Stare auta znikną z ulic

REKLAMA
REKLAMA
Nieużywane samochody, które na stałe wpisały się w wygląd osiedlowych parkingów już wkrótce zostaną usunięte dzięki nowemu projektowi MSWiA. Dotychczas decyzję o przepadku starego, nieużywanego samochodu podejmowała gmina. Niestety zbyt długie procedury sprawiały, że samochody dalej tkwiły na parkingach blokując miejsca parkingowe, których na zatłoczonych miejskich osiedlach jest i tak bardzo mało.
REKLAMA
Cel nowego projektu
Zgodnie z nowym projektem decyzję w sprawie starych aut będzie podejmował wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Organami pomocniczymi współdziałającymi są: policja, organy gminy, zarządca drogi lub uprawnione jednostki usuwające pojazdy lub prowadzące parkingi strzeżone.
Jakie samochody będą usuwane
REKLAMA
Aby auto zostało zakwalifikowane do odholowania na parking będzie musiało zostać najpierw sprawdzone. Właściciele starszych samochodów mogą bez obaw spać spokojnie. Jeżeli jednak samochód swoim wyglądem przypomina wrak, brakuje mu tablic rejestracyjnych, łatwo można rozpoznać, że nie jest używany albo nie nadaje się do ruchu, wówczas właściciel musi liczyć się z konsekwencją utraty samochodu.
Nowy projekt ma przede wszystkim na celu przywrócenie porządku na parkingach. Większość kierowców celowo stara się zapomnieć o swoich samochodach jednocześnie licząc na to, że nie będą ponosili kosztów utylizacji swojego auta.
Co dalej w przypadku utraty samochodu
Każdy kierowca ma możliwość odzyskania swojego auta. Odholowane samochody umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym. Podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu, powiadamia o tym niezwłocznie właściwego dla miejsca zdarzenia komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji, ze wskazaniem parkingu strzeżonego, na którym umieszczono pojazd oraz właściwy organ gminy, przesyłając mu kopię dyspozycji usunięcia pojazdu. Organ gminy, po otrzymaniu dyspozycji usunięcia pojazdu, niezwłocznie podejmuje czynności mające na celu ustalenie jego właściciela. Organ ten pisemnie powiadamia właściciela pojazdu o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania pojazdu w terminie.
Zobacz serwis: Auto i prawo
Jak odebrać utracony samochód
Podstawę do odbioru pojazdu z parkingu stanowi dowód uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie, przedłożony w jednostce prowadzącej parking strzeżony wraz z zezwoleniem, które wydaje organ gminy. Warunkiem wydania zezwolenia jest okazanie przez osobę dokumentu tożsamości i dokumentu upoważniającego do używania pojazdu.
Pojazd z parkingu odbiera osoba wskazana w zezwoleniu lub właściciel pojazdu.
W jakim terminie można odzyskać samochód
W przypadku nieodebrania z parkingu w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu, jednostka prowadząca parking strzeżony powiadamia o tym, nie później niż trzeciego dnia od dnia upływu tego terminu, właściwy miejscowo organ gminy oraz podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu. O przejęciu pojazdu na własność gminy, rozstrzyga, w drodze decyzji administracyjnej, wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Zobacz serwis: Prawo na drodze
REKLAMA
REKLAMA