REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na zielonym świetle można zawracać? To zależy...

Czy na zielonym świetle można zawracać? To zależy...
Czy na zielonym świetle można zawracać? To zależy...
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy na zielonym świetle można zawracać? Czasami tak, a czasami nie. Nie ma generalnych zasad regulujących tą kwestię.

Na skrzyżowaniach ruch jest regulowany. To często wróg zawracania!

Na skrzyżowaniu kierowca może wykonać jeden z czterech manewrów. Ma możliwość pojechania prosto, skręcenia w prawo lub lewo, ewentualnie zawrócenia. I choć spektrum możliwości wydaje się szerokie, nie zawsze i nie w przypadku każdego skrzyżowania takie jest. Bo czasami drogowcy ograniczają ilość możliwych manewrów – a decydują o tym zaprojektowane warunki ruchu, zwiększenie przepustowości lub po prostu bezpieczeństwo.

REKLAMA

Czy na zielonym świetle można zawracać? Czasami tak...

No dobrze, a więc czy na zielonym świetle można zawracać? Nie zawsze i nie wszędzie. Poniżej omówimy kilka sytuacji, w których jest to możliwe.

  • Zawrócenie na zielonym świetle jest możliwe przede wszystkim wtedy, gdy przed skrzyżowaniem ustawiony został sygnalizator podstawowy S-1, a dodatkowo nie ma znaku zabraniającego wykonanie manewru.
  • Zawrócenie na zielonym świetle jest też możliwe wtedy, gdy przed skrzyżowaniem ustawiony został sygnalizator S-3f ("Sygnalizator kierunkowy w lewo zezwalający na zawracanie") lub sygnalizator S-3g ("Sygnalizator kierunkowy dla zawracających").

Czy na zielonym świetle można zawracać? Czasami nie...

No dobrze, a więc kiedy na zielonym świetle nie można zawracać? Chociażby wtedy, gdy sygnalizacja składa się z sygnalizatora S-3a ("Sygnalizator kierunkowy na wprost i w lewo") lub sygnalizatora S-3e ("Sygnalizator kierunkowy w lewo"). Sygnalizatory precyzyjnie wskazują dopuszczony kierunek ruchu i zawracanie się w nim nie zawiera. Kierowca nie może też zawrócić na zielonym świetle, gdy przed skrzyżowaniem został ustawiony znak B-23 "Zakaz zawracania" lub znak B-21 "Zakaz skrętu w lewo".

Mandat za zawracanie na zielonym świetle

W sytuacji, w której kierowca choć nie będzie miał takiej możliwości, zdecyduje się na zawrócenie na zielonym świetle, powinien liczyć się z mandatem karnym. Jeżeli policjant uzna czyn za naruszenie zakazu zawracania (bo przed skrzyżowaniem stał odpowiedni znak), wlepi prowadzącemu 250 zł grzywny i uzupełni karę 5 punktami karnymi. Gdy czyn zostanie zakwalifikowany jako niezastosowanie się do sygnałów świetlnych, kara wyniesie od 300 do 500 zł i będzie uzupełniona 6 punktami karnymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA