REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien być ustawiony fotoradar?

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Straż miejska bardzo często wykonuje zdjęcia z samochodów. Niestety często są to pojazdy cywilne, a nie oznakowane radiowozy.
Straż miejska bardzo często wykonuje zdjęcia z samochodów. Niestety często są to pojazdy cywilne, a nie oznakowane radiowozy.

REKLAMA

REKLAMA

Źle ustawiony fotoradar ma tendencje do zawyżania zmierzonej prędkości. Niestety problem ten jest bardzo powszechny. Jak zatem powinien być on ustawiony?

Prawidłowe ustawienie fotoradaru

Skutkiem źle ustawionego radaru stacjonarnego jest niekontrolowane odbicie się wiązki radarowej. Przyczyną tego zjawiska może być metalowe ogrodzenie znajdujące się przy jezdni, tablica reklamowa, a nawet zaparkowana ciężarówka. Może to doprowadzić do tego, że zmierzona może być prędkość samochodu poruszającego się po przeciwległym pasie ruchu. Producenci określają również, pod jakim kątem względem jezdni powinien być ustawiony radar. Wynosi on 22 stopnie. Jeżeli zauważymy, że powyższy kąt znacznie odbiega od określonego przez producenta, to możemy już mówić o błędnym ustawieniu radaru.

REKLAMA

Wymagania prawne dotyczące używania fotoradaru

Zarówno radary stacjonarne jak i ruchome muszą być poprzedzone znakiem D-51. Jest to znak drogowy informujący o kontroli prędkości, na którym musi być określony dokładny odcinek drogi kontrolowany przez fotoradar. Brak tego znaku może być podstawą do zgłoszenia błędnego ustawienia radaru. Ponadto, obydwa rodzaje radarów nie mogą być ustawione w odległości mniejszej niż 500 metrów od poprzedniego fotoradaru. Dodatkowo, strażnicy miejscy muszą ustawiać się w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu. Jeżeli jest taka możliwość, powinni się oni znajdować poza jezdnią i poboczem.

Zobacz też: Straż miejska może wystawiać mandaty z fotoradarów

REKLAMA

Wszelkie nieścisłości wynikające ze złego usytuowania radarów stacjonarnych kierujący pojazdem może zgłosić w najbliższej siedzibie straży miejskiej w danej miejscowości. Natomiast uwagi dotyczące źle umiejscowionych radarów ruchomych mogą być zgłaszane w jednostkach nadrzędnych, w tym przypadku u komendanta policji.

Jeśli miniemy fotoradar, który naszym zdaniem jest źle ustawiony warto się zawrócić i przy użyciu kamery zarejestrować zarówno ustawienie urządzenia pomiarowego względem otoczenia (nie może być ono skierowane na metalowe ogrodzenia itp.) jak i pracę samych strażników miejskich. Mamy do tego pełne prawo, a zebrany materiał może stanowić dowód dla sądu świadczący o nieprawidłowościach w działaniu funkcjonariuszy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA