REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie?

Łukasz Kuźmiuk
Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie? / fot. GDDKiA
Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie? / fot. GDDKiA
Łukasz Jóźwiak
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Polskie autostrady nie są uważane za bezpieczne. Polscy kierowcy lubią przekraczać dozwoloną na autostradach prędkość, a przy tym wielu z nich nie wie, jak dokładnie powinni się zachowywać na drogach tego typu. Okupowanie lewego pasa, dziwne i gwałtowne manewry zatrzymywanie się na pasie awaryjnym bez ważnego powodu to powszechne zjawiska na polskich autostradach. Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie?

Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze

Stosowanie się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej to jedno, ale czasami na autostradach zdarzają się warunki, które zmuszają kierowcę do zdjęcia z nogi z gazu. Intensywne opady deszczu, gęsta mgła, oblodzona nawierzchnia, silny wiatr i duży ruch na drodze - wszystkie te elementy powinny skłonić nas do zmniejszenia prędkości jazdy, dzięki czemu będziemy mieli więcej czasu na reakcję w razie pojawienia się zagrożenia na drodze. Warto pamiętać, że w trakcie intensywnych opadów deszczu może dojść do zjawiska aquaplaningu, czyli tzw. poduszki wodnej uniemożliwiającej oponie styczność z asfaltem.

REKLAMA

REKLAMA

Poruszaj się prawym pasem ruchu

O tym zapomina wielu polskich kierowców, blokując lewy i środkowy pas ruchu według własnego widzimisię. Prawo mówi jasno: “Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni”. Oznacza to tyle, że jeśli jest miejsce na zajęcie prawego pasa ruchu to powinniśmy z niego skorzystać, a nie ciągnąć się kilometrami lewym pasem. Zasada wyprzedzania na autostradzie jest prosta: upewnij się, czy lewym pasem nie porusza się szybciej jadący pojazd i masz możliwość wyprzedzenia innego pojazdu, przyspiesz, zjedź na lewy pas, po wyprzedzeniu pojazdu wróć na prawy pas, jeśli tylko jest taka możliwość. Taki sposób poruszania się po autostradach znacząco usprawnia ruch. Bardzo ważne jest, by na drogach trzypasmowych nie trzymać się nieustannie środkowego pasa - to zaburza przepustowość drogi i tak naprawdę z drogi trzypasmowej robi się droga dwupasmowa. Pamiętajmy: trzymajmy się prawego pasa, to nie jest nic uwłaczającego.

Stosuj regułę zamka błyskawicznego

Kolejna ważna zasada wpływająca na przepustowość dróg. W razie pojawienia się na drodze zwężenia należy stosować regułę zamka błyskawicznego. Oznacza to tyle, że w miejscu zwężenia pojazdy z dwóch pasów przejeżdżają naprzemiennie, dokładnie tak, jak zazębiają się ząbki w zamku błyskawicznym. Trzeba jednak pamiętać o jeszcze jednej, bardzo ważnej zasadzie - pojazdy poruszające się kończącym się pasem powinny dojeżdżać do samego końca pasa i dopiero w ostatnie chwili zmienić pas. Wcześniejsza zmiana pasa burzy harmonię i wprowadza niepotrzebny zamęt. Zjawisko tzw. szeryfowania, czyli blokowania kończącego się pasa ruchu, by wszystkie pojazdy poruszały się jednakową prędkością, należy piętnować.

Wszelkie manewry wykonuj płynnie

Jazda z prędkością 140 km/h to nie przelewki, dlatego trzeba pamiętać o płynnym wykonywaniu manewrów. Gwałtowna zmiana pasa ruchu może skończyć się utratą panowania nad pojazdem, z kolei bardzo mocne nagłe hamowanie w celu zmniejszenia prędkości może doprowadzić do najechania na nasz pojazd przez innego uczestnika ruchu drogowego.

REKLAMA

Korzystaj z całej długości pasa rozbiegowego

Pas rozbiegowy służy do nabrania prędkości przed wjazdem na właściwy pas ruchu. Na pasie rozbiegowym przyspieszanie powinno być dynamiczne, by w jak największym stopniu zniwelować różnicę prędkości wobec pozostałych uczestników ruchu drogowego. Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem jest ślamazarne rozpędzanie się na pasie rozbiegowym i wjechanie na właściwy pas ruchu tuż przed inny pojazd - wypadek niemal murowany. Pasy rozbiegowe nie na darmo są wydłużone - projektuje się je po to, by każdy miał możliwość nabrania właściwej prędkości. Widząc pojazd rozpędzający się na pasie rozbiegowym warto w miarę możliwości ustąpić mu miejsca, zjeżdżając na lewy pas (po uprzednim upewnieniu się, że nie stworzymy zagrożenia dla innych kierowców) lub płynnie zmniejszając prędkość jazdy na własnym pasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o zachowaniu bezpieczniej odległości od poprzedzającego pojazdu

Tzw. jazda na zderzaku to wręcz proszenie się o kolizję i często główny powód karamboli na autostradach. Zachowanie bezpieczniej odległości od poprzedzającego pojazdu jest bardzo ważne, ponieważ to właśnie ten odstęp decyduje o tym, jak dużo czasu i miejsca mamy na manewry w razie wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa lub awaryjnego hamowania pojazdu znajdującego się bezpośrednio przed nami. Warto stosować tzw. zasadę trzech sekund - według niej musimy wypracować sobie taki odstęp od poprzedzającego pojazdu, by w miejscu, które on właśnie mija, znaleźć się nie wcześniej niż za trzy sekundy. W razie wystąpienia trudnych warunków pogodowych warto ten czas wydłużyć o kolejne kilka sekund.

Żadnego cofania i zawracania

Żadnego cofania i zawracania - od tego nie ma żadnych wyjątków. Cofanie i zawracanie na autostradach to jedne z największych głupot, jakie można popełnić na tego typu drogach. Uderzenie z prędkością 140 km/h w stojący w poprzek drogi samochód to niemal pewna śmierć dla osób biorących udział w zdarzeniu.

W razie awarii pamiętaj o zasadach postępowania

- Nie zatrzymuj się na pasie ruchu - na autostradzie obowiązuje zakaz zatrzymywania się.
- Pas awaryjny to nie miejsce na postój - można z niego skorzystać jedynie w przypadku awarii pojazdu.
- Włącz światła awaryjne.
- Załóż kamizelkę odblaskową i wystaw trójkąt ostrzegawczy w odległości co najmniej 100 metrów za pojazdem.
- Pasażerowie dla własnego bezpieczeństwa powinni opuścić pojazd prawymi drzwiami i przejść za barierki energochłonne lub ekrany dźwiękochłonne.
- Wezwij pomoc.Na autostradach kolumny alarmowe są umieszczone co około 2 km. Niesprawny pojazd może holować tylko pomoc drogowa. W razie awarii skontaktuj się z Centrum Zarządzania Autostradą lub zadzwoń pod numer 112 lub 997. Dzwoniąc z telefonu komórkowego podaj swoje położenie odczytując informacje z najbliższego słupka kilometrowego.

Uwaga: furtki umieszczone w ekranach działają tylko w jedną stronę. Gdy zejdziesz przez nie z autostrady, to już tą samą drogą nie wrócisz.

Ostrzegaj innych kierowców o niebezpieczeństwie

Używaj świateł awaryjnych, gdy zbliżasz się do zatoru na drodze lub innego niebezpieczeństwa, mogącego spowodować kolizję.

Utwórz korytarz ratunkowy

Utworzenie korytarza ratunkowego często decyduje o życiu poszkodowanych w wypadku. Korytarz ten umożliwia szybkie i sprawne dotarcie służb ratowniczych na miejsce zdarzenia. Utworzenie korytarza ratunkowego jest proste: pojazdy z lewego pasa zjeżdżają na lewo (nawet na pas zieleni), a pojazdy z prawego pasa maksymalnie w prawo. W przypadku np. trzypasmowej jezdni korytarz ratunkowy powinien utworzyć się pomiędzy lewym a środkowym pasem ruchu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA