REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?
Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?
Warszawa

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

Trzy pasy ruchu, ty poruszasz się jednym ze skrajnych i chcesz zmienić go na środkowy, ale dokładnie taki sam manewr zaplanował inny z kierowców? Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? Tak brzmi pytanie często zadawane przez prowadzących. Odpowiedź? Tą jak zwykle można odnaleźć w przepisach.

REKLAMA

Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony. – art. 22. ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Pierwszeństwo z prawej, bo zasada prawej dłoni

Prawo ruchu drogowym wyraźnie wskazuje, że na drodze trzypasmowej gdy auta ze skrajnie lewego i prawego pasa chcą wjechać na pas środkowy, pierwszeństwo będzie miał pojazd jadący po prawej stronie. I tak naprawdę zasada ta nie stanowi wymysłu ustawodawcy, a tak naprawdę sięga do podstaw naszego prawa drogowego i zasady prawej dłoni.

Przepisy przepisami. W praktyce bywa różnie

Oczywiście warto pamiętać o tym, że samochód jadący skrajnie prawym pasem choć z punktu widzenia prawa ma pierwszeństwo przed samochodem jadącym pasem skrajnie lewym, musi też manewr sygnalizować. To raz. Dwa, cały czas powinien działać rozsądek. Bo warto pamiętać o tym, że manewr polegający na jednoczesnej zmianie pasa ruchu często jest obarczony ograniczonym widzeniem – auto jadące np. z lewej może mieć pojazd z prawem w martwym polu. Nie ma zatem co na siłę forsować swoich uprawnień. Czasami lepiej pierwszeństwa ustąpić – zamiast później męczyć się z blacharską naprawą auta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(8)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Tyler Durden
    2021-10-04 18:33:29
    to jest głupie. w Niemczech ma pierwszeństwo osoba z lewego pasa. No ale tam autostrady są od zawsze, a nie od święta....
    30
    pokażodpowiedzi (2)
  • maniek
    2021-10-04 15:23:33
    Czyli pierwszeństwo ma ten, kto ma większą brykę. Wreszcie napisaliście jak powinno być.
    4
    pokażodpowiedzi (1)
  • Zuzia K.
    2021-10-06 14:43:40
    Szanujmy język polski. Nie "TĄ jak zwykle możemy /.../ - ale TĘ. Dlaczego? Dlatego że zaimkiem wskazującym rządzi rzeczownik. Ściskam panu tę rękę, ale myję się tą ręką. Skąd się biorą błędy ? Stąd, że przed rzeczownikiem pojawia się często przymiotnik. Na przykład: "ściskam panu tę silnĄ rękę". Więcej niż połowa magistrów czegokolwiek, ulega presji końcówki przymiotnika (silną), nie zważając na rzeczownik (rękę). No cóż, polska język, trudna język. Np. mamy w dopełniaczu rzeczownik "dżdżu". A jak brzmi mianownik ? A teraz odwrotnie - mamy w mianowniku rzeczownik "cokolwiek". A jak to brzmi w dopełniaczu ? A w celowniku ? Można się uśmiać ze śmiechu - sprawdźcie.
    2
  • idzik
    2021-10-05 20:19:25
    BMW
    5
  • Hiacynt
    2021-10-06 21:27:34
    Czlonek PIS I posel Khantak, Jan Khantak.
    3
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA