REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy straż miejska może odholować auto?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Straż miejska nagminnie korzysta z prawa do odholowywania pojazdów. W wielu przypadkach robi to w sposób nieuzasadniony. Fot. Fotolia
Straż miejska nagminnie korzysta z prawa do odholowywania pojazdów. W wielu przypadkach robi to w sposób nieuzasadniony. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej znienawidzona przez wielu polskich kierowców straż miejska odholowuje pojazdy, które zaparkowały w niedozwolonym miejscu lub utrudniają ruch na drodze. Kiedy wolno strażnikom odholować samochód? W jakich przypadkach możemy zawalczyć o swoje prawa?

Stres związany ze zniknięciem samochodu jest ogromny. Czarne wizje bardzo często przesłaniają kierowcom zdrowy rozsądek. Warto bowiem wiedzieć, że nie tylko złodzieje interesują się pozostawionymi na chodniku pojazdami. Jeśli po powrocie do miejsca, w którym zostawiliśmy nasze auto nie odnajdziemy go na nim, może to oznaczać, że odholowała go straż miejska.

REKLAMA

Według aktualnych przepisów prawa straż miejska może odholować pojazd wtedy gdy:

- auto jest zaparkowane w niedozwolonym miejscu, oznaczonym tabliczką z holownikiem, nawet jeśli samochód nie powoduje zagrożenia;

- auto jest zaparkowane w niedozwolonym miejscu (ale bez znaku z holownikiem) i zagraża bezpieczeństwu bądź utrudnia ruch (pojazdów czy pieszych);

- auto stoi na miejscu przeznaczonym dla inwalidów bez karty parkingowej;

- auto nie posiada tablic rejestracyjnych lub jego cechy wskazują, że jest od dawna nieeksploatowane;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- auto przekracza dopuszczalne wymiary, masę i nacisk na osie;

- auto było prowadzone przez osobę nietrzeźwą i nie można go prawidłowo zabezpieczyć w danym miejscu;

- auto nie posiada opłaconej składki z tytułu polisy OC, a jest zarejestrowane w kraju, który nie należy do Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej czy EFTA.

Zobacz też: Blokada na kole i co dalej?

Warto jednak zauważyć, że jeśli jesteśmy w stanie udowodnić, że pozostawione przez nas auto nie utrudniało ruchu ani nie zagrażało bezpieczeństwu to nie było potrzeby odholowywania pojazdu (mimo znaku zakazu zatrzymywania się). Mandat za złamanie zakazu oczywiście trzeba przyjąć bo nam się słusznie należy. Warto natomiast walczyć w przypadku nałożenia na nas absurdalnie zawyżonej opłaty za holowanie (w Warszawie ok. 400 zł). Strażnicy miejscy korzystają z tego narzędzia nagminnie, w wielu przypadkach całkowicie niezasadnie. Co więcej, opłata 400 zł to ok. 2-3 razy więcej niż wynosi rynkowa cena holowania pojazdu!

Zobacz też: Nowe parkometry - czy są legalne?

Kiedy straż miejska nie ma prawa odholować naszego pojazdu?

Straż miejska nie może odholować naszego samochodu gdy:

-auto zaparkowane zostało w niedozwolonym miejscu, ale nie zagraża bezpieczeństwu bądź płynności ruchu i nie ma znaku z holownikiem;

-auto było kierowane przez osobę nietrzeźwą, która ma osobę, mogącą ją zastąpić za kierownicą;

Jeśli musimy się zatrzymać w miejscu, w którym obowiązuje zakaz, ale naszym zdaniem nie utrudnimy w ten sposób ruchu na drodze i chodniku, a przede wszystkim nie spowodujemy zagrożenia dla bezpieczeństwa osób trzecich to warto wykonać 3-4 zdjęcia dokumentujące położenie pojazdu. W ten sposób zyskamy pewien dowód, że nie było konieczności wzywania holownika, a przez to konieczności płacenia absurdalnie wysokiej ceny za jego usługę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA