REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy straż miejska może odholować auto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Straż miejska nagminnie korzysta z prawa do odholowywania pojazdów. W wielu przypadkach robi to w sposób nieuzasadniony. Fot. Fotolia
Straż miejska nagminnie korzysta z prawa do odholowywania pojazdów. W wielu przypadkach robi to w sposób nieuzasadniony. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej znienawidzona przez wielu polskich kierowców straż miejska odholowuje pojazdy, które zaparkowały w niedozwolonym miejscu lub utrudniają ruch na drodze. Kiedy wolno strażnikom odholować samochód? W jakich przypadkach możemy zawalczyć o swoje prawa?

Stres związany ze zniknięciem samochodu jest ogromny. Czarne wizje bardzo często przesłaniają kierowcom zdrowy rozsądek. Warto bowiem wiedzieć, że nie tylko złodzieje interesują się pozostawionymi na chodniku pojazdami. Jeśli po powrocie do miejsca, w którym zostawiliśmy nasze auto nie odnajdziemy go na nim, może to oznaczać, że odholowała go straż miejska.

REKLAMA

Według aktualnych przepisów prawa straż miejska może odholować pojazd wtedy gdy:

- auto jest zaparkowane w niedozwolonym miejscu, oznaczonym tabliczką z holownikiem, nawet jeśli samochód nie powoduje zagrożenia;

- auto jest zaparkowane w niedozwolonym miejscu (ale bez znaku z holownikiem) i zagraża bezpieczeństwu bądź utrudnia ruch (pojazdów czy pieszych);

- auto stoi na miejscu przeznaczonym dla inwalidów bez karty parkingowej;

- auto nie posiada tablic rejestracyjnych lub jego cechy wskazują, że jest od dawna nieeksploatowane;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- auto przekracza dopuszczalne wymiary, masę i nacisk na osie;

- auto było prowadzone przez osobę nietrzeźwą i nie można go prawidłowo zabezpieczyć w danym miejscu;

- auto nie posiada opłaconej składki z tytułu polisy OC, a jest zarejestrowane w kraju, który nie należy do Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej czy EFTA.

Zobacz też: Blokada na kole i co dalej?

Warto jednak zauważyć, że jeśli jesteśmy w stanie udowodnić, że pozostawione przez nas auto nie utrudniało ruchu ani nie zagrażało bezpieczeństwu to nie było potrzeby odholowywania pojazdu (mimo znaku zakazu zatrzymywania się). Mandat za złamanie zakazu oczywiście trzeba przyjąć bo nam się słusznie należy. Warto natomiast walczyć w przypadku nałożenia na nas absurdalnie zawyżonej opłaty za holowanie (w Warszawie ok. 400 zł). Strażnicy miejscy korzystają z tego narzędzia nagminnie, w wielu przypadkach całkowicie niezasadnie. Co więcej, opłata 400 zł to ok. 2-3 razy więcej niż wynosi rynkowa cena holowania pojazdu!

Zobacz też: Nowe parkometry - czy są legalne?

Kiedy straż miejska nie ma prawa odholować naszego pojazdu?

Straż miejska nie może odholować naszego samochodu gdy:

-auto zaparkowane zostało w niedozwolonym miejscu, ale nie zagraża bezpieczeństwu bądź płynności ruchu i nie ma znaku z holownikiem;

-auto było kierowane przez osobę nietrzeźwą, która ma osobę, mogącą ją zastąpić za kierownicą;

Jeśli musimy się zatrzymać w miejscu, w którym obowiązuje zakaz, ale naszym zdaniem nie utrudnimy w ten sposób ruchu na drodze i chodniku, a przede wszystkim nie spowodujemy zagrożenia dla bezpieczeństwa osób trzecich to warto wykonać 3-4 zdjęcia dokumentujące położenie pojazdu. W ten sposób zyskamy pewien dowód, że nie było konieczności wzywania holownika, a przez to konieczności płacenia absurdalnie wysokiej ceny za jego usługę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA