REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ronda dwupasmowe, małe i średnie - jak się poruszać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogumił Leśniewski
Bogumił Leśniewski
Specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego
Rondo
Rondo
Bogumił Leśniewski

REKLAMA

REKLAMA

Poruszanie się po rondach dwupasmowych budzi szereg wątpliwości nawet wśród kierowców z dłuższym stażem. W poniższym poradniku wyjaśniam m.in. kto ma pierwszeństwo, gdy na rondzie poruszają się dwa samochody obok siebie.

Jeżeli podczas jazdy po rondzie zamierzasz skręcić w pierwszy wylot w prawo, o ile nie zabraniają tego pionowe lub poziome znaki drogowe:

REKLAMA

- włącz prawy kierunkowskaz i podjedź do ronda prawym pasem;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- trzymaj się prawej strony ronda i nadal miej włączony kierunkowskaz przy zjeździe;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Nowa matryca stawek VAT

Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1

Skręcając w drugi wylot w prawo, o ile nie zabraniają tego pionowe lub poziome znaki drogowe:

- zbliż się do ronda prawym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- trzymaj się prawej strony ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Zobacz też: Ronda – zasady ogólne

Gdy chcesz na rondzie jechać na wprost:

- zbliż się do ronda prawym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony;
- włącz prawy kierunkowskaz po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- zajmij prawy pas ruchu na zjeździe z ronda (jeśli jest zajęty możesz wjechać na lewy pas);
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe.

Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne

Uwaga! Na wprost możesz również pojechać z lewego pasa, ale tylko wtedy, gdy na prawym pasie jest kolejka pojazdów, prawy pas jest zablokowany lub wyznaczony tylko dla pojazdów skręcających w prawo.

Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa ruchu – sytuacja 1:

- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- kiedy z prawej strony jadący obok ciebie pojazd zjeżdża z ronda pierwszym wylotem, zmień pas na prawy, oczywiście jeśli nie zabraniają tego znaki poziome (np. linia ciągła na jezdni ronda);

- zajmij prawy pas ruchu na wylocie z ronda;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Zobacz też: Zmiany w ustawie o kierujących pojazdami

Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa – sytuacja 2:

- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- kiedy z prawej strony jadący obok ciebie pojazd zjeżdża z ronda drugim wylotem, zmień pas na prawy, oczywiście jeśli nie zabraniają tego znaki poziome (np. linia ciągła na jezdni ronda);

- zajmij prawy pas ruchu na wylocie z ronda;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Zobacz też: Jak podjechać pod śliskie wzniesienie i jak z niego zjechać?

Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa – sytuacja 3:

- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

Zobacz też: Tolerancja radarowa,czyli z jaką prędkością można poruszać się po polskich drogach

- kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd a nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok
też zjeżdża z ronda. Jeśli tak, wybierz lewy pas na wylocie i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem;

- zajmij lewy pas ruchu na wylocie z ronda i wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.

Uwaga! W przypadku gdy pojazd obok ciebie jedzie dalej (niewłaściwie) wokół wyspy środkowej ronda – musisz go przepościć - ustąp mu pierwszeństwa przejazdu. Przecież to Ty zmieniasz pas ruchu.

Skręcając na rondzie w lewo:

- włącz lewy kierunkowskaz (na małych i średnich rondach) i podjedź do ronda lewym pasem;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

- trzymaj się lewej strony;

Zobacz też: Jakie obroty silnika są odpowiednie do jazdy?

- przełącz kierunkowskaz na prawy po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- jeśli to możliwe, przed zjazdem zmień pas na zewnętrzny na jezdni ronda;

- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda

Kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd i nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok też zjeżdża z ronda. Jeśli tak, wybierz lewy pas i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem. Jeśli jednak jedzie niewłaściwie wokół wyspy ronda – musisz go przepuścić – ustąp mu pierwszeństwa przejazdu.

Gdy zawracasz na rondzie:

- włącz lewy kierunkowskaz (na małych i średnich rondach) i podjedź do ronda lewym pasem;

- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;

Zobacz też: Technika jazdy po lodzie - jak hamować na lodzie?

- trzymaj się lewej strony i przełącz kierunkowskaz na prawy po minięciu wyjazdu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;

- jeśli to możliwe przed zjazdem zmień pas na prawy;

Zawracanie na rondzie i zjazd z wewnętrznego pasa ruchu:

Kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd i nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok też zjeżdża z ronda. Jeśli tak to wybierz lewy pas na zjeździe i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem;

Uwaga! Jeśli pojazd obok ciebie jedzie dalej wokół ronda (niewłaściwie) przepuść go - ustąp pierwszeństwa przejazdu.

Pamiętaj! Zmiana pasa ruchu na zewnętrzny, przed zjazdem zapewnia bezpieczne opuszczenie ronda. Będziesz miał pewność, że z prawej strony nie wjedzie na rondo  inny pojazd i nie zajmie zewnętrznego pasa ruchu.

Zobacz też: Okulary do jazdy nocą - jakie kupić by faktycznie widzieć więcej?

W każdym wypadku musisz zachować ostrożność oraz zawsze powinieneś zwracać uwagę na obecność i zapewnić właściwą ilość miejsca:

- pieszym, którzy zamierzają przejść przez jezdnię na wlocie lub wylocie z ronda;

- innym uczestnikom ruchu przejeżdżającym na rondzie, zwłaszcza pojazdom chcącym opuścić rondo na następnym zjeździe;

- motocyklistom, rowerzystom;

- długim pojazdom (również z przyczepami), które zbliżając się do ronda, mogą z powodu swoich gabarytów zajmować całą szerokość jezdni, uważaj na dawane przez nie sygnały.

Zobacz też: Jakich rękawiczek nie powinien używać kierowca

Zjeżdżając z ronda  z lewego pasa w przypadku kolizji z autem kierowcy, który jedzie zewnętrznym pasem niewłaściwie dookoła, też ponosisz konsekwencje - jesteś sprawcą kolizji. Policja odpowiada: Jadący zgodnie z przepisami i znakami, lecz nieustępujący pierwszeństwa przejazdu na rondzie, dopuszcza się kolizji drogowej. Objeżdżający rondo pasem zewnętrznym, niestosujący się do znaków drogowych pionowych i poziomych, popełnia wykroczenie drogowe. W pierwszym przypadku jest to mandat zgodnie z taryfikatorem w wysokości 450 zł i 6 pkt karnych, dla drugiego kierowcy mandat w wysokości 250 zł i również 6 pkt karnych.

Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA