REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapanować nad autem w czasie deszczu?

Renault Clio, poślizg, deszcz Fot. Newspress
Renault Clio, poślizg, deszcz Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda na mokrej nawierzchni jest co najmniej tak samo niebezpieczna jak jazda na lodzie. Co gorsza kierowcy lekceważą deszczową aurę, nie zdając sobie sprawy z realnego ryzyka jakie ona niesie.

Przyczepność na wodzie podobna do tej na wodzie

O tym, że prowadzenie auta zimą wymaga szczególnej ostrożności, wiedzą wszyscy. Pokryty lodem asfalt, intensywne opady śniegu czy po prostu niskie temperatury – wszystko to sprawia, że na drodze jesteśmy dużo bardziej czujni. Zaskakująco mało osób traktuje natomiast poważnie zagrożenie związane z prowadzeniem samochodu w czasie deszczu. A ponieważ zbliża się kolejna fala opadów, specjaliści Starter24 przypominają najważniejsze wskazówki.

REKLAMA

REKLAMA

Deszcz, w przeciwieństwie do zagrożeń zimowych, może pojawić się w ciągu całego roku. Warto wiedzieć, jak zachować się na drodze, gdy z nieba leje się woda.

Skutki nadmiernej prędkości

Niemal wszystkie poradniki dotyczące bezpiecznej jazdy podczas deszczu zaczynają się od tego samego: wolniej! Dostosowanie prędkości do panujących warunków to zasada funkcjonująca w każdej drogowej sytuacji. Nie inaczej jest w przypadku deszczu. Bezpieczna prędkość w czasie opadów jest dużo niższa, niż podczas jazdy po suchym asfalcie. Należy pamiętać, że na mokrej nawierzchni droga hamowania wydłuża się o około 60-70% (jeśli wcześniej wystarczyło 50 metrów, to w deszczu przy podobnej prędkości potrzebowali będziemy aż 80-85 metrów).

Zobacz też: Technika jazdy podczas i po nawałnicy

REKLAMA

Niebezpieczne kałuże

Groźne są również kałuże. Przede wszystkim dlatego, że nigdy nie mamy pewności, co kryje się pod taflą wody. Być może jest to niewielkie zagłębienie, przez które przejedziemy bez żadnego problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarza się jednak, że kałuża powstała w miejscu wielkiej dziury, lub, co gorsza, znajduje się w niej jakiś przedmiot. Wjechanie tam kołem oznaczać może spory kłopot, włączając w to awarię auta.

Kałuże stanowią też inny problem. Zwłaszcza, jeśli znajduje się w nich duża ilość wody. Opony mogą wówczas nie nadążyć z jej odprowadzaniem. Woda dostaje się między oponę a nawierzchnię i... tracimy kontrolę nad pojazdem (jest to tzw. zjawisko aquaplaningu). Nie należy wówczas skręcać ani gwałtownie hamować. Prawdopodobieństwo wystąpienia tego zjawiska jest większe, jeśli nasze opony nie mają odpowiednio wysokiego bieżnika (nadmiernie zużyte ogumienie stanowi więc spore

Zobacz też: Do czego służy pobocze?

niebezpieczeństwo). Zaleca się również, jadąc po mokrej nawierzchni, w miarę możliwości trzymać się jak najbliższej środka jezdni – jest tam zwykle mniej wody niż przy jej krawędziach.

Ograniczona widoczność w czasie deszczu

Sporym problemem podczas deszczu jest widoczność. Padające na szybę krople deszczu mogą wydłużyć czas reakcji nawet o 50%. Do tego należy dodać parujące szyby. By tego uniknąć, należy włączyć klimatyzację bądź nawiew. I koniecznie mieć pod ręką specjalną gąbkę.

Najbardziej śliska nawierzchnia po pierwszym deszczu

Na koniec warto przypomnieć, jakie zagrożenie stanowi sam początek opadu, szczególnie po dłuższym czasie. Wówczas wszelkie drogowe zabrudzenia – kurz, olej, resztki gumy z opon – łączą się z wodą, dając bardzo śliską mieszankę. Dopóki padający deszcz nie zmyje tego „błota”, zachowajmy szczególną ostrożność.

Źródło: wykorzystano materiały prasowe Starter24

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA