REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak punktów karnych za zdjęcie z fotoradaru i wyższe mandaty - oto zmiany jakie proponuje PO

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
fotoradar fot. Mototarget
fotoradar fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy autorstwa posłów PO mają teoretycznie zdyscyplinować polskich kierowców. Po bliższym przyjrzeniu się im, okazuje się, że faworyzują one bogatych kierowców i mogą przyczynić się do zmniejszenia bezpieczeństwa na drogach. Jak to możliwe?

Platforma Obywatelska zaproponowała zmiany dotyczące fotoradarów. Nowe przepisy zakładają powierzenie gminnych fotoradarów Inspekcji Transportu Drogowego. Jej funkcjonariusze z kolei utracić mają możliwość wykonywania pomiarów prędkości i zdjęć z ukrytych, mobilnych urządzeń oraz nagrywania kierowców z nieoznakowanych samochodów. Będzie mogła wykonywać to wyłącznie Policja. Co więcej, tylko ona zachowa prawo nakładania na kierowców punktów karnych za zarejestrowane wykroczenia.

REKLAMA

Mandat uzależniony od średniej pensji i brak punktów karnych

Posłowie proponują także aby zlikwidować punkty karne za zdjęcia z fotoradarów i zastąpić je wyższymi mandatami uzależnionymi od średniej pensji. Im większe przekroczenie prędkości, tym większa ma być grzywna. Nie będzie ona mogła jednak przekroczyć 2200 zł. Dla przykładu w przypadku przekroczenia prędkości do 11 km/h mandat wyniesie 1,5 proc. średniego wynagrodzenia. Obecnie kara za takie przewinienie wynosi 50 złotych. Z kolei za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h zapłacimy 20 procent średniej krajowej, czyli 750 złotych. Jeśli prędkość zostanie przekroczona w terenie zabudowanym, to wszystkie kary finansowe będą podwajane . W sytuacji kiedy kierowca w ciągu roku złamie przepisy co najmniej czterokrotnie to każde wykroczenie będzie karane podwójnie. W związku z tym, że po zmianach kara nie będzie już mandatem a karą administracyjną będzie można przypisać ją właścicielowi samochodu.

Zobacz też: Dopuszczalne prędkości na polskich drogach w 2014 roku

Chybiony pomysł PO

Pomysł ten zdaniem redakcji jest nie tyle kontrowersyjny co wręcz absurdalny. Wydaje się, że służyć ma nie tyle poprawie bezpieczeństwa co jedynie zasilaniu budżetu. Kara finansowa na poziomie 750 zł nie stanowi dla osoby zarabiającej ponad 10 000 zł miesięcznie ogromnego obciążenia i nie skłania jej do bardziej rozsądnej jazdy. To co dyscyplinuje najskuteczniej polskich piratów drogowych to punkty karne i widmo utraty prawa jazdy. Jeśli przepis ten wejdzie w życie to może okazać się, że majętni kierowcy będą zdecydowanie  częściej łamać przepisy drogowe a jedynymi, którzy odczują zmiany w przepisach będą kierowcy o zarobkach mniejszych niż średnia pensja krajowa –  czyli ok. 45 % społeczeństwa wg GUS.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA