Jak wykupić kopertę: abonamentowe miejsce parkingowe?
REKLAMA
REKLAMA
Miejscami parkingowymi dysponuje zarządca drogi lub terenu, na którym jest zlokalizowany parking. W przypadku miejsc parkingowych zlokalizowanych na terenie prywatnym miejsca oznaczone kopertą są zwykle miejscami dla niepełnosprawnych klientów firm. Pozostałe miejsca mimo, że nie mają znaku koperty, mogą być także zarezerwowane tylko dla klientów lub pracowników firmy, o czym informuje nas znak umieszczony przed parkingiem. Może to być tabliczka informacyjna pod znakiem D-18 „parking”.
REKLAMA
Koperta na parkingach miejskich
Niektóre miasta posiadają w swojej ofercie możliwość dzierżawy miejsca parkingowego. W zależności od miejscowości, w której mieszkamy opłata taka może się wahać od stu do nawet kilkuset złotych. Jeżeli miejsce, o które się staramy znajduje się poza strefą płatnego parkowania, a chcielibyśmy uzyskać również możliwość rezerwacji miejsca parkingowego, miasto może zgodzić się na zajęcie pasa drogowego na zasadzie wyłączności. Wtedy opłata może być naliczana zgodnie z rozporządzeniem Urzędu Miasta, który jest właścicielem dróg miejskich. Opłata jest naliczana za każdy zarezerwowany metr kwadratowy. W systemie dziennym stawki mogą wynosić od kilkudziesięciu groszy za m2. Czasem możliwe jest też wniesienie opłaty długoterminowej.
Zobacz też: Kiedy samochód może być usunięty z drogi przez policję i straż miejską?
Ograniczenia w przyznawaniu kopert
Zarządca może określić procent miejsc parkingowych, które na danym obszarze przeznaczy na miejsca abonamentowe (koperty). Okazuje się, że w niektórych miastach na przyznanie miejsca abonamentowego czeka się nawet kilka lat. Zwykle jest tak w centrach, gdzie parkingi są bardzo zatłoczone. W regulaminie mogą zostać wprowadzone dalsze ograniczenia, które specyfikują rodzaj, a nawet ilość pojazdów, które mogą korzystać z jednej koperty. Mogą także pojawić się ograniczenia dotyczące ewentualnego zabezpieczania miejsc składanymi słupkami. Regulaminy zastrzegają także możliwość anulowania umowy, jeżeli w danym obszarze zapadnie decyzja o zmianie organizacji ruchu.
Zobacz też: Kto może korzystać z miejsca dla niepełnosprawnych?
Procedury przy wykupie koperty
REKLAMA
Dokumenty i tryb rozpatrywania przyznania czasowego zajęcia pasa do celów parkingowych lub miejsca abonamentowego w płatnej strefie parkowania są określane w miejskich rozporządzeniach. Załączone regulaminy określają, jakich formalności musimy dokonać. I tak przykładowo, może to być złożenie wniosku lub prośby o przyznanie miejsca na parking oznaczony kopertą, w którym możemy zostać poproszeni o narysowanie szkicu miejsca oraz wpisania uzasadnienia. Mogą również być potrzebne dokumenty poświadczające prowadzoną działalność gospodarczą w pobliżu parkingu, na których chcemy uzyskać miejsce parkingowe. Może to być m.in. przedstawienie aktu własności lub wynajmu lokalu i wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub KRS.
Formalności związane z uzyskaniem abonamentowego miejsca parkingowego lub zgody na zajęcie pasa ruchu na wyłączność dla celów parkingowych możemy załatwić w wydziałach urzędów miast odpowiedzialnymi za ulice lub w powołanych instytucjach zarządzających, takich jak Zarząd Ulic i Mostów, Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, itp.
REKLAMA
REKLAMA