REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć w koleinach?

Kajetan Sokołowski
Zaśnieżona droga z koleinami
Zaśnieżona droga z koleinami

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz dziur są drugim największym utrapieniem kierowcy i każdy je spotkał: koleiny. Tutaj kilka porad co zrobić, aby bezpiecznie przez nie przejechać

Koleiny są zjawiskiem bardzo dobrze znanym na naszych drogach i od wielu lat towarzyszą podróżującym po naszym kraju. Występują praktycznie wszędzie od wielkich aglomeracji zaczynając, a kończąc na Ustrzykach Dolnych, gdzie asfalt od dwóch dekad nie był wymieniany, ani naprawiany. Oprócz dziur stanowią jedno z największych zagrożeń, jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową.

REKLAMA

Zobacz też: Defensywny styl jazdy - co to znaczy?

Skąd się biorą i jak powstają?

Można powiedzieć, że koleiny są chorobą cywilizacyjna naszego kraju i towarzysza nam od kiedy pojawiły się pierwsze drogi. Dzisiejsze koleiny dostaliśmy w spadku od naszych poprzednich włodarzy, bo już Polsce szlacheckiej wiadomo było, że jakość naszych dróg zostawia wiele do życzenia. Do dzisiaj się to nie zmieniło. Powstają zazwyczaj w skutek bardzo dużego nacisku na jedno miejsce, np. na skrzyżowaniach, bądź miejscach parkingowych, przystankach autobusowych. Ich ulubionym siedliskiem są jezdnie pokryte asfaltobetonem, który na wskutek wysokich temperatur jakie panują latem, staje się stosunkowo plastycznym materiałem, podatnym na odkształcenia, szczególnie przez 40 tonowe ciężarówki.

Zobacz też: Co wpływa na szybkość reakcji kierowcy?

Zagrożenia jakie powodują koleiny

Tutaj można powiedzieć, że dobrze mają posiadacze samochodów, których opony są wąskie, bądź bardzo wąskie. Im szersze posiadamy koła w samochodzie tym bardziej rzuca nami na koleinach, co może doprowadzić do spotkania z innym pojazdem. Kolejnym wyzwaniem, które stoi przed kierowcą pokonującym drogę z wzdłużnymi nierównościami, jest jazda w deszczu. Woda która spada na jezdnie, gromadzi się w tych „rynnach” i potrafi osiągnąć zaskakującą wysokość nawet kilku centymetrów. Prowadzi to do tego, że nawet najlepsza opona nie jest wstanie podołać tej ilości wody i stajemy się świadkami zjawiska aquaplaningu, co może skończyć się efektownym poślizgiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Kategorie kolein.

Według normy SOSN istnieją 4 kategorie kolein: ABCD. Gdzie kategoria A to koleiny, których głębokość nie przekracza 10 mm, a kat. D to koleiny powyżej 30 mm. 39 % nawierzchni polskich dróg krajowych zostało zaklasyfikowanych do kat. C, co oznacza że koleiny przekraczają głębokość 21 mm, a 15% spośród tej ilości nadaje się do natychmiastowego remontu.

Zobacz też: Jak jeździć podczas upału?

Jak jeździć w koleinach?

Poradzenie sobie z koleinami nie jest wcale łatwym tematem, szczególnie, że potrafią one pojawić się bardzo nagle w najmniej odpowiednim momencie. Jeżeli napotykamy na koleiny w mieście, ma to miejsce zazwyczaj na ulicach prowadzących do dużych skrzyżowań, w związku z czym prędkość z jaką się poruszamy nie jest zbyt duża i zagrożenie odpowiednio niskie. Dla posiadaczy niskich, bądź obniżonych samochodów jedynym wyjściem nie szurania podwoziem o asfalt jest wzięcie kolein między koła, co wiąże się z jazdą bliżej lewego lub prawego krańca pasa, jednak należy przy tym być bardzo ostrożnym. Jeżeli jedziemy poza miastem i prędkości są wyższe należy bardzo mocno trzymać kierownicę i starać się w miarę możliwości brać koleiny również między koła, bo jadąc ich torem jesteśmy narażeni na to, że nas „wyrzucą” na sąsiedni pas, bądź rów. Deszcz jest chyba najgorszą możliwością jaką można spotkać pokonując koleiny.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Zgromadzona w nich woda zmusza nas do drastycznego zmniejszenia prędkości. Czasem nawet do tego stopnia, że tam gdzie można jechać 110 km/h, nie warto poruszać się szybciej niż 70-80 km/h. Najczęściej koleiny występują na pasie prawym jeżeli mamy drogę dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ekstremalnych przypadkach warto zjechać na lewy pas i kontynuować po nim jazdę niż „brodzić w wodzie po półosie”. Najważniejszą zasadą dotyczącą jazdy po koleinach jest dostosowanie prędkości do uszkodzonej powierzchni. Ma to szczególnie duże znaczenie, kiedy jedziemy w deszczu, bo nawet zachowanie przepisowej prędkości nie gwarantuje, że nie utracimy przyczepności. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA