REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 25 tys osób zginęło na europejskich drogach w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ponad 25 tys osób zginęło na europejskich drogach w 2017 r./ fot. Fotolia
Ponad 25 tys osób zginęło na europejskich drogach w 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 19 czerwca 2018 r. w Brukseli odbyła się doroczna konferencja European Transport Safety Council (ETSC), podczas której porównano stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w krajach uczestniczących w programie Road Safety Performance Index (PIN). Ze statystyk wynika, że w 2017 r. na drogach Unii Europejskiej zginęło ponad 25 tys osób. W ciągu ostatniego roku w Polsce liczba ofiar śmiertelnych spadła o 6,4% co daje nam 10 miejsce w UE.

19 czerwca w Brukseli odbyła się doroczna konferencja European Transport Safety Council (ETSC), podczas której porównano stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w krajach uczestniczących w programie Road Safety Performance Index (PIN).

REKLAMA

W 22 krajach mniejsza liczba śmiertelnych wypadków

REKLAMA

W 2017 roku na drogach Unii Europejskiej życie straciło 25 250 osób. Z 32 krajów biorących w Programie PIN, w 22 udało się zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Najlepsze wyniki osiągnęła Estonia (32% spadek liczby ofiar śmiertelnych w stosunku do 2017 roku), Luksemburg (odpowiednio -22%), Norwegia (-21%) i Słowenia (-20%). Liczba zabitych wzrosła w ośmiu krajach. Brak zmian zanotowano na Słowacji i Litwie. W Polsce liczba ofiar śmiertelnych spadła w ciągu ostatniego roku o 6,4% i był to 10 wynik w Unii Europejskiej. Polska osiągnęła też najlepszy wynik w gronie 6 największych krajów członkowskich.

Od czasu rozpoczęcia czwartego unijnego program bezpieczeństwa ruchu drogowego (2010 r.) na drogach Unii Europejskiej liczba zabitych spadła o 20%. Na rys. 1. przedstawiono wyniki osiągnięte w okresie od 2010 do 2017 roku w krajach uczestniczących w Programie Road Safety Performance Index.

Rys. 1. Procentowa zmiana w liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych między 2010 a 2017 rokiem (ETSC; 2018).

https://www.its.waw.pl/doc_media/images/dane_ETSC_19062018_1.jpg

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest więc postęp, ale jest on zbyt wolny w stosunku do założonego planu. Aby osiągnąć cel postawiony przez Unię Europejską (-50% mniej zabitych do 2020 roku) w kolejnych latach należałoby zmniejszać liczbę ofiar śmiertelnych o ponad 14,5%, co niestety wydaje się mało prawdopodobne.

Polskie drogi nadal niebezpieczne mimo poprawy

REKLAMA

Jeżeli chodzi o Polskę, to w ciągu ostatnich siedmiu lat liczba ofiar śmiertelnych spadła w naszym kraju o 27,5% i jest to ósmy wynik w Unii Europejskiej, lepszy od unijnej średniej. Warto także zwrócić uwagę na fakt, że pozostałe duże kraje Unii Europejskiej (poza Hiszpanią) osiągnęły wyniki poniżej średniej unijnej (Hiszpania: - 26,3%, Włochy: -18,8%, Francja: - 13,6%, Niemcy: - 13,0%, Wielka Brytania: - 6,4%), co być może jest jedną z głównych przyczyn słabszych wyników Unii Europejskiej jako całości.

Pozytywne wyniki w ciągu ostatnich siedmiu lat nie wpłynęły jednak na pozycję Polski w Unii Europejskiej. W 2017 roku Polska nadal zaliczana jest do grona krajów, w których ryzyko śmierci w wypadku drogowym jest najwyższe i w unijnym rankingu (rys. 2) wyprzedza nas jedynie Chorwacja, Bułgaria i Rumunia.

Rys. 2. Zagrożenie mieszkańców (liczba ofiar śmiertelnych na 1 mln populacji) w larach 2010 i w 2017 roku (ETSC; 2018).

https://www.its.waw.pl/doc_media/images/dane_ETSC_19062018_2.jpg

Podczas konferencji ETSC w Brukseli zaprezentowano kolejny, dwunasty już Raportu PIN. Obok najnowszych danych statystycznych raport zawiera także analizę postępów krajów członkowskich w redukcji ciężko rannych, a także propozycje działań, które powinny być wprowadzone w kolejnym piątym unijnym programie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że w 2017 roku ministrowie transportu Unii Europejskiej zadeklarowali, że nowy unijny program powinien zawierać dwa główne cele liczbowe:

  • 50% redukcję liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, 
  • 50% redukcję osób ciężko rannych (według wspólnej definicji ciężko rannych MAIS 3+). 

Biorąc pod uwagę wyniki dotychczasowych działań prewencyjnych, wyzwanie stojące przed krajami członkowskimi UE (w tym także przed Polską) jest bardzo ambitne, ale może dlatego tak interesujące. Jak wynika z raportu PIN siedem krajów unijnych już rozpoczęło prace nad przygotowaniem narodowych programu bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2020-2030 i niewątpliwie dobrze by było, aby nasz kraj jak najszybciej dołączył do tego grona.

Źródło: Instytut Transportu Samochodowego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA