REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polacy akceptują fotoradary?

Subskrybuj nas na Youtube
fotoradar fot. Mototarget
fotoradar fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Nieoznakowane radiowozy, fotoradary a już niedługo odcinkowy pomiar prędkości. Czy Polscy kierowcy akceptują te najnowszy systemy poprawy bezpieczeństwa na drodze?

Fotoradary nie zawsze są krytykowane

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zleciła przeprowadzenie sondażu na temat przekraczania dozwolonej prędkości. Przy okazji zapytano kierowców także o metody i środki egzekowania przepisów dotyczących prędkości. Z raportu opublikowanego pod koniec października wynika, że kierowcy akceptują je w różnym stopniu. Z największą aprobatą spotkały się fotoradary, które są usytuowane w okolicy szkoły – zdecydowaną akceptację wyraziło aż 71% badanych. Lokalizacja fotoradaru ma więc duże znaczenie przy uznaniu jego zasadności przez kierowców. Znacznie mniej osób okazało ją fotoradarom, które dzięki sprzężeniu z sygnalizacją świetlną i pętlami indukcyjnymi rejestrują dodatkowo wjazd na czerwonym świetle (43%). Za niestosowanie się do sygnałów świetlnych grozi kara w wysokości 100 zł mandatu oraz 6 punktów karnych. Warto więc mieć się na baczności. W bazie danych systemu Yanosik znajduje się obecnie ok. 40 lokalizacji tego typu fotoradarów i kamer rejestrujących.

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradry - jakie muszą spełniać warunki?

Odcinkowy pomiar prędkości - pomoże?

W przyszłym roku GITD planuje wprowadzenie nowej formy kontroli jaką jest odcinkowy pomiar prędkości. Odcinkowe pomiary będą odbywać się na drogach, na których obowiązuje stałe ograniczenie prędkości. Długość takiego odcinka w terenie zabudowanym to maksymalnie 10 km, natomiast na terenie niezabudowanym maksymalnie 20 km. O wjeździe na odcinek kierowcę będzie informował znak D-51 wraz
z tabliczką informującą na jakiej długości odbywa się pomiar. Jak podaje GITD, odcinkowy pomiar prędkości ma swoje zastosowanie głównie na drogach krętych, w terenie zabudowanym, drogach przebudowywanych, w tunelach, na mostach oraz na drogach ekspresowych i autostradach pomiędzy węzłami. Co na temat odcinkowego pomiaru uważają ankietowani? Prawie 30% z nich nie akceptuje takiej formy egzekwowania przepisów. Na tle pozostałych zajmuje ona przedostatnie miejsce. Istnieją jednak rozwiązania, które mogą pomóc kierowcom w kontrolowaniu prędkości, by uniknąć przykrych konsekwencji. – Nasza aplikacja jest już przygotowana na odcinkowy pomiar prędkości. – mówi Dawid Nowicki, Yanosik.pl – Ostrzeże zarówno o zbliżaniu się do strefy objętej pomiarem jak i średniej prędkości z jaką został pokonany dotychczasowy fragment drogi. Jeśli będzie ona przekraczała dozwoloną wyświetli się na czerwono – dodaje.

Nieoznakowany radiowóz i fotoradar - tolerujemy?

Z największą niechęcią kierowcy odnoszą się do nieoznakowanych patroli policyjnych oraz nieoznakowanych fotoradarów.  Około 43 % pytanych negatywnie ocenia egzekwowanie prawa przy pomocy nieoznakowanych pojazdów policji i ITD z wideorejestratorami. W ostatnim czasie w nowe pojazdy tego typu została wyposażona drogówka w zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim, śląskim i mazowieckim. W całym kraju komendy wojewódzkie otrzymają łącznie 75 takich aut. Najmniej spośród pytanych osób byłoby w stanie zaakceptować fotoradary ustawione w miejscu nieoznakowanym. Aż 61% z nich nie wyraża poparcia dla takiej formy kontroli. Wjazd na odcinek objęty pomiarem prędkości musi zostać poprzedzony znakiem D-51. Tak samo jest również w przypadku mobilnych fotoradarów straży gminnej. Także w sytuacji, gdy fotoradar znajduje się w nieoznakowanym aucie. Dodatkowo, nieoznakowany pojazd straży nie może znajdować się wówczas w ruchu.

Zobacz też: Jak sprawdzić liczbę punktów karnych na swoim koncie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak Polacy oceniają surowość kar?

Obecnie za przekroczenie prędkości kierowca może otrzymać zgodnie z taryfikatorem mandat w wysokości od 50 do 500 zł. MSW rozważa jednak podwyżkę mandatów. Komenda Główna Policji postuluje
o zwiększenie kar pieniężnych ze względu na to, że nie były one modyfikowane od 1995 roku, podczas gdy średnia płaca wzrosła w międzyczasie kilkukrotnie. W badaniu TNS OBOP (2011) ankietowani wskazywali znaczną podwyżkę mandatów jako jeden z motywatorów przestrzegania przepisów. Jako skuteczniejszą wyszczególnili jednak lepszą egzekucję kar (brak możliwości wręczenia łapówki), większe kary w postaci punktów karnych oraz konfiskatę prawa jazdy. Również w tegorocznym badaniu ankietowani w zdecydowanej większości uznali, że w pewnych sytuacjach prawo jazdy powinno zostać odebrane – stwierdziło tak 73% pytanych. Jako główne wykroczenie, za które powinna grozić taka właśnie kara wskazano prowadzenie auta pod wpływem alkoholu (38%). W dalszej kolejności wymieniano podwójne przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym (24%) oraz spowodowanie wypadku (21%).

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA