REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?
Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?

REKLAMA

REKLAMA

Według raportu „Wypadki drogowe w 2015 roku” w zeszłym roku na polskich drogach zdarzyło się 32 967 wypadków drogowych. Jakie są ich główne przyczyny? Czy Polacy są źle wyszkoleni?

W roku 2015 na polskich drogach miało miejsce 32 697 wypadków drogowych i 362 265 kolizji drogowych. W porównaniu do roku 2014 liczba wypadków zmalała o 5,7%, a w porównaniu do 2013 r. o 8%. W zeszłym roku śmierć w wyniku wypadków na polskich drogach poniosło 2938 osób. W porównaniu do 2014 r., liczba ofiar śmiertelnych spadła o 8,2% i o 12,5% w porównaniu do roku 2013.

REKLAMA

Co ciekawe miesiącami, w których w 2015 r. odnotowano największą liczbę wypadków są sierpień (9,9% ogółu), grudzień (9,3% ogółu) oraz lipiec (9,2% ogółu).

Zerkając w raport z roku 2003, czyli tuż przed przystąpieniem Polski do UE, okazuje się, że w tym czasie na polskich drogach (przy znacznie mniejszej liczbie zarejestrowanych w Polsce samochodów niż obecnie) miało miejsce 51 078 wypadków drogowych, w których zginęło 5640 osób.

Choć wciąż w kwestii bezpieczeństwa na polskich drogach jest wiele do zrobienia to jednak poprawa bezpieczeństwa, która nastąpiła od 2003 roku jest bezdyskusyjna.

Odwiedź nasz serwis poświęcony technice jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaką pogodę dochodzi najczęściej do wypadków?

REKLAMA

Choć raport policji „Wypadki drogowe w 2015 roku” oparty jest w wielu przypadkach na ogólnikach, to jednak można z niego wyciągnąć wnioski dające mniej więcej pojęcie o tym, które obszary w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego wymagają znacznej poprawy.

Do największej liczby wypadków w 2015 r. doszło, gdy panowały dobre warunki atmosferyczne (aż 21 162 zdarzenia). Gdy było pochmurno odnotowano 7262 wypadki, a podczas opadów deszczu 4162. Gdy padał śnieg lub grad w zeszłym roku zdarzyło się 579 wypadków.

Zobacz też: Alergia a jazda samochodem - porady

Gdzie najczęściej dochodzi do wypadków drogowych?

REKLAMA

Statystyki jasno wykazują, że 75% wypadków miało miejsce na jezdni (zdarzenia na poboczu drogi są klasyfikowane osobno - doszło tam do 3,7% wypadków). Sporo zdarzeń (3787) miało miejsce na przejściach dla pieszych – 3787, z tym że ujęte są w tym punkcie także zdarzenia z udziałem rowerzystów nielegalnie przejeżdżających na jednośladach przez przejście dla pieszych.

Spośród wypadków na jezdniach, do najmniejszej liczby wypadków w 2015 r. doszło na drogach ekspresowych (258) i autostradach (380), czyli tam gdzie można poruszać się z najwyższymi prędkościami. Najwięcej wypadków miało miejsce na drogach dwukierunkowych, jedno jezdniowych – aż 26 713. W tym miejscu wyraźnie widać, że efekt budowy nowoczesnej infrastruktury drogowej w postaci sieci dróg szybkiego ruchu to nie tylko zysk dla gospodarki i wzrost komfortu podróży jazdy, ale również znaczna oprawa bezpieczeństwa.

Z kolei do znikomego procenta zdarzeń dochodzi na przejazdach kolejowych. W 2015 r. na niestrzeżonych przejazdach kolejowych doszło do 53 wypadków (0,2% ogółu), a na strzeżonych do 29 (0,1% ogółu).

Jakie są przyczyny wypadków drogowych w Polsce?

Według przytaczanego raportu policji, wśród przyczyn wypadków do których doszło z winy kierujących w 2015 r. w Polsce, na pierwszym miejscu jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (7235 zdarzeń – 26,5% ogółu). Na drugim miejscu jest mało precyzyjne stwierdzenie – Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (6807 zdarzeń – 24,9% ogółu). Na trzecim – nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych (4146 zdarzeń – 15,2% ogółu).

Bardzo dużo wypadków w 2015 r. (aż 2372 – 8,7 % ogółu) było spowodowanych zjawiskiem, które jest plagą na polskich drogach, czyli niezachowaniem odpowiedniego odstępu między pojazdami. Poruszając się po polskich drogach można odnieść wrażenie, że Polacy grają w grę pt. „Komu uda się jechać najbliżej poprzedzającego pojazdu”. To oczywiście efekt z jednej strony słabego wyszkolenia, a z drugiej bezmyślności prowadzących pojazdy.

Kolejne przyczyny wypadków drogowych które zostały odnotowane w Polsce w 2015 r. to m.in. Nieprawidłowe wyprzedzanie (1472 wypadki), nieprawidłowe skręcanie (819 wypadków), nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (675 wypadków), czy nieprawidłowe cofanie (515 wypadków).

Źródło: Raport Wypadki drogowe w Polsce w 2015 r. przygotowany przez Komendę Główną Policji

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA