REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadki z udziałem rowerzystów – przyczyny i sposoby zapobiegania

Subskrybuj nas na Youtube
Spory problem rowerzystów to ich ograniczona widoczność na drodze. Często brakuje im podstawowego oświetlenia odblaskowego.
Spory problem rowerzystów to ich ograniczona widoczność na drodze. Często brakuje im podstawowego oświetlenia odblaskowego.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma OSRAM wspólnie z Komendą Powiatową Policji już po raz szósty wsparła edukacyjny piknik „ Bezpiecznie na rowerze”, który odbył się pod koniec kwietnia w Nowym Dworze Mazowieckim

Akcja edukacyjna „Bezpiecznie na rowerze”, skierowana głównie do najmłodszych uczestników ruchu drogowego, odbyła się na terenie Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Nowym Dworze Mazowieckim. Nadrzędnym celem akcji jest podnoszenie poziomu bezpieczeństwa wśród najmłodszych uczestników ruchu drogowego poprzez popularyzację przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się po drogach – wyjaśnia Jerzy Kowalik, dyrektor szkoły będącej organizatorem tego przedsięwzięcia. Ważne jest uświadomienie dzieciom, że bardzo dobra znajomość przepisów i umiejętność udzielenia pierwszej pomocy mają ogromny wpływ zarówno na nasze zdrowie i życie, jak i innych uczestników ruchu – dodaje Jerzy Kowalik.

REKLAMA

Polski rowerzysta nie jest widoczny na drodze

Imprezie towarzyszyły liczne pokazy i konkursy związane z nauką o ruchu drogowym, udzielaniem pierwszej pomocy. W akcję zaangażowały się m.in. Wojewódzka i Powiatowa Komenda Policji, Państwowa i Ochotnicza Straż Pożarna, Straż Miejska i WOPR. Podczas pikniku nie mogło zabraknąć tematu związanego z widocznością rowerzystów na drodze. Jak tłumaczy Janusz Mitko, dyrektor ds. marketingu i strategii sprzedaży w firmie OSRAM – Liczba wypadków z udziałem rowerzystów jest bardzo duża – w roku 2012 na polskich drogach miało miejsce prawie 4 700 takich wypadków. Ich przyczyną jest najczęściej nieprzestrzeganie prawidłowych zasad ruchu drogowego, ale również brak odpowiedniego oświetlenia dróg i poboczy, czy słabe oznakowanie i widoczność poruszających się po drodze rowerzystów. W ramach Akademii Bezpieczeństwa staramy się edukować uczestników ruchu drogowego, w tym rowerzystów, jak ważne jest używanie odblasków – to pierwszy krok do tego, aby poprawili swoje bezpieczeństwo.

Zobacz też: Jak poruszać się rowerem w zimie?

REKLAMA

Dlatego firma OSRAM wraz z Policją zorganizowały podczas pikniku w Nowym Dworze Mazowieckim „lekcję bezpieczeństwa”, podczas której zwrócono szczególną uwagę na zasady bezpiecznego poruszania się rowerem po drodze oraz dobrą widoczność uczestników ruchu. Firma OSRAM ufundowała również nagrody w konkursach dla uczniów i nauczycieli, a wśród nich znalazły się m.in. tuby edukacyjne, które mogą być ciekawym uzupełnieniem lekcji na temat bezpieczeństwa.

W tym roku odbyła się już szósta edycja akcji „Bezpiecznie na rowerze”, w którą chętnie włączyło się wiele lokalnych firm i instytucji. O tym dlaczego warto organizować tego typu akcje, jakie mają one znaczenie dla dzieci i szkoły – opowiada Jerzy Kowalik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Nowym Dworze Mazowieckim

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To już kolejna, szósta edycja akcji edukacyjnej organizowanej przez Państwa szkołę. Czy uważa Pan, że takie akcje są potrzebne?
Takie przedsięwzięcia są potrzebne z kilku powodów. Przede wszystkim podnoszą poziom bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego, ale również są okazją do zintegrowania środowiska lokalnego, do wspólnego spotkania dzieci, rodziców, mieszkańców miasta. Corocznie w organizację imprezy angażują się rozmaite firmy, instytucje, osoby prywatne. Ściśle współpracujemy z Komendą  Wojewódzką Policji – Wydziałem Ruchu Drogowego, z Komendą Powiatową Policji, ze Strażą Miejską, Państwową Strażą Pożarną, Ochotniczą Strażą Pożarną. Organizatorem akcji jest – obok naszej szkoły – Stowarzyszenie Przyjaciół Piątki, ale włącza się w nią także mnóstwo lokalnych firm. To świadczy o zainteresowaniu przedsięwzięciem, ale także o tym, że na tego rodzaju imprezy jest zapotrzebowanie.

Zobacz też: W jaki sposób przewozić rowery samochodem?

REKLAMA

Czy dzieci chętnie uczestniczą w akcji? Co jest dla nich największą atrakcją?
Sam festyn „Bezpiecznie na rowerze” jest tak naprawdę ukoronowaniem działań, które   rozpoczynają się znacznie wcześniej, w szkołach, gdy nauczyciele przygotowują uczniów do bycia aktywnym uczestnikiem ruchu drogowego. Uczniowie klas czwartych przymierzają się do uzyskania pierwszego w życiu „prawa jazdy”, czyli karty rowerowej i na zajęciach uczą się, jak bezpiecznie poruszać się w drodze do szkoły i ze szkoły, jak prawidłowo uczestniczyć w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta. Chęć zdobycia karty rowerowej jest dla dzieci sporą motywacją, a dodatkową zachętą do udziału w imprezie są na pewno atrakcyjne nagrody, które zawdzięczamy sponsorom. Nie narzekamy na frekwencję, impreza cieszy się dużym zainteresowaniem.

Czy edukacja związana z bezpieczeństwem dzieci na drodze powinna być stałym elementem programu nauczania w szkołach?
Oczywiście, że tak. Jest to stały element programów wychowawczych i profilaktyki w naszej szkole. Statystyki wypadków drogowych są bezlitosne i pokazują, że zbyt często ofiarami są dzieci. Edukacja dotycząca bezpieczeństwa na drodze, a także uświadamianie dzieciom zagrożeń, wynikających z bycia uczestnikiem ruchu drogowego są absolutną koniecznością.

Źródło: materiały prasowe Komunikado.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA