REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy źle dobrane opony mogą mieć negatywny wpływ na działanie systemów ESP czy TC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia
Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno rozmiar kół jak i rodzaj opon w danym modelu auta jest ściśle powiązany z działaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Czy zmiana rozmiaru opon może zakłócić działanie ESP i współpracujących z nim pozostałych układów bezpieczeństwa?

Współczesne auta są wręcz naszpikowane nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa, które mają na celu uchronić podróżujących autem przed kolizją bądź niekontrolowanym poślizgiem. Mało kto zdaje sobie sprawę, że działanie takich systemów jak ESP, TC (kontrola trakcji) czy ABS, jest ściśle powiązane z oponami jakie do danego auta dostarcza jego producent.  Radość z zamontowania większych kół z szerszymi oponami jest często krótkotrwała, bowiem niesie za sobą wiele problemów.

REKLAMA

Zobacz też: Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Rozmiar i szerokość opon

Działanie systemu ESP jest ściśle powiązane z pozostałymi układami auta takimi jak kontrola trakcji, czy ABS. Niejednokrotnie zdarza się, że nawet zmiana opon na jednej z osi na nowe, o większym profilu powoduje, że auto zaczyna samo przyhamowywać, bowiem system wykrywa różnicę w prędkości poruszania się kół na poszczególnych osiach. Poza tym, także różnica w szerokości opon na poszczególnych osiach, wpływa na wystąpienie podobnych problemów i nawet jadąc ze stałą prędkością, zwłaszcza po mniej przyczepnej nawierzchni, na desce rozdzielczej zapalają się kontrolki od systemu kontroli trakcji czy ESP. Wiele osób dopatruje się w pierwszej chwili usterki jednego z czujników zamontowanych przy kołach, nie zdając sobie sprawy, że problem wynika z zupełnie czego innego.

Zobacz też: Jak jeździć z ESP?

Zużycie opon

Warto pamiętać, że na danej osi powinny być opony o zbliżonych stopniu zużycia. Jeśli różnica w wysokości bieżnika pomiędzy nimi przekroczy 2-3 mm, to może się okazać, że systemy typu TC czy ASR będą odpowiednio albo przyhamowywały jedno z kół, albo obniżały moc silnika (poprzez wpływ na elektroniczną przepustnicę paliwa), by opanować „teoretyczny” poślizg. Co więcej, stosowanie niskiej jakości opon, (tzw. budżetowych), których przyczepność jest zdecydowanie niższa niż tych, które posiadał pierwotnie samochód, także będzie zakłócało działanie pokładowych systemów utrzymujących trakcję auta. Jest to szczególnie niebezpieczne na śliskiej nawierzchni, bowiem silnik jest często zbyt silnie „przyduszany”, a my nie możemy w sposób bezpieczny włączyć się do ruchu czy wyprzedzić wolniej jadącego pojazdu. Poważne problemy występują także w trakcie podjazdów pod zaśnieżone wzniesienia, kiedy systemy typu ESP i TC wykrywają niebezpieczeństwo i przyhamowują pojazd. W skrajnych przypadkach może to uniemożliwić  pokonanie danej przeszkody. W takich sytuacjach bardzo pomaga całkowite dezaktywowanie ESP i TC i wzięcie sprawy w swoje ręce ( i nogi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Programowanie systemu stabilizacji toru jazdy ESP

Istnieje jednak możliwość by entuzjaści dużych rozmiarów kół w swoich autach, mogli bezproblemowo korzystać z nich na co dzień. ESP i pozostałe układy wspomagające jazdę, można programować pod konkretny rozmiar kół. Dzięki temu, nie ma konieczności rezygnowania z poprawy wyglądu auta na rzecz zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA