REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce

Okazuje się, że temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych nie jest niszowy. Każdego roku gnie w wypadkach na przejazdach kolejowych średnio 38 osób. Prawie zawsze z winy kierowców. Fot. Yanosik
Okazuje się, że temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych nie jest niszowy. Każdego roku gnie w wypadkach na przejazdach kolejowych średnio 38 osób. Prawie zawsze z winy kierowców. Fot. Yanosik
Media

REKLAMA

REKLAMA

Spada liczba wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce. W porównaniu do pierwszego półrocza 2014 r., w pierwszym półroczu 2015 r. ich liczba zmniejszyła się o 11 %.

W pierwszym półroczu br. liczba wypadków na przejazdach kolejowych spadła o 11 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2014 r. - powiedział PAP wiceprezes zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski. Spółka w piątek rozpocznie kolejną kampanię o bezpieczeństwie na przejazdach.

REKLAMA

REKLAMA

Na przejazdach lub przejściach kolejowo-drogowych od początku 2015 r. doszło do 90 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których 19 osób było ciężko rannych a 28 zginęło. To spadek w porównaniu do 2014 r, kiedy to w całym roku doszło do 201 wypadków i kolizji.

Zobacz też: Zasady bezpiecznego wyprzedzania na drodze

"Zakładamy, że jest to efekt największych od lat modernizacji linii kolejowych, zwiększania poziomu bezpieczeństwa na przejazdach i budowy bezkolizyjnych skrzyżowań toru i drogi. Istotna jest także prowadzona przez PKP PLK od 2005 roku kampania społeczna +Bezpieczny przejazd+, przypominająca o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych" - ocenił Pawłowski.

REKLAMA

Podkreślił jednak, że pomimo ciągłej edukacji kierowców, zbyt wielu z nich ignoruje zasady ruchu drogowego, co powoduje wypadki i niepotrzebne tragedie. "Pamiętajmy, że pociąg pasażerski, który waży od 300 do 400 ton, w zależności od prędkości hamuje od 500 metrów do 1300 metrów. Maszynista w sytuacji nagłego wjazdu samochodu na tory może jedynie gwałtownie hamować" - powiedział Pawłowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego PKP PLK w piątek rusza z kolejną społeczną kampanią informującą o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. "Chcemy uświadomić kierowcom, jak ryzykowne jest ignorowanie zasad bezpieczeństwa. Będziemy na przejazdach kolejowych wręczać ulotki, przestrzegające przed niewłaściwym zachowaniem, informujące jak kierowca powinien się zachować żeby bezpiecznie przekroczyć skrzyżowanie drogi z torem" - powiedział Pawłowski.

Zobacz też: Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień

Dodał, że akcja odbędzie się na kilkudziesięciu skrzyżowaniach we wszystkich województwach. "Chcemy dotrzeć do jak największej liczby kierowców z informacją, że przestrzeganie zasad pozwala uniknąć tragedii" - podkreślił.

Na rozdawanych ulotkach z jednej strony znajduje się zdjęcie zniszczonego samochodu po zderzeniu z pociągiem. Na drugiej stronie znajdują się informacje o tym, że na przejeździe kolejowo-drogowym pociąg ma zawsze pierwszeństwo i przed jego przekroczeniem należy się zatrzymać, sprawdzić czy z żadnej strony nie nadjeżdża pociąg. Na ulotce podkreślono także, że 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych powodują kierowcy, którzy ignorują przepisy o ruchu drogowym.

Pawłowski wskazał, że najczęstsze przyczyny wypadków na przejazdach kolejowych; to wjeżdżanie na przejazd bez zatrzymania przed znakiem stop, ignorowanie sygnalizacji lub omijania zamkniętych szlabanów, wjeżdżanie pod opuszczane szlabany lub wjeżdżanie na tory zanim szlaban całkowicie się otworzy, przechodzenie przez pieszych i rowerzystów pod zamkniętymi szlabanami.

Wiceprezes PKP PLK poinformował, że w latach 2012-2015 spółka wymieniła i modernizowała ponad 1000 przejazdów i 3000 rozjazdów za 3 mld zł. Powstały mosty i wiadukty, które zastępują przejazdy.

"Chcielibyśmy, aby z nowej perspektywy finansowej UE (2014- 2020), co najmniej taka sama wielkość środków została przeznaczona na inwestycje podnoszące bezpieczeństwo na przejazdach. Tylko na tzw. programy przejazdowe wydaliśmy w ostatnich dwóch latach ok. 300 mln zł., a nowe bezkolizyjne przejazdy pod lub nad torami to kolejne dziesiątki milionów" - powiedział Pawłowski.

Szczegóły kampanii społecznej prowadzonej przez PKP PLK można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl tam też znajduje się specjalny formularz, przez który każdy może zgłosić usterkę na dowolnym przejeździe.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA