REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polacy akceptują fotoradary?

Subskrybuj nas na Youtube
fotoradar fot. Mototarget
fotoradar fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Nieoznakowane radiowozy, fotoradary a już niedługo odcinkowy pomiar prędkości. Czy Polscy kierowcy akceptują te najnowszy systemy poprawy bezpieczeństwa na drodze?

Fotoradary nie zawsze są krytykowane

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zleciła przeprowadzenie sondażu na temat przekraczania dozwolonej prędkości. Przy okazji zapytano kierowców także o metody i środki egzekowania przepisów dotyczących prędkości. Z raportu opublikowanego pod koniec października wynika, że kierowcy akceptują je w różnym stopniu. Z największą aprobatą spotkały się fotoradary, które są usytuowane w okolicy szkoły – zdecydowaną akceptację wyraziło aż 71% badanych. Lokalizacja fotoradaru ma więc duże znaczenie przy uznaniu jego zasadności przez kierowców. Znacznie mniej osób okazało ją fotoradarom, które dzięki sprzężeniu z sygnalizacją świetlną i pętlami indukcyjnymi rejestrują dodatkowo wjazd na czerwonym świetle (43%). Za niestosowanie się do sygnałów świetlnych grozi kara w wysokości 100 zł mandatu oraz 6 punktów karnych. Warto więc mieć się na baczności. W bazie danych systemu Yanosik znajduje się obecnie ok. 40 lokalizacji tego typu fotoradarów i kamer rejestrujących.

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradry - jakie muszą spełniać warunki?

Odcinkowy pomiar prędkości - pomoże?

W przyszłym roku GITD planuje wprowadzenie nowej formy kontroli jaką jest odcinkowy pomiar prędkości. Odcinkowe pomiary będą odbywać się na drogach, na których obowiązuje stałe ograniczenie prędkości. Długość takiego odcinka w terenie zabudowanym to maksymalnie 10 km, natomiast na terenie niezabudowanym maksymalnie 20 km. O wjeździe na odcinek kierowcę będzie informował znak D-51 wraz
z tabliczką informującą na jakiej długości odbywa się pomiar. Jak podaje GITD, odcinkowy pomiar prędkości ma swoje zastosowanie głównie na drogach krętych, w terenie zabudowanym, drogach przebudowywanych, w tunelach, na mostach oraz na drogach ekspresowych i autostradach pomiędzy węzłami. Co na temat odcinkowego pomiaru uważają ankietowani? Prawie 30% z nich nie akceptuje takiej formy egzekwowania przepisów. Na tle pozostałych zajmuje ona przedostatnie miejsce. Istnieją jednak rozwiązania, które mogą pomóc kierowcom w kontrolowaniu prędkości, by uniknąć przykrych konsekwencji. – Nasza aplikacja jest już przygotowana na odcinkowy pomiar prędkości. – mówi Dawid Nowicki, Yanosik.pl – Ostrzeże zarówno o zbliżaniu się do strefy objętej pomiarem jak i średniej prędkości z jaką został pokonany dotychczasowy fragment drogi. Jeśli będzie ona przekraczała dozwoloną wyświetli się na czerwono – dodaje.

Nieoznakowany radiowóz i fotoradar - tolerujemy?

Z największą niechęcią kierowcy odnoszą się do nieoznakowanych patroli policyjnych oraz nieoznakowanych fotoradarów.  Około 43 % pytanych negatywnie ocenia egzekwowanie prawa przy pomocy nieoznakowanych pojazdów policji i ITD z wideorejestratorami. W ostatnim czasie w nowe pojazdy tego typu została wyposażona drogówka w zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim, śląskim i mazowieckim. W całym kraju komendy wojewódzkie otrzymają łącznie 75 takich aut. Najmniej spośród pytanych osób byłoby w stanie zaakceptować fotoradary ustawione w miejscu nieoznakowanym. Aż 61% z nich nie wyraża poparcia dla takiej formy kontroli. Wjazd na odcinek objęty pomiarem prędkości musi zostać poprzedzony znakiem D-51. Tak samo jest również w przypadku mobilnych fotoradarów straży gminnej. Także w sytuacji, gdy fotoradar znajduje się w nieoznakowanym aucie. Dodatkowo, nieoznakowany pojazd straży nie może znajdować się wówczas w ruchu.

Zobacz też: Jak sprawdzić liczbę punktów karnych na swoim koncie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak Polacy oceniają surowość kar?

Obecnie za przekroczenie prędkości kierowca może otrzymać zgodnie z taryfikatorem mandat w wysokości od 50 do 500 zł. MSW rozważa jednak podwyżkę mandatów. Komenda Główna Policji postuluje
o zwiększenie kar pieniężnych ze względu na to, że nie były one modyfikowane od 1995 roku, podczas gdy średnia płaca wzrosła w międzyczasie kilkukrotnie. W badaniu TNS OBOP (2011) ankietowani wskazywali znaczną podwyżkę mandatów jako jeden z motywatorów przestrzegania przepisów. Jako skuteczniejszą wyszczególnili jednak lepszą egzekucję kar (brak możliwości wręczenia łapówki), większe kary w postaci punktów karnych oraz konfiskatę prawa jazdy. Również w tegorocznym badaniu ankietowani w zdecydowanej większości uznali, że w pewnych sytuacjach prawo jazdy powinno zostać odebrane – stwierdziło tak 73% pytanych. Jako główne wykroczenie, za które powinna grozić taka właśnie kara wskazano prowadzenie auta pod wpływem alkoholu (38%). W dalszej kolejności wymieniano podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym (24%) oraz spowodowanie wypadku (21%).

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA