REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zaśnieżona droga z koleinami
Zaśnieżona droga z koleinami

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz dziur są drugim największym utrapieniem kierowcy i każdy je spotkał: koleiny. Tutaj kilka porad co zrobić, aby bezpiecznie przez nie przejechać

Koleiny są zjawiskiem bardzo dobrze znanym na naszych drogach i od wielu lat towarzyszą podróżującym po naszym kraju. Występują praktycznie wszędzie od wielkich aglomeracji zaczynając, a kończąc na Ustrzykach Dolnych, gdzie asfalt od dwóch dekad nie był wymieniany, ani naprawiany. Oprócz dziur stanowią jedno z największych zagrożeń, jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Defensywny styl jazdy - co to znaczy?

Skąd się biorą i jak powstają?

Można powiedzieć, że koleiny są chorobą cywilizacyjna naszego kraju i towarzysza nam od kiedy pojawiły się pierwsze drogi. Dzisiejsze koleiny dostaliśmy w spadku od naszych poprzednich włodarzy, bo już Polsce szlacheckiej wiadomo było, że jakość naszych dróg zostawia wiele do życzenia. Do dzisiaj się to nie zmieniło. Powstają zazwyczaj w skutek bardzo dużego nacisku na jedno miejsce, np. na skrzyżowaniach, bądź miejscach parkingowych, przystankach autobusowych. Ich ulubionym siedliskiem są jezdnie pokryte asfaltobetonem, który na wskutek wysokich temperatur jakie panują latem, staje się stosunkowo plastycznym materiałem, podatnym na odkształcenia, szczególnie przez 40 tonowe ciężarówki.

Zobacz też: Co wpływa na szybkość reakcji kierowcy?

REKLAMA

Zagrożenia jakie powodują koleiny

Tutaj można powiedzieć, że dobrze mają posiadacze samochodów, których opony są wąskie, bądź bardzo wąskie. Im szersze posiadamy koła w samochodzie tym bardziej rzuca nami na koleinach, co może doprowadzić do spotkania z innym pojazdem. Kolejnym wyzwaniem, które stoi przed kierowcą pokonującym drogę z wzdłużnymi nierównościami, jest jazda w deszczu. Woda która spada na jezdnie, gromadzi się w tych „rynnach” i potrafi osiągnąć zaskakującą wysokość nawet kilku centymetrów. Prowadzi to do tego, że nawet najlepsza opona nie jest wstanie podołać tej ilości wody i stajemy się świadkami zjawiska aquaplaningu, co może skończyć się efektownym poślizgiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Kategorie kolein.

Według normy SOSN istnieją 4 kategorie kolein: ABCD. Gdzie kategoria A to koleiny, których głębokość nie przekracza 10 mm, a kat. D to koleiny powyżej 30 mm. 39 % nawierzchni polskich dróg krajowych zostało zaklasyfikowanych do kat. C, co oznacza że koleiny przekraczają głębokość 21 mm, a 15% spośród tej ilości nadaje się do natychmiastowego remontu.

Zobacz też: Jak jeździć podczas upału?

Jak jeździć w koleinach?

Poradzenie sobie z koleinami nie jest wcale łatwym tematem, szczególnie, że potrafią one pojawić się bardzo nagle w najmniej odpowiednim momencie. Jeżeli napotykamy na koleiny w mieście, ma to miejsce zazwyczaj na ulicach prowadzących do dużych skrzyżowań, w związku z czym prędkość z jaką się poruszamy nie jest zbyt duża i zagrożenie odpowiednio niskie. Dla posiadaczy niskich, bądź obniżonych samochodów jedynym wyjściem nie szurania podwoziem o asfalt jest wzięcie kolein między koła, co wiąże się z jazdą bliżej lewego lub prawego krańca pasa, jednak należy przy tym być bardzo ostrożnym. Jeżeli jedziemy poza miastem i prędkości są wyższe należy bardzo mocno trzymać kierownicę i starać się w miarę możliwości brać koleiny również między koła, bo jadąc ich torem jesteśmy narażeni na to, że nas „wyrzucą” na sąsiedni pas, bądź rów. Deszcz jest chyba najgorszą możliwością jaką można spotkać pokonując koleiny.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Zgromadzona w nich woda zmusza nas do drastycznego zmniejszenia prędkości. Czasem nawet do tego stopnia, że tam gdzie można jechać 110 km/h, nie warto poruszać się szybciej niż 70-80 km/h. Najczęściej koleiny występują na pasie prawym jeżeli mamy drogę dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ekstremalnych przypadkach warto zjechać na lewy pas i kontynuować po nim jazdę niż „brodzić w wodzie po półosie”. Najważniejszą zasadą dotyczącą jazdy po koleinach jest dostosowanie prędkości do uszkodzonej powierzchni. Ma to szczególnie duże znaczenie, kiedy jedziemy w deszczu, bo nawet zachowanie przepisowej prędkości nie gwarantuje, że nie utracimy przyczepności. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA