Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?
REKLAMA
REKLAMA
Tramwaje i samochody na drodze
Pusty tramwaj ma na ogół ponad 14 metrów długości i waży około 22 ton. A taką masę poruszającą się w mieście – wśród samochodów i pieszych – naprawdę ciężko może być zatrzymać. Efekt? To doskonale rozumieją także przepisy. To oznacza, że odpowiedź na pytanie kiedy tramwaj ma pierwszeństwo, brzmi prawie zawsze. Prawie!
REKLAMA
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?
Na początek zajmijmy się wyliczeniem tych przypadków, w których tramwaj jedzie jako pierwszy. Pierwszeństwo pojazdu szynowego jest oczywiste w przypadku:
- skrzyżowań równorzędnych – bez względu na to, z której strony nadjeżdża, ma pierwszeństwo,
- tramwaj zawsze zjeżdża jako pierwszy z ronda bez sygnalizacji świetlnej – gdy trafi już na rondo, otrzymuje pierwszeństwo,
- gdy znajduje się na skrzyżowaniu ze znakami lub sygnalizacją świetlną, ale wykonuje taki sam manewr jak inne pojazdy – np. i tramwaj, i samochód skręcają w prawo, wtedy tramwaj i tak pojedzie pierwszy (bo np. torowisko przecina się z jezdnią),
- gdy wjeżdża na rondo bez sygnalizacji świetlnej, a przed rondem nie ma ustawionego znaku A-7 "Ustąp pierwszeństwa".
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo na rondzie? Tak, takie przypadki też się zdarzają. Opiszemy je w dalszej części materiału.
Czy tramwaj ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych?
W roku 2021 zmieniły się przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych. Ci uzyskują je przed samochodami jeszcze zanim wejdą na przejście. Czy identyczna zasada dotyczy pojazdów szynowych? Czy tramwaj ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych? Tak, ma. To oznacza, że pierwszeństwo pieszych w rejonie torowisk po prostu nie działa. Piesi powinni o tym pamiętać. Skąd taka interpretacja? Pojazd szynowy ma poważny problem żeby się zatrzymać – ma długą drogę hamowania. Motorniczy nie może zatem reagować na każde wejście na pasy pieszego.
Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa?
Kiedy pojazd szynowy nie pojedzie jaki pierwszy? Opiszemy dokładnie 4 przypadki kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa:
- przede wszystkim wtedy, gdy ruch na skrzyżowaniu jest kierowany – może kierować nim sygnalizacja świetlna, a może nim kierować policjant,
- gdy tramwaj wjeżdża na skrzyżowanie oznakowane znakami drogowymi i jedzie np. z drogi podporządkowanej, wtedy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami jadącymi drogą główną,
- gdy tramwaj na skrzyżowaniu chce skręcić, inne pojazdy jadą w prawo, a skrzyżowanie pokazuje pierwszeństwo wzdłużne lub jest wyposażone w sygnalizację świetlną – wtedy pojazdy muszą pojechać prosto i dopiero tramwaj może skręcić,
- gdy wjeżdża na rondo bez sygnalizacji świetlnej, a przed rondem stoi znak A-7 "Ustąp pierwszeństwa" – wtedy musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom już jadącym po rondzie.
Tramwaj, samochód i pierwszeństwo
Czy należy na siłę forsować swoje pierwszeństwo w stosunku do tramwaju? To kwestia raczej dyskusyjna. Tak, pierwszeństwo jest jedną z ważniejszych zasad ruchu drogowego. Warto jednak też pamiętać o obserwacji sytuacji drogowej, zasadzie ograniczonego zaufania i długiej drodze hamowania tramwaju. Jeżeli zatem kierowca podejrzewa, że motorniczy nie ma zamiaru stosować się do zasad ruchu drogowego, dla własnego bezpieczeństwa tak naprawdę w każdej sytuacji powinien ustąpić mu pierwszeństwa. Półtoratonowy samochód w zderzeniu z kilkudziesięciotonowym gigantem nie ma żadnych szans!
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.