REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć w koleinach?

Kajetan Sokołowski
Zaśnieżona droga z koleinami
Zaśnieżona droga z koleinami

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz dziur są drugim największym utrapieniem kierowcy i każdy je spotkał: koleiny. Tutaj kilka porad co zrobić, aby bezpiecznie przez nie przejechać

Koleiny są zjawiskiem bardzo dobrze znanym na naszych drogach i od wielu lat towarzyszą podróżującym po naszym kraju. Występują praktycznie wszędzie od wielkich aglomeracji zaczynając, a kończąc na Ustrzykach Dolnych, gdzie asfalt od dwóch dekad nie był wymieniany, ani naprawiany. Oprócz dziur stanowią jedno z największych zagrożeń, jeżeli chodzi o infrastrukturę drogową.

REKLAMA

Zobacz też: Defensywny styl jazdy - co to znaczy?

Skąd się biorą i jak powstają?

Można powiedzieć, że koleiny są chorobą cywilizacyjna naszego kraju i towarzysza nam od kiedy pojawiły się pierwsze drogi. Dzisiejsze koleiny dostaliśmy w spadku od naszych poprzednich włodarzy, bo już Polsce szlacheckiej wiadomo było, że jakość naszych dróg zostawia wiele do życzenia. Do dzisiaj się to nie zmieniło. Powstają zazwyczaj w skutek bardzo dużego nacisku na jedno miejsce, np. na skrzyżowaniach, bądź miejscach parkingowych, przystankach autobusowych. Ich ulubionym siedliskiem są jezdnie pokryte asfaltobetonem, który na wskutek wysokich temperatur jakie panują latem, staje się stosunkowo plastycznym materiałem, podatnym na odkształcenia, szczególnie przez 40 tonowe ciężarówki.

Zobacz też: Co wpływa na szybkość reakcji kierowcy?

Zagrożenia jakie powodują koleiny

Tutaj można powiedzieć, że dobrze mają posiadacze samochodów, których opony są wąskie, bądź bardzo wąskie. Im szersze posiadamy koła w samochodzie tym bardziej rzuca nami na koleinach, co może doprowadzić do spotkania z innym pojazdem. Kolejnym wyzwaniem, które stoi przed kierowcą pokonującym drogę z wzdłużnymi nierównościami, jest jazda w deszczu. Woda która spada na jezdnie, gromadzi się w tych „rynnach” i potrafi osiągnąć zaskakującą wysokość nawet kilku centymetrów. Prowadzi to do tego, że nawet najlepsza opona nie jest wstanie podołać tej ilości wody i stajemy się świadkami zjawiska aquaplaningu, co może skończyć się efektownym poślizgiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Kategorie kolein.

Według normy SOSN istnieją 4 kategorie kolein: ABCD. Gdzie kategoria A to koleiny, których głębokość nie przekracza 10 mm, a kat. D to koleiny powyżej 30 mm. 39 % nawierzchni polskich dróg krajowych zostało zaklasyfikowanych do kat. C, co oznacza że koleiny przekraczają głębokość 21 mm, a 15% spośród tej ilości nadaje się do natychmiastowego remontu.

Zobacz też: Jak jeździć podczas upału?

Jak jeździć w koleinach?

Poradzenie sobie z koleinami nie jest wcale łatwym tematem, szczególnie, że potrafią one pojawić się bardzo nagle w najmniej odpowiednim momencie. Jeżeli napotykamy na koleiny w mieście, ma to miejsce zazwyczaj na ulicach prowadzących do dużych skrzyżowań, w związku z czym prędkość z jaką się poruszamy nie jest zbyt duża i zagrożenie odpowiednio niskie. Dla posiadaczy niskich, bądź obniżonych samochodów jedynym wyjściem nie szurania podwoziem o asfalt jest wzięcie kolein między koła, co wiąże się z jazdą bliżej lewego lub prawego krańca pasa, jednak należy przy tym być bardzo ostrożnym. Jeżeli jedziemy poza miastem i prędkości są wyższe należy bardzo mocno trzymać kierownicę i starać się w miarę możliwości brać koleiny również między koła, bo jadąc ich torem jesteśmy narażeni na to, że nas „wyrzucą” na sąsiedni pas, bądź rów. Deszcz jest chyba najgorszą możliwością jaką można spotkać pokonując koleiny.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Zgromadzona w nich woda zmusza nas do drastycznego zmniejszenia prędkości. Czasem nawet do tego stopnia, że tam gdzie można jechać 110 km/h, nie warto poruszać się szybciej niż 70-80 km/h. Najczęściej koleiny występują na pasie prawym jeżeli mamy drogę dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. W ekstremalnych przypadkach warto zjechać na lewy pas i kontynuować po nim jazdę niż „brodzić w wodzie po półosie”. Najważniejszą zasadą dotyczącą jazdy po koleinach jest dostosowanie prędkości do uszkodzonej powierzchni. Ma to szczególnie duże znaczenie, kiedy jedziemy w deszczu, bo nawet zachowanie przepisowej prędkości nie gwarantuje, że nie utracimy przyczepności. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

REKLAMA

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

REKLAMA