REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy straż miejska może odholować auto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Straż miejska nagminnie korzysta z prawa do odholowywania pojazdów. W wielu przypadkach robi to w sposób nieuzasadniony. Fot. Fotolia
Straż miejska nagminnie korzysta z prawa do odholowywania pojazdów. W wielu przypadkach robi to w sposób nieuzasadniony. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej znienawidzona przez wielu polskich kierowców straż miejska odholowuje pojazdy, które zaparkowały w niedozwolonym miejscu lub utrudniają ruch na drodze. Kiedy wolno strażnikom odholować samochód? W jakich przypadkach możemy zawalczyć o swoje prawa?

Stres związany ze zniknięciem samochodu jest ogromny. Czarne wizje bardzo często przesłaniają kierowcom zdrowy rozsądek. Warto bowiem wiedzieć, że nie tylko złodzieje interesują się pozostawionymi na chodniku pojazdami. Jeśli po powrocie do miejsca, w którym zostawiliśmy nasze auto nie odnajdziemy go na nim, może to oznaczać, że odholowała go straż miejska.

REKLAMA

REKLAMA

Według aktualnych przepisów prawa straż miejska może odholować pojazd wtedy gdy:

- auto jest zaparkowane w niedozwolonym miejscu, oznaczonym tabliczką z holownikiem, nawet jeśli samochód nie powoduje zagrożenia;

- auto jest zaparkowane w niedozwolonym miejscu (ale bez znaku z holownikiem) i zagraża bezpieczeństwu bądź utrudnia ruch (pojazdów czy pieszych);

- auto stoi na miejscu przeznaczonym dla inwalidów bez karty parkingowej;

REKLAMA

- auto nie posiada tablic rejestracyjnych lub jego cechy wskazują, że jest od dawna nieeksploatowane;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- auto przekracza dopuszczalne wymiary, masę i nacisk na osie;

- auto było prowadzone przez osobę nietrzeźwą i nie można go prawidłowo zabezpieczyć w danym miejscu;

- auto nie posiada opłaconej składki z tytułu polisy OC, a jest zarejestrowane w kraju, który nie należy do Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej czy EFTA.

Zobacz też: Blokada na kole i co dalej?

Warto jednak zauważyć, że jeśli jesteśmy w stanie udowodnić, że pozostawione przez nas auto nie utrudniało ruchu ani nie zagrażało bezpieczeństwu to nie było potrzeby odholowywania pojazdu (mimo znaku zakazu zatrzymywania się). Mandat za złamanie zakazu oczywiście trzeba przyjąć bo nam się słusznie należy. Warto natomiast walczyć w przypadku nałożenia na nas absurdalnie zawyżonej opłaty za holowanie (w Warszawie ok. 400 zł). Strażnicy miejscy korzystają z tego narzędzia nagminnie, w wielu przypadkach całkowicie niezasadnie. Co więcej, opłata 400 zł to ok. 2-3 razy więcej niż wynosi rynkowa cena holowania pojazdu!

Zobacz też: Nowe parkometry - czy są legalne?

Kiedy straż miejska nie ma prawa odholować naszego pojazdu?

Straż miejska nie może odholować naszego samochodu gdy:

-auto zaparkowane zostało w niedozwolonym miejscu, ale nie zagraża bezpieczeństwu bądź płynności ruchu i nie ma znaku z holownikiem;

-auto było kierowane przez osobę nietrzeźwą, która ma osobę, mogącą ją zastąpić za kierownicą;

Jeśli musimy się zatrzymać w miejscu, w którym obowiązuje zakaz, ale naszym zdaniem nie utrudnimy w ten sposób ruchu na drodze i chodniku, a przede wszystkim nie spowodujemy zagrożenia dla bezpieczeństwa osób trzecich to warto wykonać 3-4 zdjęcia dokumentujące położenie pojazdu. W ten sposób zyskamy pewien dowód, że nie było konieczności wzywania holownika, a przez to konieczności płacenia absurdalnie wysokiej ceny za jego usługę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA