REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie? / fot. GDDKiA
Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie? / fot. GDDKiA
Łukasz Jóźwiak
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Polskie autostrady nie są uważane za bezpieczne. Polscy kierowcy lubią przekraczać dozwoloną na autostradach prędkość, a przy tym wielu z nich nie wie, jak dokładnie powinni się zachowywać na drogach tego typu. Okupowanie lewego pasa, dziwne i gwałtowne manewry zatrzymywanie się na pasie awaryjnym bez ważnego powodu to powszechne zjawiska na polskich autostradach. Jak bezpiecznie jeździć po autostradzie?

Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze

Stosowanie się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej to jedno, ale czasami na autostradach zdarzają się warunki, które zmuszają kierowcę do zdjęcia z nogi z gazu. Intensywne opady deszczu, gęsta mgła, oblodzona nawierzchnia, silny wiatr i duży ruch na drodze - wszystkie te elementy powinny skłonić nas do zmniejszenia prędkości jazdy, dzięki czemu będziemy mieli więcej czasu na reakcję w razie pojawienia się zagrożenia na drodze. Warto pamiętać, że w trakcie intensywnych opadów deszczu może dojść do zjawiska aquaplaningu, czyli tzw. poduszki wodnej uniemożliwiającej oponie styczność z asfaltem.

REKLAMA

Poruszaj się prawym pasem ruchu

O tym zapomina wielu polskich kierowców, blokując lewy i środkowy pas ruchu według własnego widzimisię. Prawo mówi jasno: “Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni”. Oznacza to tyle, że jeśli jest miejsce na zajęcie prawego pasa ruchu to powinniśmy z niego skorzystać, a nie ciągnąć się kilometrami lewym pasem. Zasada wyprzedzania na autostradzie jest prosta: upewnij się, czy lewym pasem nie porusza się szybciej jadący pojazd i masz możliwość wyprzedzenia innego pojazdu, przyspiesz, zjedź na lewy pas, po wyprzedzeniu pojazdu wróć na prawy pas, jeśli tylko jest taka możliwość. Taki sposób poruszania się po autostradach znacząco usprawnia ruch. Bardzo ważne jest, by na drogach trzypasmowych nie trzymać się nieustannie środkowego pasa - to zaburza przepustowość drogi i tak naprawdę z drogi trzypasmowej robi się droga dwupasmowa. Pamiętajmy: trzymajmy się prawego pasa, to nie jest nic uwłaczającego.

Stosuj regułę zamka błyskawicznego

Kolejna ważna zasada wpływająca na przepustowość dróg. W razie pojawienia się na drodze zwężenia należy stosować regułę zamka błyskawicznego. Oznacza to tyle, że w miejscu zwężenia pojazdy z dwóch pasów przejeżdżają naprzemiennie, dokładnie tak, jak zazębiają się ząbki w zamku błyskawicznym. Trzeba jednak pamiętać o jeszcze jednej, bardzo ważnej zasadzie - pojazdy poruszające się kończącym się pasem powinny dojeżdżać do samego końca pasa i dopiero w ostatnie chwili zmienić pas. Wcześniejsza zmiana pasa burzy harmonię i wprowadza niepotrzebny zamęt. Zjawisko tzw. szeryfowania, czyli blokowania kończącego się pasa ruchu, by wszystkie pojazdy poruszały się jednakową prędkością, należy piętnować.

Wszelkie manewry wykonuj płynnie

Jazda z prędkością 140 km/h to nie przelewki, dlatego trzeba pamiętać o płynnym wykonywaniu manewrów. Gwałtowna zmiana pasa ruchu może skończyć się utratą panowania nad pojazdem, z kolei bardzo mocne nagłe hamowanie w celu zmniejszenia prędkości może doprowadzić do najechania na nasz pojazd przez innego uczestnika ruchu drogowego.

Korzystaj z całej długości pasa rozbiegowego

Pas rozbiegowy służy do nabrania prędkości przed wjazdem na właściwy pas ruchu. Na pasie rozbiegowym przyspieszanie powinno być dynamiczne, by w jak największym stopniu zniwelować różnicę prędkości wobec pozostałych uczestników ruchu drogowego. Bardzo niebezpiecznym zjawiskiem jest ślamazarne rozpędzanie się na pasie rozbiegowym i wjechanie na właściwy pas ruchu tuż przed inny pojazd - wypadek niemal murowany. Pasy rozbiegowe nie na darmo są wydłużone - projektuje się je po to, by każdy miał możliwość nabrania właściwej prędkości. Widząc pojazd rozpędzający się na pasie rozbiegowym warto w miarę możliwości ustąpić mu miejsca, zjeżdżając na lewy pas (po uprzednim upewnieniu się, że nie stworzymy zagrożenia dla innych kierowców) lub płynnie zmniejszając prędkość jazdy na własnym pasie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętaj o zachowaniu bezpieczniej odległości od poprzedzającego pojazdu

Tzw. jazda na zderzaku to wręcz proszenie się o kolizję i często główny powód karamboli na autostradach. Zachowanie bezpieczniej odległości od poprzedzającego pojazdu jest bardzo ważne, ponieważ to właśnie ten odstęp decyduje o tym, jak dużo czasu i miejsca mamy na manewry w razie wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa lub awaryjnego hamowania pojazdu znajdującego się bezpośrednio przed nami. Warto stosować tzw. zasadę trzech sekund - według niej musimy wypracować sobie taki odstęp od poprzedzającego pojazdu, by w miejscu, które on właśnie mija, znaleźć się nie wcześniej niż za trzy sekundy. W razie wystąpienia trudnych warunków pogodowych warto ten czas wydłużyć o kolejne kilka sekund.

Żadnego cofania i zawracania

Żadnego cofania i zawracania - od tego nie ma żadnych wyjątków. Cofanie i zawracanie na autostradach to jedne z największych głupot, jakie można popełnić na tego typu drogach. Uderzenie z prędkością 140 km/h w stojący w poprzek drogi samochód to niemal pewna śmierć dla osób biorących udział w zdarzeniu.

W razie awarii pamiętaj o zasadach postępowania

- Nie zatrzymuj się na pasie ruchu - na autostradzie obowiązuje zakaz zatrzymywania się.
- Pas awaryjny to nie miejsce na postój - można z niego skorzystać jedynie w przypadku awarii pojazdu.
- Włącz światła awaryjne.
- Załóż kamizelkę odblaskową i wystaw trójkąt ostrzegawczy w odległości co najmniej 100 metrów za pojazdem.
- Pasażerowie dla własnego bezpieczeństwa powinni opuścić pojazd prawymi drzwiami i przejść za barierki energochłonne lub ekrany dźwiękochłonne.
- Wezwij pomoc.Na autostradach kolumny alarmowe są umieszczone co około 2 km. Niesprawny pojazd może holować tylko pomoc drogowa. W razie awarii skontaktuj się z Centrum Zarządzania Autostradą lub zadzwoń pod numer 112 lub 997. Dzwoniąc z telefonu komórkowego podaj swoje położenie odczytując informacje z najbliższego słupka kilometrowego.

Uwaga: furtki umieszczone w ekranach działają tylko w jedną stronę. Gdy zejdziesz przez nie z autostrady, to już tą samą drogą nie wrócisz.

Ostrzegaj innych kierowców o niebezpieczeństwie

Używaj świateł awaryjnych, gdy zbliżasz się do zatoru na drodze lub innego niebezpieczeństwa, mogącego spowodować kolizję.

Utwórz korytarz ratunkowy

Utworzenie korytarza ratunkowego często decyduje o życiu poszkodowanych w wypadku. Korytarz ten umożliwia szybkie i sprawne dotarcie służb ratowniczych na miejsce zdarzenia. Utworzenie korytarza ratunkowego jest proste: pojazdy z lewego pasa zjeżdżają na lewo (nawet na pas zieleni), a pojazdy z prawego pasa maksymalnie w prawo. W przypadku np. trzypasmowej jezdni korytarz ratunkowy powinien utworzyć się pomiędzy lewym a środkowym pasem ruchu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA