REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Tomasz Czopik
Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Tomasza Czopika. Logo.
Szkoła Bezpiecznej Jazdy Tomasza Czopika. Logo.
SBJ

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc od 7-miu lat Szkołę Doskonalenia Techniki Jazdy, zaobserwowałem wiele zachowań naszych kursantów. Są nimi głównie przedstawiciele handlowi dużych koncernów i Banków, szeregowi pracownicy biurowi dużych Firm jak również tak zwana „wyższa półka” czyli zamożni klienci przedsiębiorstw. Słowem przekrój driverów czyli wszyscy!

Muszę przyznać, że świadomość zagrożeń na polskich drogach naszych rodzimych kierowców rośnie i jeździmy coraz lepiej i spokojniej. Ale rośnie bardzo mozolnie...

REKLAMA

REKLAMA

O niektórych elementach bezpiecznej jazdy w naszym kraju napiszę w kilku felietonach, postawię kilka tez, charakteryzujących prowadzących samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe i wspólnie się zastanowimy jak sobie radzić z nadal dramatyczną statystyką wypadków i ofiar na drogach w Polsce. Większość moich obserwacji i prób wprowadzenia odpowiedniej nauki prowadzenia pojazdów wywodzi się ze szkoleń przeprowadzanych na torach i lotniskach w całej Polsce.

Zobacz nasz serwis: technika jazdy

Zacznę od prozaicznej sprawy, budzącej często uśmieszek lekceważenia u moich kursantów; Pozycji za kierownicą i – co za tym idzie – kręcenia kierownicą.

REKLAMA

Wbrew pozorom to niebywale ważna rzecz; okazuje się że wiele stłuczek ale i potężnych „dzwonów” miało miejsce na skutek lekceważącego trzymania kierownicy i siedzenia uniemożliwiającego szybką reakcje; a to  jedna ręka „na dwunastej” (druga wówczas na 100% na lewarku), a to prowadzenie końcami palców w okolicach dołu kierownicy, bo wygodnie trzymać dłonie na kolanach, a to położone siedzenie i ręce wyprostowane „bo tak siedzą w bolidach”, a to „dojenie” czyli podawanie sobie kierownicy bo inaczej się zmęczę (charakterystyczne dla panów „ z brzuszkiem” bo taka ergonomia :) ) , a to pozycja „na przyjaciółkę” czyli lewa ręka na dwunastej a tułów na siedzeniu obok, nawet gdy jest puste (charakterystyczna dla prowincjonalnych beemek), a to zakręcanie jedną ręką w stylu „jak się masz kochanie” albo „mydełka Fa”, a to wiele, wiele innych wynalazków...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drodzy kierowcy, jeżeli nie chcecie siedzieć jak uczą kanony bezpieczeństwa to chociaż zdawajcie sobie sprawę że czas od momentu waszej ulubionej pozycji do stabilnego uchwytu kierownicy i odpowiedniej reakcji – to czas w którym możecie zginąć...

Przypomnę: powinniśmy siedzieć w odległości wyciągniętej, zagiętej na górze kierownicy ręki przy założeniu że plecy przylegają do oparcia siedzenia a stopami sprawnie obsługujemy pedały, trzymać kierownicę obiema rękami w pozycjach „za piętnaście trzecia” lub „za dziesięć druga” i kręcić nią obiema rękami, odpowiednio przekładając dłonie (wszyscy wiedzą jak i wszędzie jest to dokładnie zobrazowane).

Zobacz nasz serwis: technika jazdy

Ale przejdźmy do praktyki; wiem! Nie da się jeździć cały czas w ten sposób! Kursanci na mnie krzyczą: jak, na autostradzie mam siedzieć tak idealnie? Po co?

A po to że jest wygodniej i bezpieczniej, jedyną dyspensę daję na trzymanie (w niektórych przypadkach) lewą rękę na dziewiątej i ewentualnie łokcia na podszybiu (zimny łokieć – sucha pacha :) ) prawa jeśli jest na lewarku albo robi co innego (telefon, sms, kanapka, papieros – czyli i tak rzeczy niedozwolone) w razie draki szybko zawędruje na „trzecią „ i już można zareagować sprawnie, w każdym innym przypadku to może być sekunda która będzie miała brzemienne skutki. Ci co mieli tęgiego dzwona wiedzą o czym piszę, ułamek sekundy, huk, przeciążenie, smród wybuchającej poduszki itd....

Przekładanie rąk na kierownicy warto poćwiczyć na Szkołach Jazdy, a odpowiednia pozycja ułatwi nam reakcję i wierzcie mi mniej was zmęczy.

Pozdrawiam!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA