REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ITS radzi: dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
ITS radzi: dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze. Fot. Fotolia
ITS radzi: dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy śnieg i mróz wpływają na podniesienie poziomu bezpieczeństwa panującego na drodze? Eksperci z Instytutu Transportu Samochodowego twierdzą, że tak. W złych warunkach kierowcy stają się bardziej ostrożni i jeżdżą wolniej.

„ITS ostrzega! Podczas świątecznych podróży, szczególnie gdy zapada zmrok, zdejmij nogę z gazu i zdecydowanie unikaj wyprzedzania, jeśli chcesz bezpiecznie dojechać do celu. Co ciekawe sprzymierzeńcem kierowców o tej porze roku może być śnieg i mróz”

REKLAMA

Okres masowych wyjazdów świątecznych to jednocześnie czas kiedy dni są najkrótsze w całym roku. Oprócz złej pogody największym wrogiem kierowców jest teraz mrok i dlatego światła stają się najważniejsze .

Paradoksalnie opady śniegu oraz mróz są sprzymierzeńcami bezpieczeństwa. Jeździmy wówczas wolniej bojąc się poślizgu, nie wyprzedzamy i rezerwujemy sobie więcej czasu na podróż, a przez to jazda jest mniej nerwowa. W obawie przed trudnymi warunkami atmosferycznymi część osób w ogóle rezygnuje z podróży autem, co zmniejsza natężenie ruchu. Co ciekawe śnieg leżący na poboczach to „naturalny” odblask. Bardzo dobrze odbija światło, a przez to powiększa obszar oświetlany światłami, dzięki czemu łatwiej dostrzegać przeszkody na jego tle.

Zobacz też: Przeziębienie, a prowadzenie samochodu

Gdy nawierzchnia jest mokra i czarna, a temperatura powietrza jest nieznacznie powyżej zera, jest mgła lub mżawka, to ryzyko wypadku wzrasta ponieważ jedziemy szybciej choć widzimy gorzej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Stąd apel Instytutu Transportu Samochodowego, aby podczas świątecznych wyjazdów, gdy jedziemy po zmroku używając świateł mijania, zdecydowanie zmniejszyć prędkośćograniczyć manewry wyprzedzania na drogach pozamiejskich jednojezdniowych o dwóch kierunkach ruchu, do wyprzedzania pojazdów poruszających się wolno i tylko przy wystarczającej widoczności drogi.

Pamiętajmy, że świątecznym podróżom towarzyszy wzmożony ruch na drogach, a niesprzyjające warunki pogodowe oraz pośpiech i nerwowa atmosfera mogą potęgować ryzykowne i niebezpieczne zachowania użytkowników dróg.

Zobacz też: Jakich rękawiczek nie powinien używać kierowca

ITS przypomina, że podczas podróży autem:

  • Większość świateł mijania w pojazdach nie gwarantuje wystarczającego zasięgu oświetlenia lewej części drogi podczas manewru wyprzedzania, gdyż zasięg ten wynosi od 20 m do 70 m!
  • Nawet uwzględniając zasięg świateł poprzedzającego pojazdu to wciąż za mało, aby wystarczająco wcześnie zobaczyć nieoświetlonego pieszego, a tym bardziej zwierzę lub dziurę w asfalcie.
  • Miejmy baczenie na drogę, gdy temperatura jest nieznacznie powyżej zera i jest wilgotno (mżawka, deszcz, mgła), bo jezdnia jest czarna, ale droga hamowania wydłuża się w stosunku do suchej nawierzchni. Nieco lepiej jest gdy na poboczach leży śnieg, ponieważ odbija on światło i poprawia zasięg oświetlenia.
  • Należy regularnie sprawdzać i myć światła - powinny być prawidłowo ustawione i czyste.
  • Miejmy ze sobą zapasowe żarówki i - o ile to możliwe - przećwiczmy samodzielnie sposób ich wymiany.

Zobacz też: Pewność siebie, a styl jazdy. Jakie cechy ma dobry kierowca?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA