REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polacy akceptują fotoradary?

Subskrybuj nas na Youtube
fotoradar fot. Mototarget
fotoradar fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Nieoznakowane radiowozy, fotoradary a już niedługo odcinkowy pomiar prędkości. Czy Polscy kierowcy akceptują te najnowszy systemy poprawy bezpieczeństwa na drodze?

Fotoradary nie zawsze są krytykowane

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zleciła przeprowadzenie sondażu na temat przekraczania dozwolonej prędkości. Przy okazji zapytano kierowców także o metody i środki egzekowania przepisów dotyczących prędkości. Z raportu opublikowanego pod koniec października wynika, że kierowcy akceptują je w różnym stopniu. Z największą aprobatą spotkały się fotoradary, które są usytuowane w okolicy szkoły – zdecydowaną akceptację wyraziło aż 71% badanych. Lokalizacja fotoradaru ma więc duże znaczenie przy uznaniu jego zasadności przez kierowców. Znacznie mniej osób okazało ją fotoradarom, które dzięki sprzężeniu z sygnalizacją świetlną i pętlami indukcyjnymi rejestrują dodatkowo wjazd na czerwonym świetle (43%). Za niestosowanie się do sygnałów świetlnych grozi kara w wysokości 100 zł mandatu oraz 6 punktów karnych. Warto więc mieć się na baczności. W bazie danych systemu Yanosik znajduje się obecnie ok. 40 lokalizacji tego typu fotoradarów i kamer rejestrujących.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradry - jakie muszą spełniać warunki?

Odcinkowy pomiar prędkości - pomoże?

W przyszłym roku GITD planuje wprowadzenie nowej formy kontroli jaką jest odcinkowy pomiar prędkości. Odcinkowe pomiary będą odbywać się na drogach, na których obowiązuje stałe ograniczenie prędkości. Długość takiego odcinka w terenie zabudowanym to maksymalnie 10 km, natomiast na terenie niezabudowanym maksymalnie 20 km. O wjeździe na odcinek kierowcę będzie informował znak D-51 wraz
z tabliczką informującą na jakiej długości odbywa się pomiar. Jak podaje GITD, odcinkowy pomiar prędkości ma swoje zastosowanie głównie na drogach krętych, w terenie zabudowanym, drogach przebudowywanych, w tunelach, na mostach oraz na drogach ekspresowych i autostradach pomiędzy węzłami. Co na temat odcinkowego pomiaru uważają ankietowani? Prawie 30% z nich nie akceptuje takiej formy egzekwowania przepisów. Na tle pozostałych zajmuje ona przedostatnie miejsce. Istnieją jednak rozwiązania, które mogą pomóc kierowcom w kontrolowaniu prędkości, by uniknąć przykrych konsekwencji. – Nasza aplikacja jest już przygotowana na odcinkowy pomiar prędkości. – mówi Dawid Nowicki, Yanosik.pl – Ostrzeże zarówno o zbliżaniu się do strefy objętej pomiarem jak i średniej prędkości z jaką został pokonany dotychczasowy fragment drogi. Jeśli będzie ona przekraczała dozwoloną wyświetli się na czerwono – dodaje.

Nieoznakowany radiowóz i fotoradar - tolerujemy?

Z największą niechęcią kierowcy odnoszą się do nieoznakowanych patroli policyjnych oraz nieoznakowanych fotoradarów.  Około 43 % pytanych negatywnie ocenia egzekwowanie prawa przy pomocy nieoznakowanych pojazdów policji i ITD z wideorejestratorami. W ostatnim czasie w nowe pojazdy tego typu została wyposażona drogówka w zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim, śląskim i mazowieckim. W całym kraju komendy wojewódzkie otrzymają łącznie 75 takich aut. Najmniej spośród pytanych osób byłoby w stanie zaakceptować fotoradary ustawione w miejscu nieoznakowanym. Aż 61% z nich nie wyraża poparcia dla takiej formy kontroli. Wjazd na odcinek objęty pomiarem prędkości musi zostać poprzedzony znakiem D-51. Tak samo jest również w przypadku mobilnych fotoradarów straży gminnej. Także w sytuacji, gdy fotoradar znajduje się w nieoznakowanym aucie. Dodatkowo, nieoznakowany pojazd straży nie może znajdować się wówczas w ruchu.

REKLAMA

Zobacz też: Jak sprawdzić liczbę punktów karnych na swoim koncie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak Polacy oceniają surowość kar?

Obecnie za przekroczenie prędkości kierowca może otrzymać zgodnie z taryfikatorem mandat w wysokości od 50 do 500 zł. MSW rozważa jednak podwyżkę mandatów. Komenda Główna Policji postuluje
o zwiększenie kar pieniężnych ze względu na to, że nie były one modyfikowane od 1995 roku, podczas gdy średnia płaca wzrosła w międzyczasie kilkukrotnie. W badaniu TNS OBOP (2011) ankietowani wskazywali znaczną podwyżkę mandatów jako jeden z motywatorów przestrzegania przepisów. Jako skuteczniejszą wyszczególnili jednak lepszą egzekucję kar (brak możliwości wręczenia łapówki), większe kary w postaci punktów karnych oraz konfiskatę prawa jazdy. Również w tegorocznym badaniu ankietowani w zdecydowanej większości uznali, że w pewnych sytuacjach prawo jazdy powinno zostać odebrane – stwierdziło tak 73% pytanych. Jako główne wykroczenie, za które powinna grozić taka właśnie kara wskazano prowadzenie auta pod wpływem alkoholu (38%). W dalszej kolejności wymieniano podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym (24%) oraz spowodowanie wypadku (21%).

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA