REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Symulatory jazdy - co potrafią dziejsze urządzenia tego typu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W Instytucie Transportu Samochodowego można sprawdzić swoje umiejętności na symulatorze Opla Astry IV.
W Instytucie Transportu Samochodowego można sprawdzić swoje umiejętności na symulatorze Opla Astry IV.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój techniki komputerowej, w tym m.in. rynku gier komputerowych, okazał się przydatny także przy zdobywaniu umiejętności przez kierowców mających się poruszać po rzeczywistych drogach. Co potrafią dzisiejsze symulatory jazdy? W czym mogą okazać się przydatne?

Na pewno wielu z Was (o ile nie wszyscy) miało okazję chociaż raz spróbować swoich sił za kierownicą auta poruszającego się w wirtualnym świecie. Najpierw konsole do gier, później komputery osobiste, stały się sposobem do przejażdżki wymarzonym pojazdem nawet w najbardziej odległych miejscach na ziemi. Walka producentów gier o odzwierciedlenie jak największego poziomu realizmu w grach, okazała się pomocna przy rozwijaniu maszyn, mogących uczyć kierowców prawidłowego zachowania na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

W latach 70-tych XX wieku środowisko naukowe rozpoczęło badania nad wykorzystaniem komputerów do tworzenia symulatorów jazdy.  Dzięki ich staraniom dziś naukowcy są w stanie ocenić zarówno zachowanie i reakcję kierowcy za kierownicą auta, jak i ulepszyć systemy projektowania dróg, usytuowania znaków drogowych itd. Coraz bardziej popularne jest wykorzystywanie symulatorów także do doskonalenia technik tzw. „ekojazdy”

Oprócz samego programu symulującego jazdę, obecnie używane symulatory wykorzystują do pracy odpowiednie dobraną kabinę auta osobowego lub ciężarowego, poruszającego się na specjalnym systemie siłowników hydraulicznych. Dzięki temu kierowca jest w stanie poczuć reakcję auta na gwałtowne dodanie gazu, nagłe wciśnięcie pedału hamulca czy wibracje towarzyszące najechaniu kołem na pobocze drogi czy przeszkodę na drodze. Widok prezentowany jest na rozległym ekranie, przez co badana osoba ulega wrażeniu autentycznego uczestniczenia w sytuacji drogowej.

Zobacz też: Jakimi kierowcami są kobiety? Czy auto jest dla nich czymś więcej niż tylko środkiem transportu?

REKLAMA

W zależności od potrzeb operator symulatora może wybrać dla kierowcy rozmaite warunki pogodowe oraz obszar, na którym będzie odbywała się jazda (miasto, autostrada, małe wioski, kręte górskie drogi o dużych nachyleniu itp.) Tego typu funkcje ułatwią wykrycie i wyeliminowanie typowych błędów kierowców, zwłaszcza tych o małym doświadczeniu w prowadzeniu danego typu pojazdu, mogący zadecydować w przyszłości o ich bezpieczeństwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczestnikami ruchu, w którym porusza się badany kierowca, może być duża liczba rozmaitych pojazdów. Symulacji może podlegać także zachowanie innych osób na drodze (jak np. jazda pod wpływem alkoholu, nie używanie kierunkowskazów, wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną) co pozwala łatwiej wpoić danej osobie zasadę ograniczonego zaufania na drodze. Mocną stroną symulatora jazdy jest możliwość określenia czasu reakcji kierowcy na potencjalne niebezpieczeństwo (np. wybiegający z lasu łoś).

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Zaawansowane symulatory jazdy nie są rozpowszechnione w Polsce, przede wszystkim ze względu na wysoką ich cenę. Dwa symulatory (auta osobowego oraz ciężarowego/autobusu) znajdują się w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Szkoda, że miejsc tego typu jest tak niewiele w kraju, który bije niechlubne rekordy pod względem liczby osób, które co roku giną na drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA