REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubiegać się o odszkodowanie w przypadku kolizji podczas wakacyjnej podróży?

Jak ubiegać się o odszkodowanie w przypadku kolizji podczas wakacyjnej podróży?
Jak ubiegać się o odszkodowanie w przypadku kolizji podczas wakacyjnej podróży?

REKLAMA

REKLAMA

Stłuczka, kolizja lub nawet wypadek mogą się przydarzyć każdemu podróżującemu na wakacje. Jak ubiegać się o należne odszkodowanie w przypadku, gdy do zdarzenia doszło w kraju, a jak gdy za granicą?

Według danych Komendy Głównej Policji w ubiegłe wakacje na polskich drogach doszło do 9 885 wypadków i 98 190 kolizji. Równie nieciekawie przedstawiają się statystyki dotyczące zdarzeń na zagranicznych drogach. Jak informuje Komisja Europejska, w zeszłym roku poważne obrażenia poniosło aż 25,5 tys. osób podróżujących po terenie Unii Europejskiej. Podpowiadamy, jak w takich sytuacjach ubiegać się o odszkodowanie.

REKLAMA

Zobacz też: Sprawca kolizji uciekł. Co robić?

Jak postępować podczas stłuczki w Polsce?

Wypadek czy kolizja może przytrafić się każdemu z nas. Warto przygotować się na taką okoliczność i dowiedzieć się, jak dochodzić swoich praw, jeśli przydarzy nam się taka sytuacja. W przypadku, gdy nie ma osób rannych, należy przede wszystkim zabezpieczyć teren zdarzenia, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Następnie warto zrobić zdjęcia, które przedstawiać będą uszkodzenia auta oraz spisać ze sprawcą zdarzenia odpowiednie oświadczenie. – Takie oświadczenie powinno zawierać: dane sprawcy kolizji, kategorię i numer prawa jazdy, dane ubezpieczyciela, numer polisy OC oraz opis okoliczności, w jakich doszło do kolizji. W przypadku, gdy sprawca zdarzenia nie chce udzielić nam potrzebnych informacji, na miejsce powinniśmy wezwać policję, która sporządzi notatkę urzędową ze zdarzenia drogowego – wyjaśnia Edyta Szymkowiak, p.o. Dyrektora Departamentu Dochodzenia Roszczeń, firmy specjalizującej się w pomocy osobom poszkodowanym w uzyskaniu stosownego odszkodowania. Sprawca kolizji ma obowiązek pokryć wszelkie koszty związane z naprawą uszkodzonego auta.

Zobacz też: Kolizja za granicą. Jak postępować?

W momencie, gdy zostaliśmy ranni, przede wszystkim należy nam się wypłata zadośćuczynienia za doznane obrażenia ciała oraz odszkodowanie za poniesione w związku z tym koszty. Starając się o wypłatę takiego świadczenia powinniśmy przedstawić następujące dokumenty: pełną dokumentację medyczną, w skład której wchodzą wyniki wszystkich wykonanych badań i konsultacji medycznych, rachunki za wykupione leki, dojazd do placówek medycznych czy rehabilitację. Możemy się starać również o odszkodowanie za utracony dochód związany z niezdolnością do pracy. – O takie świadczenie mogą się starać nie tylko osoby zatrudnione na umowę o pracę, ale również te zatrudnione na umowę o dzieło czy zlecenie. Wystarczy, że wraz z pracodawcą oszacują, ile mogłyby zarobić w czasie niezdolności do pracy – dodaje Edyta Szymkowiak z DRB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stłuczka lub wypadek za granicą, jakie poniesiemy koszty?

Jak postępować podczas zdarzenia drogowego za granicą?

Dochodząc swoich praw do odszkodowania za stłuczkę lub wypadek, który miał miejsce poza granicami Polski, szczególnie ważne jest, aby zadbać o odpowiednio przygotowaną dokumentację. Jest to bardzo pomocne i znacząco przyspiesza cały proces odszkodowawczy. Dokumentacja, którą powinniśmy zebrać nie różni się od tej, którą należy przedstawić w przypadku zdarzenia w Polsce. Warto pamiętać, że cały proces odszkodowawczy możemy przeprowadzić w naszym kraju, co umożliwia nam bieżącą kontrolę wydawanych decyzji i likwidację szkody w krótkim czasie. – W przypadku, gdy szkoda powstanie w kraju należącym do Unii Europejskiej możemy zażądać wypłaty przysługujących nam świadczeń od zagranicznego ubezpieczyciela, w którym sprawca wypadku ma wykupione OC. Swoje roszczenia powinniśmy kierować do polskiego zakładu ubezpieczeń, który jest korespondentem zagranicznego ubezpieczyciela w Polsce. Informacje na temat korespondentów uzyskamy kontaktując się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – tłumaczy ekspert DRB.

Gdy dane towarzystwo nie będzie miało korespondenta na terenie Polski, szkody będą rozpatrywane przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, pełniące funkcję organu odszkodowawczego. Jeśli natomiast wypadek miał miejsce w kraju, nie należącym do Unii Europejskiej, a należącym do Systemu Zielonej Karty, wówczas za likwidację szkód w ramach tego systemu odpowiada Biuro Narodowe tego właśnie kraju. Nie mniej istotnym niż kraj, na terenie którego doszło do wypadku jest również to, kto był sprawcą wypadku. Inne bowiem kroki będziemy musieli podjąć w przypadku, gdy sprawcą będzie kierujący pojazdem na lokalnych tablicach rejestracyjnych, a inne kiedy sprawcą będzie kierujący pojazdem zarejestrowanym w jednym z państw Unii Europejskiej.

Źródło: DRB Centrum Odszkodowań

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA