REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy źle dobrane opony mogą mieć negatywny wpływ na działanie systemów ESP czy TC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia
Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno rozmiar kół jak i rodzaj opon w danym modelu auta jest ściśle powiązany z działaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Czy zmiana rozmiaru opon może zakłócić działanie ESP i współpracujących z nim pozostałych układów bezpieczeństwa?

Współczesne auta są wręcz naszpikowane nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa, które mają na celu uchronić podróżujących autem przed kolizją bądź niekontrolowanym poślizgiem. Mało kto zdaje sobie sprawę, że działanie takich systemów jak ESP, TC (kontrola trakcji) czy ABS, jest ściśle powiązane z oponami jakie do danego auta dostarcza jego producent.  Radość z zamontowania większych kół z szerszymi oponami jest często krótkotrwała, bowiem niesie za sobą wiele problemów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Rozmiar i szerokość opon

Działanie systemu ESP jest ściśle powiązane z pozostałymi układami auta takimi jak kontrola trakcji, czy ABS. Niejednokrotnie zdarza się, że nawet zmiana opon na jednej z osi na nowe, o większym profilu powoduje, że auto zaczyna samo przyhamowywać, bowiem system wykrywa różnicę w prędkości poruszania się kół na poszczególnych osiach. Poza tym, także różnica w szerokości opon na poszczególnych osiach, wpływa na wystąpienie podobnych problemów i nawet jadąc ze stałą prędkością, zwłaszcza po mniej przyczepnej nawierzchni, na desce rozdzielczej zapalają się kontrolki od systemu kontroli trakcji czy ESP. Wiele osób dopatruje się w pierwszej chwili usterki jednego z czujników zamontowanych przy kołach, nie zdając sobie sprawy, że problem wynika z zupełnie czego innego.

Zobacz też: Jak jeździć z ESP?

REKLAMA

Zużycie opon

Warto pamiętać, że na danej osi powinny być opony o zbliżonych stopniu zużycia. Jeśli różnica w wysokości bieżnika pomiędzy nimi przekroczy 2-3 mm, to może się okazać, że systemy typu TC czy ASR będą odpowiednio albo przyhamowywały jedno z kół, albo obniżały moc silnika (poprzez wpływ na elektroniczną przepustnicę paliwa), by opanować „teoretyczny” poślizg. Co więcej, stosowanie niskiej jakości opon, (tzw. budżetowych), których przyczepność jest zdecydowanie niższa niż tych, które posiadał pierwotnie samochód, także będzie zakłócało działanie pokładowych systemów utrzymujących trakcję auta. Jest to szczególnie niebezpieczne na śliskiej nawierzchni, bowiem silnik jest często zbyt silnie „przyduszany”, a my nie możemy w sposób bezpieczny włączyć się do ruchu czy wyprzedzić wolniej jadącego pojazdu. Poważne problemy występują także w trakcie podjazdów pod zaśnieżone wzniesienia, kiedy systemy typu ESP i TC wykrywają niebezpieczeństwo i przyhamowują pojazd. W skrajnych przypadkach może to uniemożliwić  pokonanie danej przeszkody. W takich sytuacjach bardzo pomaga całkowite dezaktywowanie ESP i TC i wzięcie sprawy w swoje ręce ( i nogi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Programowanie systemu stabilizacji toru jazdy ESP

Istnieje jednak możliwość by entuzjaści dużych rozmiarów kół w swoich autach, mogli bezproblemowo korzystać z nich na co dzień. ESP i pozostałe układy wspomagające jazdę, można programować pod konkretny rozmiar kół. Dzięki temu, nie ma konieczności rezygnowania z poprawy wyglądu auta na rzecz zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA