REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować ofiary wypadków?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Życie osób, poszkodowanych w wypadku drogowym zależy w dużym stopniu od tego, czy i w jaki sposób zostanie im udzielona pierwsza pomoc. Nie chodzi tu o resuscytację, ponieważ wymaga ona bardzo specjalistycznej wiedzy. Chodzi o zachowanie na miejscu wypadku.

Oto kilka podstawowych wskazówek, jak postępować z ofiarami wypadku, które nie wymagają natychmiastowej pomocy medycznej. Po rozpoznaniu sytuacji, zanim na miejsce wypadku dotrą służby ratownicze, trzeba podjąć niezbędne działania dla ratowania ofiar.

REKLAMA

1. Jeżeli samochód płonie, należy podjąć próbę ugaszenia go. Gaśnice samochodowe są bardzo małe, dlatego ich używanie powinno być bardzo racjonalne. Podczas gaszenia zawsze stawać po przeciwnej stronie, niż ta, w którą kieruje się dym. Gaszenie zaczynać od źródła ognia. Zazwyczaj znajduje się ono w rejonie silnika. Trzeba przy tym pamiętać o wielu rzeczach. Starać się nie dopuścić do rozprzestrzenienia się ognia, a więc pilnować aby płomienie nie ogarnęły rozlanego na drodze paliwa, a gdy to nastąpi, gasić to paliwo w pierwszej kolejności. Poświęcić maksymalny wysiłek temu, aby ogień nie dotarł do zbiornika paliwa.

Zobacz również: Co zrobić, gdy sprawca wypadku jest nieznany?

REKLAMA

2. Jeżeli samochód płonie, za wszelką cenę wyciągnąć z niego pasażerów i kierowcę. Zakleszczone drzwi otwierać przy pomocy łyżek do opon lub innych przedmiotów, które mogą posłużyć za dźwignię o długim ramieniu. Miejscem, w które należy wsunąć koniec dźwigni, znajduje się dokładnie tam, gdzie zamek drzwi, a więc przy klamce. Chodzi o to, aby ten zamek zniszczyć, co ułatwi wyrwanie zakleszczonych drzwi.

3. Jeżeli drzwi się nie uda otworzyć po kilku próbach, a samochód płonie, należy wybić jego największą szybę, znajdującą się koło osoby poszkodowanej. Nie ma znaczenia, czy odłamki szkła ją pokaleczą! Następnie wydobyć tę osobę przez powstały otwór. Jeżeli jest przytomna, pomóc jej w tym. Przeciąć pasy bezpieczeństwa – z ich odpięciem może być problem!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Wydobywanie z samochodu osób nieprzytomnych, u których można podejrzewać uszkodzenie kręgosłupa, jest niesłychanie trudne. Ratownicy znają specjalny chwyt unieruchamiający kręgosłup szyjny i głowę. Warto go poznać podczas bezpłatnych kursów, organizowanych przez instytucje, powołane do niesienia pomocy w nagłych wypadkach. Nie należy wydobywać z rozbitego samochodu osób nieprzytomnych, jeżeli nie ma zagrożenia dla ich życia i nie wymagają one przeprowadzenia reanimacji.

Zobacz również: Jakie są prawa ofiar wypadków samochodowych

REKLAMA

5. Poszkodowanych nie wymagających pierwszej pomocy położyć lub posadzić dostatecznie daleko od miejsca wypadku, aby w razie wybuchu zbiornika paliwa nie groziło im niebezpieczeństwo. Nie przenosić ich, trzymając pod pachami i za nogi! Zabezpieczyć przed utratą ciepła, nawet gdy temperatura powietrza jest dość wysoka. Pod żadnym pozorem nie zostawiać na mokrej i zimnej jezdni.

6. Podczas udzielania pomocy, należy stosować się do starej zasady, obowiązującej lekarzy: „Po pierwsze – nie szkodzić” Nie wiedząc, w jaki sposób wykonać jakąś czynność przy poszkodowanym, nie wykonywać jej! Pamiętać jedynie, że ratowanie życia ofiary jest najważniejsze. Gdy nic jej nie zagraża, nie podejmować żadnych czynności.

Zobacz również: Jak odzyskać prawo jazdy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

REKLAMA

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA