REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I
Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku znaku ograniczenia prędkości najwięcej wątpliwości budzą wśród kierowców kwestie dotyczące zakresu obowiązywania ograniczenia prędkości. Większość wie, że obowiązuje do najbliższego skrzyżowania. W istocie tych prawideł jest znacznie więcej i dlatego chcemy je wszystkie wytłumaczyć.

„Ograniczenie prędkości” (B-33) to jeden z najważniejszych znaków zakazu. Stanowi on zarazem dla policjantów podstawę do karania kierowców za nadmierną prędkość. Pozornie może wydawać się, że znak ten nie zawiera żadnych tajemnic, bo przecież podana na nim liczba oznacza maksymalną prędkość (w kilometrach na godzinę), z jaką możemy jechać. W rzeczywistości niewielu zmotoryzowanych zna dokładnie wszystkie reguły dotyczące tego zakazu. Najwięcej wątpliwości budzą wśród kierowców kwestie dotyczące zakresu obowiązywania ograniczenia prędkości. Zazwyczaj wszyscy wiedzą, że obowiązuje do najbliższego skrzyżowania. W istocie tych prawideł jest znacznie więcej i dlatego chcemy je wszystkie dokładnie wytłumaczyć. Dla części Czytelników będzie to powtórka wiadomości, ale myślę, że pewna grupa kierowców pozna je po raz pierwszy.

REKLAMA

Zobacz też cz II: Co odwołuje ograniczenie prędkości?

Zobacz też cz III: Znak podwyższający prędkość w obszarze zabudowanym

Na początek definicja znaku B-33 zawarta w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Spraw Wewnętrznych i Administracji w Spawie Znaków i Sygnałów Drogowych: (§27) Znak B-33 "ograniczenie prędkości" oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązywanie zakazu do najbliższego skrzyżowania

REKLAMA

§32 ust. 2.tegoż rozporządzenia stanowi, że jeżeli zakaz wyrażony przez znaki B-25, B-26, B-29, B-33, B-35, B-36, B-37 i B-38 nie jest uprzednio odwołany znakiem oznaczającym koniec zakazu, to obowiązuje on do najbliższego skrzyżowania; nie dotyczy to skrzyżowania na drodze dwujezdniowej, na którym wlot drogi poprzecznej znajduje się tylko z lewej strony i nie ma połączenia z prawą jezdnią.

Oznacza to, że znak B – 33 ograniczenie prędkości (podobnie jak zakazy dotyczące wyprzedzania i zatrzymywania się oraz postoju) generalnie obowiązują od miejsca ich ustawienia do najbliższego skrzyżowania.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Jeżeli ograniczenie prędkości ma obowiązywać także za skrzyżowaniem, to znak musi być powtórzony za tym skrzyżowaniem.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Skrzyżowanie nie „odwołuje” ograniczenia prędkości w sytuacji, kiedy na drodze dwujezdniowej wlot skrzyżowania znajduje się tylko na sąsiedniej jezdni po lewej stronie (dla przeciwnego kierunku ruchu) i nie ma połączenia z prawą jezdnią (tak jak to widzimy na rysunku):

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Od opisanych powyżej zasad są jednak pewne wyjątki. Ograniczenie prędkości może obowiązywać na terenie całej miejscowości lub strefy. O tym poniżej.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Obowiązywanie ograniczenia w całej miejscowości

§15 ust. 3. Rozporządzenia stanowi, że znak zakazu umieszczony pod znakiem E-17a „Miejscowość” oznacza, że zakaz obowiązuje na obszarze całej miejscowości, z wyjątkiem odcinka drogi, na którym został on zmieniony lub odwołany innym znakiem.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

W takim przypadku odwołanie ograniczenia prędkości następuje po minięciu znaku oznaczającego koniec danej miejscowości.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Zwróćmy zatem uwagę, że skrzyżowanie nie tylko nie odwołuje ograniczenia prędkości, ale po skręceniu przez nas na tym skrzyżowaniu w boczną drogę nadal obowiązuje to samo ograniczenie. Musimy więc o nim pamiętać aż do chwili, kiedy miniemy znak E-18a „Koniec miejscowości”.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Ale uwaga! Na terenie tej miejscowości mogą znajdować się odcinki dróg, na których dopuszczalna prędkość została zmieniona, np. jeszcze bardziej ograniczona (do 30 km/h), tak jak widzimy to na rysunku:

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

W tym przypadku po minięciu znaku „koniec ograniczenia prędkości” (do 30 km/h) nadal obowiązuje nas ograniczenie prędkości do 40 km/h, wyrażone wcześniejszym znakiem ograniczenia umieszczonym pod znakiem „Miejscowość”. Dopiero gry miniemy znak „Koniec miejscowości”, ograniczenie prędkości przestanie nas obowiązywać.

Zobacz też: Mandat za robienie selfie podczas jazdy samochodem

Obowiązywanie ograniczenia na całym obszarze zabudowanym

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Analogiczne zasady obowiązują, jeżeli znak ograniczenie prędkości jest umieszczony pod znakiem „Obszar zabudowany” (D-42).

§15 ust. 4. Rozporządzenia stanowi: Znak zakazu umieszczony pod znakiem D-42 oznacza, że zakaz obowiązuje do znaku D-43 lub E-18a, z wyjątkiem odcinka drogi, na którym został on zmieniony lub odwołany innym znakiem.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

W takim przypadku odwołanie ograniczenia prędkości następuje po minięciu znaku oznaczającego koniec obszaru zabudowanego (D-43):

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Ograniczenie obowiązujące na całym obszarze zabudowanym odwołuje też znak „Koniec miejscowości” (E-18a).

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Na obszarze zabudowanym mogą znajdować się odcinki dróg, na których dopuszczalna prędkość została zmieniona, w tym przypadku podwyższona:

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

W tym przypadku po minięciu znaku „koniec ograniczenia prędkości” (do 50 km/h) nadal obowiązuje nas ograniczenie prędkości do 40 km/h, wyrażone wcześniejszym znakiem ograniczenia umieszczonym pod znakiem „Obszar zabudowany”. Dopiero kiedy wyjedziemy z obszaru zabudowanego, ograniczenie to przestaje obowiązywać.

Zobacz też: Ustawowe stawki maksymalne za odholowywanie pojazdów w 2017 roku

Na następnej stronie przeczytasz m.in. o obowiązywaniu ograniczenia w strefie ruchu


Obowiązywanie ograniczenia w strefie ruchu

W strefie ruchu również może występować ograniczenie prędkości, wyrażone znakiem zakazu umieszczonym pod „Strefa ruchu” (D-52).

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

§15 ust. 4a. Rozporządzenia stanowi:. Znak zakazu umieszczony pod znakiem D-52 „strefa ruchu” oznacza, że zakaz obowiązuje do znaku D-53 „koniec strefy ruchu”, z wyjątkiem odcinka drogi, na którym został on zmieniony lub odwołany innym znakiem.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

W takim przypadku ograniczenie prędkości (w tym przypadku do 30 km/h) obowiązuje w całej strefie ruchu. Zostaje odwołane znakiem „Koniec strefy ruchu” (D-53), umieszczanym przy wyjeździe z takiej strefy:

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jakie kary grożą za niezapłacenie polisy OC w 2017 roku?

Strefa ograniczonej prędkości

Odmianą znaku „Ograniczenie prędkości” jest znak B-43 „Strefa ograniczonej prędkości”.

Jego znaczenie opisane jest w § 31 Rozporządzenia. Stanowi on: Ust. 1. Znak B-43 "strefa ograniczonej prędkości" oznacza wjazd do strefy, w której obowiązuje zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę.

Ust. 2. Znak B-43, określający dopuszczalną prędkość mniejszą lub równą 30 km/h, oznacza ponadto, że umieszczone w strefie urządzenia i rozwiązania wymuszające powolną jazdę mogą nie być oznakowane znakami ostrzegawczymi.


Ust. 3. Znak B-44 "koniec strefy ograniczonej prędkości" oznacza wyjazd ze strefy ograniczonej prędkości.

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Znak ograniczenia prędkości - zasady i wątpliwości część I

Jerzy Bitner

Zasada jest taka sama, jak w przypadku przedstawionej powyżej strefy ruchu. Ograniczenie prędkości obowiązuje aż do chwili minięcia znaku „Koniec strefy ograniczonej prędkości” (B-45).

Warto przy tym zwrócić uwagę, że jeśli na znaku „Strefa ograniczonej prędkości” podana jest prędkość niższa lub równa 30 km/h, to możemy napotkać progi zwalniające, o których nie muszą nas uprzedzać znaki ostrzegawcze.

W następnym odcinku o tym, jakie znaki odwołują lub zmieniają ograniczenia prędkości.

Zobacz też: Za mandat zapłacisz kartą płatniczą

Odwołanie ograniczenia prędkości przed skrzyżowaniem

Ograniczenie prędkości może być odwołane wcześniej, przed skrzyżowaniem za pomocą znaku odwołującego B – 34 „koniec ograniczenia prędkości”.

Znakiem odwołującym ograniczenie prędkości może być również znak B - 42 „koniec zakazów”. Przypomnijmy, że ten znak odwołuje jednocześnie kilka zakazów, m.in. także te dotyczące wyprzedzania.

Odwołanie ograniczenia prędkości przez kolejne ograniczenie

Ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B – 33 zostaje

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA