REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zlikwidować szkodę po stłuczce?

Subskrybuj nas na Youtube
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Procedury likwidacyjne po kolizji potrafią przysporzyć wielu problemów. Nie jest to łatwe dla osoby, która nigdy nie miała do czynienia z taką sytuacją.

Zdarzenie należy jak najszybciej zgłosić u ubezpieczyciela sprawcy. Można to zrobić przez telefon, musimy jedynie pozyskać numer szkody, którym będziemy posługiwać się w dalszym postępowaniu. Następnie trzeba osobiście stawić się w oddziale ubezpieczyciela, aby wypełnić niezbędne dokumenty. Jeśli nasze auto było holowane, warto mieć przy sobie paragon lub fakturę za tą usługę.

REKLAMA

Zobacz również: Kolizja z winy nieubezpieczonego sprawcy?

Jeśli pojazd jest technicznie sprawny, polecamy już podczas zgłaszania szkody umówić się na oględziny i dokumentację uszkodzeń przez rzeczoznawcę tak, aby obie sprawy mieć za sobą przy okazji jednej wizyty w placówce towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeżeli samochód jest unieruchomiony, musimy ustalić z ubezpieczycielem termin i adres oględzin. Nie powinniśmy rozpoczynać naprawy przed wizytą rzeczoznawcy, ponieważ może to skutkować komplikacjami przy ustalaniu należnej nam kwoty odszkodowania.

Naprawa

Organizację naprawy możemy pozostawić firmie ubezpieczeniowej, wtedy ureguluje ona rachunek za naprawę bezpośrednio z warsztatem, jednak nie wszystkie placówki mają możliwość bezgotówkowej obsługi. To oznacza, że warsztat wybierze ubezpieczyciel. Możemy też zdecydować się na samodzielną likwidację szkody. Wtedy mamy zupełną dowolność w kwestii wyboru miejsca naprawy, a pieniądze powinny trafić do nas w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia szkody. Ubezpieczyciel może też ocenić, że koszt naprawy przekroczy wartość samochodu. Wtedy zazwyczaj otrzymamy odszkodowanie w wysokości 70% wartości naszego pojazdu, a pozostałe 30% możemy odzyskać jedynie sprzedając to, co pozostało po naszym aucie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Brak ważnego przeglądu technicznego a ubezpieczenie

REKLAMA

Jeśli to my spowodowaliśmy kolizję, musimy niestety sami pokryć koszty holowania i naprawy lub skorzystać z polisy Assistance i Auto Casco, o ile takie wykupiliśmy. W przypadku polisy AC, procedura likwidowania szkody jest podobna, jak przy korzystaniu z polisy OC innego kierowcy. W takim przypadku jednak likwidujemy szkodę u naszego ubezpieczyciela.

Niewielu właścicieli aut wie, że oprócz odszkodowania przeznaczonego na naprawę auta, możemy domagać się również zwrotu różnicy w wartości naszego pojazdu sprzed stłuczki i po niej. Musimy jednak liczyć się z tym, że odzyskanie owej różnicy może być problematyczne i najpewniej będzie wymagało pomocy prawnika.

W przypadku uszkodzenia naszego auta w kolizji, gdy nie jesteśmy jej sprawcami lub wykupiliśmy polisę AC, należy nam się odszkodowanie. Wszelkie formalności warto załatwić jak najszybciej, odzyskamy wtedy sprawne auto lub pieniądze. Jeśli będziemy postępować zgodnie z procedurami, nie będziemy narażeni na dodatkowe problemy ani opóźnienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA