REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy źle dobrane opony mogą mieć negatywny wpływ na działanie systemów ESP czy TC?

Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia
Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno rozmiar kół jak i rodzaj opon w danym modelu auta jest ściśle powiązany z działaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Czy zmiana rozmiaru opon może zakłócić działanie ESP i współpracujących z nim pozostałych układów bezpieczeństwa?

Współczesne auta są wręcz naszpikowane nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa, które mają na celu uchronić podróżujących autem przed kolizją bądź niekontrolowanym poślizgiem. Mało kto zdaje sobie sprawę, że działanie takich systemów jak ESP, TC (kontrola trakcji) czy ABS, jest ściśle powiązane z oponami jakie do danego auta dostarcza jego producent.  Radość z zamontowania większych kół z szerszymi oponami jest często krótkotrwała, bowiem niesie za sobą wiele problemów.

REKLAMA

Zobacz też: Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Rozmiar i szerokość opon

Działanie systemu ESP jest ściśle powiązane z pozostałymi układami auta takimi jak kontrola trakcji, czy ABS. Niejednokrotnie zdarza się, że nawet zmiana opon na jednej z osi na nowe, o większym profilu powoduje, że auto zaczyna samo przyhamowywać, bowiem system wykrywa różnicę w prędkości poruszania się kół na poszczególnych osiach. Poza tym, także różnica w szerokości opon na poszczególnych osiach, wpływa na wystąpienie podobnych problemów i nawet jadąc ze stałą prędkością, zwłaszcza po mniej przyczepnej nawierzchni, na desce rozdzielczej zapalają się kontrolki od systemu kontroli trakcji czy ESP. Wiele osób dopatruje się w pierwszej chwili usterki jednego z czujników zamontowanych przy kołach, nie zdając sobie sprawy, że problem wynika z zupełnie czego innego.

Zobacz też: Jak jeździć z ESP?

Zużycie opon

Warto pamiętać, że na danej osi powinny być opony o zbliżonych stopniu zużycia. Jeśli różnica w wysokości bieżnika pomiędzy nimi przekroczy 2-3 mm, to może się okazać, że systemy typu TC czy ASR będą odpowiednio albo przyhamowywały jedno z kół, albo obniżały moc silnika (poprzez wpływ na elektroniczną przepustnicę paliwa), by opanować „teoretyczny” poślizg. Co więcej, stosowanie niskiej jakości opon, (tzw. budżetowych), których przyczepność jest zdecydowanie niższa niż tych, które posiadał pierwotnie samochód, także będzie zakłócało działanie pokładowych systemów utrzymujących trakcję auta. Jest to szczególnie niebezpieczne na śliskiej nawierzchni, bowiem silnik jest często zbyt silnie „przyduszany”, a my nie możemy w sposób bezpieczny włączyć się do ruchu czy wyprzedzić wolniej jadącego pojazdu. Poważne problemy występują także w trakcie podjazdów pod zaśnieżone wzniesienia, kiedy systemy typu ESP i TC wykrywają niebezpieczeństwo i przyhamowują pojazd. W skrajnych przypadkach może to uniemożliwić  pokonanie danej przeszkody. W takich sytuacjach bardzo pomaga całkowite dezaktywowanie ESP i TC i wzięcie sprawy w swoje ręce ( i nogi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Programowanie systemu stabilizacji toru jazdy ESP

Istnieje jednak możliwość by entuzjaści dużych rozmiarów kół w swoich autach, mogli bezproblemowo korzystać z nich na co dzień. ESP i pozostałe układy wspomagające jazdę, można programować pod konkretny rozmiar kół. Dzięki temu, nie ma konieczności rezygnowania z poprawy wyglądu auta na rzecz zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA