REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefa zamieszkania. Zasady ruchu za znakiem D-40

Strefa zamieszkania. Zasady ruchu za znakiem D-40
Strefa zamieszkania. Zasady ruchu za znakiem D-40
pointb.pl

REKLAMA

REKLAMA

Strefa zamieszkania. Zasady ruchu drogowego obowiązujące po minięciu znaku D-40 zmieniają się diametralnie. Dziś je przypomnimy.

Kto ma pierwszeństwo w strefie zamieszkania?

Zasady pierwszeństwa obowiązujące w strefie zamieszkania są trzy. Mowa o:

REKLAMA

  • wszystkie skrzyżowania w strefie ruchu są skrzyżowaniami równorzędnymi. To oznacza, że pierwszeństwo przejazdu wyznacza zasada prawej dłoni.
  • pojazd wyjeżdżający ze strefy ruchu zawsze włącza się do ruchu. To oznacza, że jego kierowca musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym autom.
  • w strefie ruchu absolutne pierwszeństwo mają piesi. I nie dotyczy ono przejść dla pieszych. Tych się bowiem nie wyznacza. Nie ma takiej potrzeby, bo pieszy nie musi korzystać z chodnika czy drogi dla pieszych, może poruszać się całą szerokością drogi.

Ile można jechać strefie zamieszkania?

Znak D-40 "Strefa ruchu" automatycznie narzuca ograniczenie prędkości. Pojazd może się poruszać maksymalnie 20 km/h. Taki limit nie musi być stwierdzony za pomocą żadnego innego znaku drogowego. Znak B-33 "Ograniczenie prędkości" np. z wyższym lub niższym limitem pojawia się tylko w jednym przypadku. Wtedy, gdy zarządca drogi uzna, że konieczne jest podwyższenie lub obniżenie prędkości.

Strefa zamieszkania. Zasady dotyczące progów spowalniających

W strefie zamieszkania wyznaczony został niski limit prędkości. W związku z tym ustawodawca podjął jeszcze jedną decyzję. Jeżeli zarządca drogi wyznaczy progi spowalniające, nie będzie musiał informować o ich obecności kierowcę za pomocą znaku A-11a "Próg zwalniający".

Strefa zamieszkania: czy można parkować?

Możliwość zatrzymania pojazdu została oczywiście dopuszczona w strefie zamieszkania. Tyle że także w tej kwestii pojawiają się zasadnicze ograniczenia. A te określa art. 49 ust. 2 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który mówi wyraźnie że "zabrania się postoju w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu". W skrócie, zarządca drogi nie ustawił znaku D-18 "Parking" i nie określił sposobu zatrzymania auta, parkować nie można.

Strefa zamieszkania a strefa ruchu

Różnica między strefą zamieszkania a strefą ruchu jest dość oczywista. O ile w strefie zamieszkania obowiązują specjalne reguły dostosowane do ruchu pieszych, o tyle w strefie ruchu obowiązują wszystkie zasady i przepisy kodeksu ruchu drogowego. Należy zatem stosować się do znaków i sygnałów, a do tego policja może podjąć interwencję bez wezwania na miejsce.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(5)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • TIlew
    2023-07-19 12:10:03
    Ktoś pomylił pojęcia. Pisze o "strefie zamieszkania", ale po kolei: 1. w punkcie "Kto ma pierwszeństwo w strefie zamieszkania?" pisze o strefie ruchu; 2. w punkcie "Ile można jechać strefie zamieszkania" wypisuje bzdury o podwyższaniu lub obniżaniu prędkości." Chyba trzeba się doszkolić i pisać zgodnie z obowiązujacymi podstawami prawnymi.
    1
  • Kierowca
    2023-05-30 10:23:54
    "wszystkie skrzyżowania w strefie ruchu są skrzyżowaniami równorzędnymi. To oznacza, że pierwszeństwo przejazdu wyznacza zasada prawej dłoni." Proszę podać podstawę prawną! Moim zdaniem to stwierdzenie jest nieprawdziwe.
    2
    pokażodpowiedzi (1)
  • Obojetny
    2023-06-03 10:57:01
    "Znak D-40 "Strefa ruchu" automatycznie narzuca ograniczenie prędkoś"- znak D-40 to nie jest strefa ruchu!
    1
  • Obcy
    2023-09-24 16:10:49
    Wszyscy kierowcy w polsce są kalekami w kulturze jazdy na dogach publicznych, bez wyobraźni. SAMOBÓJCY I MORDERCY Przepisy ruchu drogowego mają gdzieś daleko na końcu kręgosłupa.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

REKLAMA

Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

REKLAMA

Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

REKLAMA