REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Symulatory jazdy - co potrafią dziejsze urządzenia tego typu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W Instytucie Transportu Samochodowego można sprawdzić swoje umiejętności na symulatorze Opla Astry IV.
W Instytucie Transportu Samochodowego można sprawdzić swoje umiejętności na symulatorze Opla Astry IV.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój techniki komputerowej, w tym m.in. rynku gier komputerowych, okazał się przydatny także przy zdobywaniu umiejętności przez kierowców mających się poruszać po rzeczywistych drogach. Co potrafią dzisiejsze symulatory jazdy? W czym mogą okazać się przydatne?

Na pewno wielu z Was (o ile nie wszyscy) miało okazję chociaż raz spróbować swoich sił za kierownicą auta poruszającego się w wirtualnym świecie. Najpierw konsole do gier, później komputery osobiste, stały się sposobem do przejażdżki wymarzonym pojazdem nawet w najbardziej odległych miejscach na ziemi. Walka producentów gier o odzwierciedlenie jak największego poziomu realizmu w grach, okazała się pomocna przy rozwijaniu maszyn, mogących uczyć kierowców prawidłowego zachowania na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

W latach 70-tych XX wieku środowisko naukowe rozpoczęło badania nad wykorzystaniem komputerów do tworzenia symulatorów jazdy.  Dzięki ich staraniom dziś naukowcy są w stanie ocenić zarówno zachowanie i reakcję kierowcy za kierownicą auta, jak i ulepszyć systemy projektowania dróg, usytuowania znaków drogowych itd. Coraz bardziej popularne jest wykorzystywanie symulatorów także do doskonalenia technik tzw. „ekojazdy”

Oprócz samego programu symulującego jazdę, obecnie używane symulatory wykorzystują do pracy odpowiednie dobraną kabinę auta osobowego lub ciężarowego, poruszającego się na specjalnym systemie siłowników hydraulicznych. Dzięki temu kierowca jest w stanie poczuć reakcję auta na gwałtowne dodanie gazu, nagłe wciśnięcie pedału hamulca czy wibracje towarzyszące najechaniu kołem na pobocze drogi czy przeszkodę na drodze. Widok prezentowany jest na rozległym ekranie, przez co badana osoba ulega wrażeniu autentycznego uczestniczenia w sytuacji drogowej.

Zobacz też: Jakimi kierowcami są kobiety? Czy auto jest dla nich czymś więcej niż tylko środkiem transportu?

REKLAMA

W zależności od potrzeb operator symulatora może wybrać dla kierowcy rozmaite warunki pogodowe oraz obszar, na którym będzie odbywała się jazda (miasto, autostrada, małe wioski, kręte górskie drogi o dużych nachyleniu itp.) Tego typu funkcje ułatwią wykrycie i wyeliminowanie typowych błędów kierowców, zwłaszcza tych o małym doświadczeniu w prowadzeniu danego typu pojazdu, mogący zadecydować w przyszłości o ich bezpieczeństwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczestnikami ruchu, w którym porusza się badany kierowca, może być duża liczba rozmaitych pojazdów. Symulacji może podlegać także zachowanie innych osób na drodze (jak np. jazda pod wpływem alkoholu, nie używanie kierunkowskazów, wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną) co pozwala łatwiej wpoić danej osobie zasadę ograniczonego zaufania na drodze. Mocną stroną symulatora jazdy jest możliwość określenia czasu reakcji kierowcy na potencjalne niebezpieczeństwo (np. wybiegający z lasu łoś).

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Zaawansowane symulatory jazdy nie są rozpowszechnione w Polsce, przede wszystkim ze względu na wysoką ich cenę. Dwa symulatory (auta osobowego oraz ciężarowego/autobusu) znajdują się w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie. Szkoda, że miejsc tego typu jest tak niewiele w kraju, który bije niechlubne rekordy pod względem liczby osób, które co roku giną na drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA