REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapanować nad autem w czasie deszczu?

Renault Clio, poślizg, deszcz Fot. Newspress
Renault Clio, poślizg, deszcz Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda na mokrej nawierzchni jest co najmniej tak samo niebezpieczna jak jazda na lodzie. Co gorsza kierowcy lekceważą deszczową aurę, nie zdając sobie sprawy z realnego ryzyka jakie ona niesie.

Przyczepność na wodzie podobna do tej na wodzie

O tym, że prowadzenie auta zimą wymaga szczególnej ostrożności, wiedzą wszyscy. Pokryty lodem asfalt, intensywne opady śniegu czy po prostu niskie temperatury – wszystko to sprawia, że na drodze jesteśmy dużo bardziej czujni. Zaskakująco mało osób traktuje natomiast poważnie zagrożenie związane z prowadzeniem samochodu w czasie deszczu. A ponieważ zbliża się kolejna fala opadów, specjaliści Starter24 przypominają najważniejsze wskazówki.

REKLAMA

Deszcz, w przeciwieństwie do zagrożeń zimowych, może pojawić się w ciągu całego roku. Warto wiedzieć, jak zachować się na drodze, gdy z nieba leje się woda.

Skutki nadmiernej prędkości

Niemal wszystkie poradniki dotyczące bezpiecznej jazdy podczas deszczu zaczynają się od tego samego: wolniej! Dostosowanie prędkości do panujących warunków to zasada funkcjonująca w każdej drogowej sytuacji. Nie inaczej jest w przypadku deszczu. Bezpieczna prędkość w czasie opadów jest dużo niższa, niż podczas jazdy po suchym asfalcie. Należy pamiętać, że na mokrej nawierzchni droga hamowania wydłuża się o około 60-70% (jeśli wcześniej wystarczyło 50 metrów, to w deszczu przy podobnej prędkości potrzebowali będziemy aż 80-85 metrów).

Zobacz też: Technika jazdy podczas i po nawałnicy

Niebezpieczne kałuże

Groźne są również kałuże. Przede wszystkim dlatego, że nigdy nie mamy pewności, co kryje się pod taflą wody. Być może jest to niewielkie zagłębienie, przez które przejedziemy bez żadnego problemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarza się jednak, że kałuża powstała w miejscu wielkiej dziury, lub, co gorsza, znajduje się w niej jakiś przedmiot. Wjechanie tam kołem oznaczać może spory kłopot, włączając w to awarię auta.

Kałuże stanowią też inny problem. Zwłaszcza, jeśli znajduje się w nich duża ilość wody. Opony mogą wówczas nie nadążyć z jej odprowadzaniem. Woda dostaje się między oponę a nawierzchnię i... tracimy kontrolę nad pojazdem (jest to tzw. zjawisko aquaplaningu). Nie należy wówczas skręcać ani gwałtownie hamować. Prawdopodobieństwo wystąpienia tego zjawiska jest większe, jeśli nasze opony nie mają odpowiednio wysokiego bieżnika (nadmiernie zużyte ogumienie stanowi więc spore

Zobacz też: Do czego służy pobocze?

niebezpieczeństwo). Zaleca się również, jadąc po mokrej nawierzchni, w miarę możliwości trzymać się jak najbliższej środka jezdni – jest tam zwykle mniej wody niż przy jej krawędziach.

Ograniczona widoczność w czasie deszczu

Sporym problemem podczas deszczu jest widoczność. Padające na szybę krople deszczu mogą wydłużyć czas reakcji nawet o 50%. Do tego należy dodać parujące szyby. By tego uniknąć, należy włączyć klimatyzację bądź nawiew. I koniecznie mieć pod ręką specjalną gąbkę.

Najbardziej śliska nawierzchnia po pierwszym deszczu

Na koniec warto przypomnieć, jakie zagrożenie stanowi sam początek opadu, szczególnie po dłuższym czasie. Wówczas wszelkie drogowe zabrudzenia – kurz, olej, resztki gumy z opon – łączą się z wodą, dając bardzo śliską mieszankę. Dopóki padający deszcz nie zmyje tego „błota”, zachowajmy szczególną ostrożność.

Źródło: wykorzystano materiały prasowe Starter24

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA