padał śnieg lub grad w zeszłym roku zdarzyło się 579 wypadków.

Zobacz też: Alergia a jazda samochodem - porady

Gdzie najczęściej dochodzi do wypadków drogowych?

REKLAMA

Statystyki jasno wykazują, że 75% wypadków miało miejsce na jezdni (zdarzenia na poboczu drogi są klasyfikowane osobno - doszło tam do 3,7% wypadków). Sporo zdarzeń (3787) miało miejsce na przejściach dla pieszych – 3787, z tym że ujęte są w tym punkcie także zdarzenia z udziałem rowerzystów nielegalnie przejeżdżających na jednośladach przez przejście dla pieszych.

Spośród wypadków na jezdniach, do najmniejszej liczby wypadków w 2015 r. doszło na drogach ekspresowych (258) i autostradach (380), czyli tam gdzie można poruszać się z najwyższymi prędkościami. Najwięcej wypadków miało miejsce na drogach dwukierunkowych, jedno jezdniowych – aż 26 713. W tym miejscu wyraźnie widać, że efekt budowy nowoczesnej infrastruktury drogowej w postaci sieci dróg szybkiego ruchu to nie tylko zysk dla gospodarki i wzrost komfortu podróży jazdy, ale również znaczna oprawa bezpieczeństwa.

Z kolei do znikomego procenta zdarzeń dochodzi na przejazdach kolejowych. W 2015 r. na niestrzeżonych przejazdach kolejowych doszło do 53 wypadków (0,2% ogółu), a na strzeżonych do 29 (0,1% ogółu).

Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?

Według przytaczanego raportu policji, wśród przyczyn wypadków do których doszło z winy kierujących w 2015 r. w Polsce, na pierwszym miejscu jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (7235 zdarzeń – 26,5% ogółu). Na drugim miejscu jest mało precyzyjne stwierdzenie – Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (6807 zdarzeń – 24,9% ogółu). Na trzecim – nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych (4146 zdarzeń – 15,2% ogółu).

Bardzo dużo wypadków w 2015 r. (aż 2372 – 8,7 % ogółu) było spowodowanych zjawiskiem, które jest plagą na polskich drogach, czyli niezachowaniem odpowiedniego odstępu między pojazdami. Poruszając się po polskich drogach można odnieść wrażenie, że Polacy grają w grę pt. „Komu uda się jechać najbliżej poprzedzającego pojazdu”. To oczywiście efekt z jednej strony słabego wyszkolenia, a z drugiej bezmyślności prowadzących pojazdy.

Kolejne przyczyny wypadków drogowych które zostały odnotowane w Polsce w 2015 r. to m.in. Nieprawidłowe wyprzedzanie (1472 wypadki), nieprawidłowe skręcanie (819 wypadków), nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (675 wypadków), czy nieprawidłowe cofanie (515 wypadków).

Źródło: Raport Wypadki drogowe w Polsce w 2015 r. przygotowany przez Komendę Główną Policji

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA