REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking
Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Karta parkingowa dla niepełnosprawnych a opłaty za parking, a więc czy niepełnosprawni muszą wnosić opłaty w strefie płatnego parkowania? I tak, i nie.

Karta parkingowa: jakie daje przywileje?

Od lat w Polsce bardzo dużo mówi się o ułatwieniach dla osób niepełnosprawnych. Właśnie dlatego zarządcy dróg na mocy ustawy o drogach publicznych zostali zobowiązani m.in. do wyznaczania tzw. niebieskich kopert. Mogą na nich parkować wyłącznie pojazdy przewożące niepełnosprawnych i oznaczone niebieskimi kartami parkingowymi. Aby dodatkowo wyjść w stronę osób cierpiących na schorzenia np. narządów ruchu, postój na tych kopertach został zdjęty spod opłat naliczanych w strefach płatnego parkowania.

REKLAMA

Koperta jest zajęta przez auto bez karty? Niepełnosprawny musi płacić!

Takie podejście do sprawy bez wątpienia zasługuje na uznanie. Niestety jak to w życiu bywa, sytuacja nie zawsze jest tak transparentna. Powód? Nadal nagminnie niebieskie koperty są zajmowanie przez auta, które nie mają do tego uprawnień. A to oznacza, że niepełnosprawni mają poważny problem. Po pierwsze dlatego, że muszą zająć standardowe miejsce parkingowe - które rozmiarem wcale nie ułatwia im opuszczenia kabiny pasażerskiej auta. Po drugie dlatego, że w takim przypadku prawdopodobnie będą musieli za postój zapłacić.

Zwolnienie z opłat za parkowanie: nie w każdym mieście

Powód takiej kuriozalnej sytuacji jest jeden. Zwolnienie z opłat za parkowanie poza niebieskimi kopertami zależy tylko od władz miasta - to w ich gestii pozostaje uchwalenie odpowiednich zapisów. Skutek? W każdym mieście obowiązują inne zasady. W Białymstoku niepełnosprawni mogą parkować za darmo w całej strefie płatnego parkowania - wystarczy że zostawią za szybą niebieską kartę parkingową. W Bielsko-Białej takie uprawnienia dotyczą tylko niebieskich kopert, podczas gdy w Bydgoszczy czy Warszawie do bezpłatnego parkowania poza kopertami konieczny jest dodatkowy identyfikator odpłatnie wydawany przez władze miasta.

Niepełnosprawny musi sprawdzić zasady parkowania przed wyjazdem

A więc co to tak właściwie oznacza dla niepełnosprawnych? Choć zapisy powinny ułatwić im życie, w praktyce jedynie utrudniają. Bo jeżeli osoba taka udaje się do innego miasta np. na badania lekarskie lub z wizytą u lekarza specjalisty, powinna dokładnie sprawdzić zapisy obowiązujące na jego terenie. W przeciwnym razie może się okazać, że zapłaci karę za parkowanie bez wniesienia opłaty. A te nie są niskie... Dla przykładu w Warszawie opłata karna sięga 250 zł!

Zasady powinny być ujednolicone. A to jest właściwie bardzo proste!

Najbardziej bulwersujące w całej sytuacji jest to, że można byłoby rozwiązać ją w bardzo prosty sposób i to bez mocno wymagającego procesu legislacyjnego. Wystarczyłoby poszerzyć listę pojazdów uprawnionych do bezpłatnego korzystania z dróg w Polsce zapisaną we wcześniej wspomnianej ustawie o drogach publicznych. Do art. 13 ust. 3 pkt 1 wystarczyłoby dołożyć adnotację o pojazdach zaopatrzonych w kartę parkingową. Tym bardziej że pojawił się ostatnio w tym punkcie zapis mówiący np. o pojazdach elektrycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu do tej pory nikt nie zwolnił niepełnosprawnych z opłaty?

Czemu do tej pory jeszcze sprawa nie została zatem załatwiona? Bo brakuje jednego elementu - inicjatywy politycznej. I szkoda. Szczególnie że ostatnio bardzo dużo mówi się o tym, aby walczyć z wykluczaniem osób niepełnosprawnych. Szumne slogany pozostają jednak szumne wyłącznie na papierze...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA