REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile traci społeczeństwo na każdej ofiarze wypadku samochodowego?

Subskrybuj nas na Youtube
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konsekwencje wypadków samochodowych są wyraźnie odczuwalne w gospodarce danego kraju. Z tego powodu tak ważny wydaje się temat zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach.

Ile kosztuje śmierć człowieka w wypadku samochodowym?

Światowa Organizacja Zdrowia ocenia, że wypadki drogowe są na 8 miejscu w rankingu przyczyn śmierci mieszkańców globu. Do roku 2030 mają już być na piątym miejscu. Oprócz tragedii związanej ze śmiercią, wypadki drogowe generują straty finansowe. W samej Unii Europejskiej szacuje się, że koszty wypadków wynoszą ponad 200 mld Euro rocznie.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce koszty wszystkich zdarzeń drogowych w 2013 roku Instytut Badawczy Dróg i Mostów wycenił na 49,1 mld złotych i stanowiły one 2,99% PKB.

„Bardzo ważnym elementem w działaniach poprawiających bezpieczeństwo ruchu jest zarządzanie informacjami o zdarzeniach drogowych. Taką konieczność dostrzegły państwa europejskie zaangażowane w projekt SafetyNet. Doprowadziły one do powstania w 2004 roku Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Celem działania powołanego podmiotu jest zmniejszenie liczby ofiar wypadków. Najważniejszym jego zadaniem jest zarządzanie bezpieczeństwem poprzez gromadzenie danych, opisywanie ich oraz określanie zmian w nich zachodzących. Na tej podstawie ERSO – European Road Safety Observatory - ma tworzyć skuteczne działania prewencyjne” - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor ŠKODA Auto Szkoła.

Powołanie Europejskiego Centrum to początek drogi. Docelowo, projekt zakłada powstanie sieci obserwatoriów krajowych we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Dodatkowo w każdym kraju działać ma sieć obserwatoriów regionalnych, które będą zasilać danymi obserwatoria krajowe.

REKLAMA

Bardzo ważnym zadaniem obserwatoriów jest przetwarzanie uzyskanych i przeanalizowanych informacji na zrozumiałe komunikaty skierowane do społeczeństwa. Nie mają mieć one charakteru naukowego, mają być tak sformułowane, by były zrozumiałe dla każdego uczestnika ruchu drogowego. Takie działanie obserwatoriów ma pomóc w rozpowszechnianiu informacji i zwiększeniu skuteczności prowadzonych działań prewencyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce, w oparciu o zalecenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego utworzył Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W 2012 roku powstało z inicjatywy Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego - Regionalnego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Olsztynie - pierwsze obserwatorium regionalne – Warmińsko–Mazurskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Obserwatoria ruchu drogowego dają nadzieję na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ich rozbudowana sieć będzie w stanie zebrać i przeanalizować wszystkie zdarzenia drogowe w regionie, w kraju czy na europejskim kontynencie i co bardzo istotne, na ich podstawie przygotowywać nowoczesne, skuteczne działania prewencyjne. Ważne jest, by zdobyta w ten sposób wiedza nie miała tylko charakteru teoretycznego, ale była systemowo wdrożona w drogową rzeczywistość tak, by cel ograniczenia ofiar wypadków został osiągnięty.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA