REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aquaplaning – jak się przed nim chronić?

Subskrybuj nas na Youtube
Aquaplaning – jak się przed nim chronić? / Fot. Newspress
Aquaplaning – jak się przed nim chronić? / Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jesień to sezon opadów deszczu. Intensywne opady i zalegająca na drogach woda to idealne warunki do powstania aquaplaningu. Jak się chronić przed aquaplaningiem?

Co to jest aquaplaning?

Aquaplaning to niebezpieczne zjawisko, z którym kierowcy najczęściej stykają się późnym latem i wczesną jesienią. Gdy bieżnik opony nie radzi sobie z odprowadzaniem nadmiaru wody, pomiędzy jezdnią, a oponą tworzy się wodny klin, który sprawia, że opona traci kontakt z nawierzchnią, a kierowca – kontrolę and pojazdem.

REKLAMA

Przede wszystkim zachowaj spokój

W razie nagłej utraty przyczepności zdejmij nogę z gazu i naciśnij sprzęgło. Nie próbuj hamować ani też na siłę skręcać kierownicy. Spadek prędkości może spowodować, że auto odzyska przyczepność, a gdy to nastąpi ważne jest, aby opony zwrócone były w odpowiednim kierunku, a nie w stronę nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów.

Regularnie sprawdzaj ciśnienie powietrza i stan opon

REKLAMA

Na szczęście bardzo łatwo możesz ograniczyć ryzyko utraty przyczepności zanim jeszcze wsiądziesz za kierownicę. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać głębokość bieżnika oraz ogólny stan ogumienia. W przypadku opon o wysokim stopniu zużycia mogą występować problemy z oprowadzaniem wody ze względu na zbyt małą głębokość bieżnika. Zgodnie z przepisami dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika opon letnich to 1,6 mm. Należy jednak pamiętać, że ryzyko wpadnięcia w poślizg wzrasta już przy głębokości rzędu 4 mm.

Ostatnie testy przeprowadzone przez fiński magazyn motoryzacyjny Tekniikan Maailma (5/2018), pokazały, że na mokrej nawierzchni zużyte opony tracą przyczepność już przy prędkości 75 km/h. W przypadku nowego kompletu najlepszych spośród testowanych opon wartość ta to 88 km/h. Oprócz głębokości bieżnika należy zwracać uwagę także na ciśnienie powietrza w oponie. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Regularne kontrole i pompowanie opon to ważne działania prewencyjne.

Odpowiednia prędkość pozwoli zachować kontrolę

REKLAMA

Utracie przyczepności możesz zapobiec już w trakcie jazdy poprzez zachowanie odpowiedniej prędkości. Staraj się nie polegać zbytnio na technologii ani też nie lekceważ ograniczeń prędkości. Przy ulewnych opadach i zbyt dużej prędkości auto może wpaść w poślizg nawet jeśli zamontowanie w nim opony są zupełnie nowe. W przypadku szczególnie ulewnych opadów należy zredukować prędkość nawet o 15–20 km/h. Pozwoli to uniknąć problemów z odprowadzaniem nadmiaru wody gromadzącej się pomiędzy oponą, a powierzchnią jezdni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy deszczowej pogodzie zaplanuj podróż tak, aby utrzymując bezpieczną prędkość dotrzeć do celu na czas. Pamiętaj także o zachowaniu odpowiedniej odległość od innych pojazdów. Przy mokrej nawierzchni droga hamowania znacznie się wydłuża. Zwracaj także uwagę na stan nawierzchni. Koleiny na mocno uczęszczanych drogach mogą być bardzo głębokie - staraj się je omijać, bo to właśnie w nich zbiera się woda.

O czym pamiętać podróżując w deszczową pogodę:

  1. Sprawdź głębokość bieżnika.
  2. Sprawdź ciśnienie powietrza w oponach. Zbyt niskie ciśnienie utrudnia sterowanie pojazdem, a także powoduje większe zużycie paliwa.
  3. Dostosuj prędkość do warunków pogodowych. Przy ulewnym deszczu należy ograniczyć prędkość nawet o 15–20 km/h.
  4. Prowadź auto spokojnie i bez pośpiechu. Zachowaj bezpieczną odległość od innych pojazdów oraz utrzymuj odpowiednią prędkość.
  5. Zwracaj uwagę na stan nawierzchni. Staraj się omijać koleiny, bo to w nich zbiera się woda.

Źródło: Nokian

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA