REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób środki psychoaktywne wpływają na kierującego?

alkohol, używki
alkohol, używki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Alkohol, narkotyki i inne psychoaktywne środki nie są zalecane dla kierujących pojazdami. Choć w przeszłości nielegalnie stosowali je kierowcy Formuły 1, uważane są one za szkodliwe. Dlaczego?

Środki psychoaktywne i ich wpływ na kierowce

Rola kierowcy wymaga wysokiej sprawności psychofizycznej. Ważne jest, żeby kierowca był wypoczęty i zdrowy. W tej roli nie mamy wyboru: im lepsza nasza kondycja, tym bezpieczniej będziemy podróżować

REKLAMA

REKLAMA

 Kierowcy powinni zwracać uwagę na przyjmowane substancje psychoaktywne. Zaliczamy do nich alkohol, narkotyki, leki przeciwbólowe i nasenne oraz sterydy anaboliczne. Ich wspólną cechą jest oddziaływanie na mózg, wywołujące zmianę nastroju, procesów myślowych czy zachowania.

„Informacje na temat zagrożenia, jakie niesie jazda pod wpływem alkoholu, są powszechnie znane. Statystyki prezentują mało optymistyczny obraz kierowców jeżdżących po alkoholu, ale kierowców świadomych zagrożeń i niewsiadających za kółko po spożyciu alkoholu jest coraz więcej. Trudna do zdiagnozowania natomiast jest liczba kierowców podróżujących pod wpływem narkotyków. Podstawową przyczyną jest brak powszechnie stosowanych narkotestów, które pozwoliłyby na szybkie ustalenie, czy kierowca zażywał narkotyk” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski

W latach 2008-2010 Instytut Transportu Samochodowego, Instytut Ekspertyz Sądowych i Komenda Główna Policji przeprowadziły szeroko zakrojone badania pod nazwą DRUID. Na terenie całego kraju sprawdzono alkomatami i narkotestami ponad 4 000 kierowców. U 44 osób wykazano niedozwolone prawem stężenie alkoholu. U 102 kierujących wykryto natomiast inne substancje psychoaktywne.

Zobacz też: Jak prawidłowo reagować za kierownicą na silne podmuchy wiatru?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowcy powinni wiedzieć, że każdy stosowany narkotyk wpłynie na ich zachowanie za kierownicą. Siła reakcji zależy od rodzaju i ilości zażytej substancji

REKLAMA

Trzeba mieć świadomość, że substancje psychoaktywne powodują szereg zaburzeń. Mogą być one związane z funkcjami poznawczymi, spowolnieniem czasu reakcji, zaburzeniami koncentracji uwagi, koordynacji ruchów, równowagi i wyczucia odległości. U wielu kierowców po zażyciu takich substancji pojawia się nadmierne poczucie pewności siebie, bądź ataki nieuzasadnionego lęku, przyśpieszona akcja serca, zwiększona skłonność do ryzykownych i agresywnych zachowań na drodze. Wiele substancji powoduje też trudną do opanowania dla kierowcy senność, obniżenie refleksu i zdolności szybkiej oceny sytuacji. Należy również pamiętać, że wiele z powyższych objawów to efekty uboczne przyjmowania niektórych leków. Dlatego tak ważne jest czytanie ulotek zażywanych medykamentów.

Jazda pod wpływem narkotyków zwiększa ryzyko wypadku, dodatkowo, kierujący ponosi surowe konsekwencje karne nawet jeśli do żadnego zdarzenia drogowego nie dojdzie. Tę sytuację regulują przepisy kodeksu karnego. Jazda pod wpływem narkotyków zagrożona jest sankcją, od kary grzywny, przez karę ograniczenia wolności po pozbawienie wolności do lat 3

Zobacz też: Osoba niesłysząca może być kierowcą!

W przypadku spowodowania wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym, kierujący zagrożony jest karą pozbawienia wolności do lat 12. Dodatkowo kierowca może być pozbawiony prawa do kierowania pojazdami tymczasowo lub na zawsze.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA