REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiek kierowcy a jego sprawność za kierownicą

Subskrybuj nas na Youtube
Podeszły wiek kierowcy ma wpływ na jego styl jazdy autem, ale nie wpływa drastycznie na podwyższenie ryzyka wypadku na drodze. fot. Fotolia
Podeszły wiek kierowcy ma wpływ na jego styl jazdy autem, ale nie wpływa drastycznie na podwyższenie ryzyka wypadku na drodze. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie od dziś wiadomo, że wraz z wiekiem człowiek traci pewne umiejętności, bądź wyraźnie się one u niego obniżają. Czy zatem podeszły wiek kierowcy zwiększa ryzyko spowodowania przez niego wypadku na drodze?

Dane demograficzne nie pozostawiają złudzeń: według GUS do roku 2035, co piąty Polak będzie miał powyżej 65 lat. Przybędzie nam zatem także wiekowych kierowców: według danych Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), kierowcy 50+ są najszybciej rosnącą grupą zmotoryzowanych. Czy jest się czego bać?

REKLAMA

REKLAMA

Polska - brak okresowych badań dla kierowców

To zależy. Faktem jest, że w Polsce prawa jazdy są wydawane najczęściej bezterminowo i starsi kierowcy nie muszą przechodzić badań okresowych, które weryfikowałyby ich zdolność do prowadzenia samochodu. Inaczej jest na przykład w USA, gdzie „wiekowi” kierowcy mają obowiązek cyklicznego odnawiania prawa jazdy, nawet co 2 lata. Musimy więc zdać się na zdrowy rozsądek kierującego i liczyć na to, że osoba niedołężna sama zdecyduje się zrezygnować z prowadzenia pojazdu. – Każdy zmotoryzowany czy to młody czy to starszy powinien ocenić swoją zdolność do kierowania samochodem przed ruszeniem w trasę, to kwestia odpowiedzialności za siebie ale także innych uczestników ruchu – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. Warto  też mieć na uwadze, że wśród osób starszych istnieją duże różnice jeżeli chodzi o ich kondycje zdrowotną. Znajdziemy 70-latków, którzy cieszą się dobrym zdrowiem i uprawiają sport ale i takich, którzy są ciężko i przewlekle chorzy. Nie każdy senior za kółkiem jest zatem zagrożeniem.

Zobacz też: Wypadki drogowe z udziałem dzieci - bezmyślność rodziców

Wiek kierowcy a jego zdolność widzenia i koncentracji uwagi

Mimo wszystko osoby starsze powinny uwzględnić fakt, że z wiekiem obniża się ich sprawność fizyczna. Jak przekłada się to na jazdę? Według raportu „Kierowcy 50+” opublikowanego przez ITS, osoby starsze mają często problem z podzielnością uwagi – stąd ich stosunkowo częsty udział w wypadkach w obrębie skrzyżowań. „Wiekowi” kierowcy z racji metryki mają także zawężone pole widzenia i słabszą wrażliwość kontrastów. Mogą mieć także problemy z oceną odległości i potrzebują więcej czasu niż młodsi (średnio o 50%) na  podjęcie decyzji. Starsi zmotoryzowani mogą zwykle pochwalić się ostrożniejszą i wolniejszą jazdą, unikają też szarżowań, które zdarzają się młodszym uczestnikom ruchu drogowego.

REKLAMA

Wypadki z udziałem starszych kierowców

Statystyki Policji są dowodem na to, że starsi kierowcy wcale nie są większym zagrożeniem od innych uczestników drogi. Największy odsetek sprawców (uwzględniając wielkość ich populacji) stanowią osoby między 18 a 24 rokiem życia – czyli kierowcy młodzi. W 2012 roku spowodowali oni ponad 6,5 tys. wypadków a populacja osób w tym wieku liczy niecałe 4 mln osób. Dla porównania: osoby 60+ spowodowały w tym samym czasie nieco ponad 3,5 tys. wypadków, choć ich populacja liczy przeszło 7 milionów. ( dane: Policja 2012). Wygląda na to, ze starszy kierowca – to statystycznie – bezpieczny kierowca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wypadki motocyklistów - wina nie leży po ich stronie!

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA