REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym – 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym – 2019 r.
Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym – 2019 r.
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przekroczenia prędkości to jedne z najczęściej popełnianych wykroczeń na polskich drogach. Kierowcy, którzy nie zdejmą w porę nogi z gazu, mogą zostać ukarani mandatem w wysokości nawet do 500 zł, a ci którzy przekroczą prędkość o ponad 50 km/h pożegnają się z prawem jazdy na 3 miesiące, chyba że udowodnią, że działali w stanie wyższej konieczności.

Przepisy kodeksu drogowego jednoznacznie stanowią, że w godzinach od 5.00 do 23.00 w terenie zabudowanym, kierowcy mogą poruszać się z prędkością do 50 km/h, chyba że znaki drogowe stanowią inaczej. W godzinach od 23.00 do 5.00 dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 60 km/h, oczywiście o ile znaki drogowe nie stanowią inaczej.

REKLAMA

Jaka kara za przekroczenie prędkości?

Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym może zostać ukarane mandatem karnym połączonym z ,,odznaczeniem'' kierowcy punktami karnymi, a także w pewnych sytuacjach czasową utratą prawa jazdy. Zgodnie z taryfikatorem mandatów kierowca może zostać ukarany mandatem karnym w wysokości od 50 do 500 zł, w zależności od tego jak bardzo przekroczył prędkość. Wygląda to następująco:

  • do 10 km/h: 50 zł;
  • 11-20 km/h: od 50 do 100 zł;
  • 21-30 km/h: od 100 do 200 zł;
  • 31-40 km/h: od 200 do 300 zł;
  • 41-50 km/h: od 300 do 400 zł;
  • 51 km/h i więcej: od 400 do 500 zł.

Za przekroczenie prędkości kierowca może dostać maksymalnie 10 punktów karnych. Każdy kierowca może zebrać maksymalnie 24 punkty karne (młody kierowca - maks. 20 pkt.) - później zostanie mu odebrane prawo jazdy.

  • od 11 do 20 km/h – 2 punkty karne
  • od 21 do 30 km/h – 4 punkty karne
  • od 31 do 40 km/h – 6 punktów karnych
  • od 41 do 50 km/h – 8 punktów karnych
  • ponad 50 km/h – 10 punktów karnych

Warto zaznaczyć, że w przypadku jednoczesnego popełnienia kilku naruszeń przez kierowcę punkty im odpowiadające sumuje się. Jeżeli suma punktów odpowiadających naruszeniom przekracza 10, osoba ta otrzymuje 10 punktów.

Kiedy zatrzymane zostanie prawo jazdy?

REKLAMA

Sankcją znacznie poważniejszą niż mandat i punkty karne jest odebranie kierowcy prawa jazdy na okres 3 miesięcy. Kara ta jest stosowana wobec kierowców, którzy dopuścili się przekroczenia dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym.  Prawo jazdy zatrzymuje policjant - decyzję w tym przedmiocie wyda starosta, a decyzji zostaje nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy podkreślić, że odebranie prawa jazdy jest stosowane wyłącznie wobec kierowców, którzy dopuścili się wskazanego przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym - nie można odebrać prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h poza obszarem zabudowanym, a więc np. na drodze ekspresowej. Co więcej, przekroczenie prędkości musi być większe niż 50 km/h - oznacza to, że mając 100 km/h na liczniku w terenie zabudowanym policjant nie zabierze prawka, ale jadąc z prędkością 101 km/h należy liczyć się z czasową utratą dokumentu.

Jeżeli  kierowca, któremu zabrano prawo jazdy na 3 miesiące zostanie przyłapany na prowadzeniu pojazdu, okres 3 miesięcy zostanie przedłużony do 6 miesięcy. Warto wiedzieć, że okresy o których tu mowa biegną od momentu od momentu zwrotu prawa jazdy do siedziby organu, chyba, że dokument prawa jazdy został fizycznie zatrzymany przez policję na miejscu zdarzenia (w takiej sytuacji okres ten liczy się od momentu jego zatrzymania).

Dla bardzo niezdyscyplinowanych kierowców, którzy prowadzą auto mimo 6-miesięcznego zakazu przewidziana jest wyjątkowa sankcja - starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem, co wiąże się z koniecznością ponownego zdawania egzaminu.

Stan wyższej konieczności

Kierowca, który przekroczył prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym (lub miał nadbagaż pasażerów) może ,,ocalić'' prawo jazdy tylko jeżeli udowodni, że działał w tzw. stanie wyższej konieczności. Działalnie kierowcy musiało zmierzać w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa tego nie można było uniknąć inaczej, a poświęcone dobro w postaci bezpieczeństwa na drodze przedstawiało wartość niższą od dobra ratowanego. Przykładowo, kierowcy pędzącemu na złamanie karku przez miasto z rodzącą na tylnej kanapie samochodu żoną, prawo jazdy nie powinno zostać odebrane.  

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 978 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1990 z późn.zm.)         

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA