REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking

Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking
Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking, a więc czy niepełnosprawni muszą wnosić opłaty w strefie płatnego parkowania? I tak, i nie.

Karta parkingowa: jakie daje przywileje?

Od lat w Polsce bardzo dużo mówi się o ułatwieniach dla osób niepełnosprawnych. Właśnie dlatego zarządcy dróg na mocy ustawy o drogach publicznych zostali zobowiązani m.in. do wyznaczania tzw. niebieskich kopert. Mogą na nich parkować wyłącznie pojazdy przewożące niepełnosprawnych i oznaczone niebieskimi kartami parkingowymi. Aby dodatkowo wyjść w stronę osób cierpiących na schorzenia np. narządów ruchu, postój na tych kopertach został zdjęty spod opłat naliczanych w strefach płatnego parkowania.

REKLAMA

Koperta jest zajęta przez auto bez karty? Niepełnosprawny musi płacić!

Takie podejście do sprawy bez wątpienia zasługuje na uznanie. Niestety jak to w życiu bywa, sytuacja nie zawsze jest tak transparentna. Powód? Nadal nagminnie niebieskie koperty są zajmowanie przez auta, które nie mają do tego uprawnień. A to oznacza, że niepełnosprawni mają poważny problem. Po pierwsze dlatego, że muszą zająć standardowe miejsce parkingowe - które rozmiarem wcale nie ułatwia im opuszczenia kabiny pasażerskiej auta. Po drugie dlatego, że w takim przypadku prawdopodobnie będą musieli za postój zapłacić.

Zwolnienie z opłat za parkowanie: nie w każdym mieście

Powód takiej kuriozalnej sytuacji jest jeden. Zwolnienie z opłat za parkowanie poza niebieskimi kopertami zależy tylko od władz miasta - to w ich gestii pozostaje uchwalenie odpowiednich zapisów. Skutek? W każdym mieście obowiązują inne zasady. W Białymstoku niepełnosprawni mogą parkować za darmo w całej strefie płatnego parkowania - wystarczy że zostawią za szybą niebieską kartę parkingową. W Bielsko-Białej takie uprawnienia dotyczą tylko niebieskich kopert, podczas gdy w Bydgoszczy czy Warszawie do bezpłatnego parkowania poza kopertami konieczny jest dodatkowy identyfikator odpłatnie wydawany przez władze miasta.

Niepełnosprawny musi sprawdzić zasady parkowania przed wyjazdem

A więc co to tak właściwie oznacza dla niepełnosprawnych? Choć zapisy powinny ułatwić im życie, w praktyce jedynie utrudniają. Bo jeżeli osoba taka udaje się do innego miasta np. na badania lekarskie lub z wizytą u lekarza specjalisty, powinna dokładnie sprawdzić zapisy obowiązujące na jego terenie. W przeciwnym razie może się okazać, że zapłaci karę za parkowanie bez wniesienia opłaty. A te nie są niskie... Dla przykładu w Warszawie opłata karna sięga 250 zł!

Zasady powinny być ujednolicone. A to jest właściwie bardzo proste!

Najbardziej bulwersujące w całej sytuacji jest to, że można byłoby rozwiązać ją w bardzo prosty sposób i to bez mocno wymagającego procesu legislacyjnego. Wystarczyłoby poszerzyć listę pojazdów uprawnionych do bezpłatnego korzystania z dróg w Polsce zapisaną we wcześniej wspomnianej ustawie o drogach publicznych. Do art. 13 ust. 3 pkt 1 wystarczyłoby dołożyć adnotację o pojazdach zaopatrzonych w kartę parkingową. Tym bardziej że pojawił się ostatnio w tym punkcie zapis mówiący np. o pojazdach elektrycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu do tej pory nikt nie zwolnił niepełnosprawnych z opłaty?

Czemu do tej pory jeszcze sprawa nie została zatem załatwiona? Bo brakuje jednego elementu - inicjatywy politycznej. I szkoda. Szczególnie że ostatnio bardzo dużo mówi się o tym, aby walczyć z wykluczaniem osób niepełnosprawnych. Szumne slogany pozostają jednak szumne wyłącznie na papierze...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Robot-taksówka pojedzie ulicami tego miasta już w przyszłym roku. Kto będzie odpowiedzialny za kolizję?

W przyszłym roku na ulice Zagrzebia ma wyjechać pierwsza robotaksówka. Najpierw jednak muszą nastąpić zmiany w przepisach mające uregulować kwestie bezpieczeństwa. Kto będzie odpowiadał za ewentualną kolizję taksówki? 

Rząd oświadcza kierowcom: wciąż 99 zł a nie 430 zł opłaty od 1 lipca 2024 r. Nie ma się co martwić

98 zł to opłata za badania techniczne pojazdów. Według informacji krążących po Internecie od 1 lipca 2024 r. opłata ta miała zostać podniesiona do 430 zł. Rząd wyjaśnił, że takiej podwyżki jednak nie będzie.

Rekordowe kary za brak OC od 1 lipca 2024 r. Tak drogo jeszcze nie było. Ile zapłacimy?

Wzrost kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku jest związany z rosnącą płacą minimalną. Od 1 lipca 2024 roku nowe stawki będą obowiązywać. Ile zapłacimy za zwłokę? Nowe stawki mogą zaskakiwać.

REKLAMA

Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA