REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczba wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce

Okazuje się, że temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych nie jest niszowy. Każdego roku gnie w wypadkach na przejazdach kolejowych średnio 38 osób. Prawie zawsze z winy kierowców. Fot. Yanosik
Okazuje się, że temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych nie jest niszowy. Każdego roku gnie w wypadkach na przejazdach kolejowych średnio 38 osób. Prawie zawsze z winy kierowców. Fot. Yanosik
Media

REKLAMA

REKLAMA

Spada liczba wypadków na przejazdach kolejowych w Polsce. W porównaniu do pierwszego półrocza 2014 r., w pierwszym półroczu 2015 r. ich liczba zmniejszyła się o 11 %.

W pierwszym półroczu br. liczba wypadków na przejazdach kolejowych spadła o 11 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2014 r. - powiedział PAP wiceprezes zarządu PKP PLK Andrzej Pawłowski. Spółka w piątek rozpocznie kolejną kampanię o bezpieczeństwie na przejazdach.

REKLAMA

REKLAMA

Na przejazdach lub przejściach kolejowo-drogowych od początku 2015 r. doszło do 90 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych, w których 19 osób było ciężko rannych a 28 zginęło. To spadek w porównaniu do 2014 r, kiedy to w całym roku doszło do 201 wypadków i kolizji.

Zobacz też: Zasady bezpiecznego wyprzedzania na drodze

"Zakładamy, że jest to efekt największych od lat modernizacji linii kolejowych, zwiększania poziomu bezpieczeństwa na przejazdach i budowy bezkolizyjnych skrzyżowań toru i drogi. Istotna jest także prowadzona przez PKP PLK od 2005 roku kampania społeczna +Bezpieczny przejazd+, przypominająca o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych" - ocenił Pawłowski.

REKLAMA

Podkreślił jednak, że pomimo ciągłej edukacji kierowców, zbyt wielu z nich ignoruje zasady ruchu drogowego, co powoduje wypadki i niepotrzebne tragedie. "Pamiętajmy, że pociąg pasażerski, który waży od 300 do 400 ton, w zależności od prędkości hamuje od 500 metrów do 1300 metrów. Maszynista w sytuacji nagłego wjazdu samochodu na tory może jedynie gwałtownie hamować" - powiedział Pawłowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego PKP PLK w piątek rusza z kolejną społeczną kampanią informującą o zasadach bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. "Chcemy uświadomić kierowcom, jak ryzykowne jest ignorowanie zasad bezpieczeństwa. Będziemy na przejazdach kolejowych wręczać ulotki, przestrzegające przed niewłaściwym zachowaniem, informujące jak kierowca powinien się zachować żeby bezpiecznie przekroczyć skrzyżowanie drogi z torem" - powiedział Pawłowski.

Zobacz też: Hamowanie silnikiem – zjeżdżanie ze wzniesień

Dodał, że akcja odbędzie się na kilkudziesięciu skrzyżowaniach we wszystkich województwach. "Chcemy dotrzeć do jak największej liczby kierowców z informacją, że przestrzeganie zasad pozwala uniknąć tragedii" - podkreślił.

Na rozdawanych ulotkach z jednej strony znajduje się zdjęcie zniszczonego samochodu po zderzeniu z pociągiem. Na drugiej stronie znajdują się informacje o tym, że na przejeździe kolejowo-drogowym pociąg ma zawsze pierwszeństwo i przed jego przekroczeniem należy się zatrzymać, sprawdzić czy z żadnej strony nie nadjeżdża pociąg. Na ulotce podkreślono także, że 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych powodują kierowcy, którzy ignorują przepisy o ruchu drogowym.

Pawłowski wskazał, że najczęstsze przyczyny wypadków na przejazdach kolejowych; to wjeżdżanie na przejazd bez zatrzymania przed znakiem stop, ignorowanie sygnalizacji lub omijania zamkniętych szlabanów, wjeżdżanie pod opuszczane szlabany lub wjeżdżanie na tory zanim szlaban całkowicie się otworzy, przechodzenie przez pieszych i rowerzystów pod zamkniętymi szlabanami.

Wiceprezes PKP PLK poinformował, że w latach 2012-2015 spółka wymieniła i modernizowała ponad 1000 przejazdów i 3000 rozjazdów za 3 mld zł. Powstały mosty i wiadukty, które zastępują przejazdy.

"Chcielibyśmy, aby z nowej perspektywy finansowej UE (2014- 2020), co najmniej taka sama wielkość środków została przeznaczona na inwestycje podnoszące bezpieczeństwo na przejazdach. Tylko na tzw. programy przejazdowe wydaliśmy w ostatnich dwóch latach ok. 300 mln zł., a nowe bezkolizyjne przejazdy pod lub nad torami to kolejne dziesiątki milionów" - powiedział Pawłowski.

Szczegóły kampanii społecznej prowadzonej przez PKP PLK można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl tam też znajduje się specjalny formularz, przez który każdy może zgłosić usterkę na dowolnym przejeździe.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA