REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ronda dwupasmowe, małe i średnie - jak się poruszać?

Bogumił Leśniewski
Bogumił Leśniewski
Specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego
Rondo
Rondo
Bogumił Leśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Poruszanie się po rondach dwupasmowych budzi szereg wątpliwości nawet wśród kierowców z dłuższym stażem. W poniższym poradniku wyjaśniam m.in. kto ma pierwszeństwo, gdy na rondzie poruszają się dwa samochody obok siebie.

Jeżeli podczas jazdy po rondzie zamierzasz skręcić w pierwszy wylot w prawo, o ile nie zabraniają tego pionowe lub poziome znaki drogowe:

REKLAMA

- włącz prawy kierunkowskaz i podjedź do ronda prawym pasem;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- trzymaj się prawej strony ronda i nadal miej włączony kierunkowskaz przy zjeździe;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Nowa matryca stawek VAT

Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1

Skręcając w drugi wylot w prawo, o ile nie zabraniają tego pionowe lub poziome znaki drogowe:

- zbliż się do ronda prawym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- trzymaj się prawej strony ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Zobacz też: Ronda – zasady ogólne

Gdy chcesz na rondzie jechać na wprost:

- zbliż się do ronda prawym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony;
- włącz prawy kierunkowskaz po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- zajmij prawy pas ruchu na zjeździe z ronda (jeśli jest zajęty możesz wjechać na lewy pas);
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe.

Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Uwaga! Na wprost możesz również pojechać z lewego pasa, ale tylko wtedy, gdy na prawym pasie jest kolejka pojazdów, prawy pas jest zablokowany lub wyznaczony tylko dla pojazdów skręcających w prawo.

Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa ruchu – sytuacja 1:

- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- kiedy z prawej strony jadący obok ciebie pojazd zjeżdża z ronda pierwszym wylotem, zmień pas na prawy, oczywiście jeśli nie zabraniają tego znaki poziome (np. linia ciągła na jezdni ronda);

- zajmij prawy pas ruchu na wylocie z ronda;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Zobacz też: Zmiany w ustawie o kierujących pojazdami

Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa – sytuacja 2:

- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- kiedy z prawej strony jadący obok ciebie pojazd zjeżdża z ronda drugim wylotem, zmień pas na prawy, oczywiście jeśli nie zabraniają tego znaki poziome (np. linia ciągła na jezdni ronda);

- zajmij prawy pas ruchu na wylocie z ronda;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Zobacz też: Jak podjechać pod śliskie wzniesienie i jak z niego zjechać?

Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa – sytuacja 3:

- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

Zobacz też: Tolerancja radarowa,czyli z jaką prędkością można poruszać się po polskich drogach

- kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd a nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok
też zjeżdża z ronda. Jeśli tak, wybierz lewy pas na wylocie i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem;

- zajmij lewy pas ruchu na wylocie z ronda i wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Uwaga! W przypadku gdy pojazd obok ciebie jedzie dalej (niewłaściwie) wokół wyspy środkowej ronda – musisz go przepościć - ustąp mu pierwszeństwa przejazdu. Przecież to Ty zmieniasz pas ruchu.

Skręcając na rondzie w lewo:

- włącz lewy kierunkowskaz (na małych i średnich rondach) i podjedź do ronda lewym pasem;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- trzymaj się lewej strony;

Zobacz też: Jakie obroty silnika są odpowiednie do jazdy?

- przełącz kierunkowskaz na prawy po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- jeśli to możliwe, przed zjazdem zmień pas na zewnętrzny na jezdni ronda;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda

Kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd i nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok też zjeżdża z ronda. Jeśli tak, wybierz lewy pas i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem. Jeśli jednak jedzie niewłaściwie wokół wyspy ronda – musisz go przepuścić – ustąp mu pierwszeństwa przejazdu.

Gdy zawracasz na rondzie:

- włącz lewy kierunkowskaz (na małych i średnich rondach) i podjedź do ronda lewym pasem;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

Zobacz też: Technika jazdy po lodzie - jak hamować na lodzie?

- trzymaj się lewej strony i przełącz kierunkowskaz na prawy po minięciu wyjazdu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- jeśli to możliwe przed zjazdem zmień pas na prawy;

Zawracanie na rondzie i zjazd z wewnętrznego pasa ruchu:

Kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd i nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok też zjeżdża z ronda. Jeśli tak to wybierz lewy pas na zjeździe i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem;

Uwaga! Jeśli pojazd obok ciebie jedzie dalej wokół ronda (niewłaściwie) przepuść go - ustąp pierwszeństwa przejazdu.

Pamiętaj! Zmiana pasa ruchu na zewnętrzny, przed zjazdem zapewnia bezpieczne opuszczenie ronda. Będziesz miał pewność, że z prawej strony nie wjedzie na rondo  inny pojazd i nie zajmie zewnętrznego pasa ruchu.

Zobacz też: Okulary do jazdy nocą - jakie kupić by faktycznie widzieć więcej?

W każdym wypadku musisz zachować ostrożność oraz zawsze powinieneś zwracać uwagę na obecność i zapewnić właściwą ilość miejsca:

- pieszym, którzy zamierzają przejść przez jezdnię na wlocie lub wylocie z ronda;

- innym uczestnikom ruchu przejeżdżającym na rondzie, zwłaszcza pojazdom chcącym opuścić rondo na następnym zjeździe;

- motocyklistom, rowerzystom;

- długim pojazdom (również z przyczepami), które zbliżając się do ronda, mogą z powodu swoich gabarytów zajmować całą szerokość jezdni, uważaj na dawane przez nie sygnały.

Zobacz też: Jakich rękawiczek nie powinien używać kierowca

Zjeżdżając z ronda  z lewego pasa w przypadku kolizji z autem kierowcy, który jedzie zewnętrznym pasem niewłaściwie dookoła, też ponosisz konsekwencje - jesteś sprawcą kolizji. Policja odpowiada: Jadący zgodnie z przepisami i znakami, lecz nieustępujący pierwszeństwa przejazdu na rondzie, dopuszcza się kolizji drogowej. Objeżdżający rondo pasem zewnętrznym, niestosujący się do znaków drogowych pionowych i poziomych, popełnia wykroczenie drogowe. W pierwszym przypadku jest to mandat zgodnie z taryfikatorem w wysokości 450 zł i 6 pkt karnych, dla drugiego kierowcy mandat w wysokości 250 zł i również 6 pkt karnych.

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

REKLAMA

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.

REKLAMA