Ronda dwupasmowe, małe i średnie - jak się poruszać?
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli podczas jazdy po rondzie zamierzasz skręcić w pierwszy wylot w prawo, o ile nie zabraniają tego pionowe lub poziome znaki drogowe:
REKLAMA
- włącz prawy kierunkowskaz i podjedź do ronda prawym pasem;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;
- trzymaj się prawej strony ronda i nadal miej włączony kierunkowskaz przy zjeździe;
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.
Zobacz również: Nowa matryca stawek VAT
Zobacz też: Rondo – podstawowe informacje, część 1
Skręcając w drugi wylot w prawo, o ile nie zabraniają tego pionowe lub poziome znaki drogowe:
- zbliż się do ronda prawym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;
- trzymaj się prawej strony ronda;
- włącz prawy kierunkowskaz po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.
Zobacz też: Ronda – zasady ogólne
Gdy chcesz na rondzie jechać na wprost:
- zbliż się do ronda prawym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony;
- włącz prawy kierunkowskaz po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- zajmij prawy pas ruchu na zjeździe z ronda (jeśli jest zajęty możesz wjechać na lewy pas);
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe.
Zobacz też: Skrzyżowania o ruchu okrężnym – ronda klasyczne
Uwaga! Na wprost możesz również pojechać z lewego pasa, ale tylko wtedy, gdy na prawym pasie jest kolejka pojazdów, prawy pas jest zablokowany lub wyznaczony tylko dla pojazdów skręcających w prawo.
Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa ruchu – sytuacja 1:
- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;
- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- kiedy z prawej strony jadący obok ciebie pojazd zjeżdża z ronda pierwszym wylotem, zmień pas na prawy, oczywiście jeśli nie zabraniają tego znaki poziome (np. linia ciągła na jezdni ronda);
- zajmij prawy pas ruchu na wylocie z ronda;
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.
Zobacz też: Zmiany w ustawie o kierujących pojazdami
Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa – sytuacja 2:
- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;
- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- kiedy z prawej strony jadący obok ciebie pojazd zjeżdża z ronda drugim wylotem, zmień pas na prawy, oczywiście jeśli nie zabraniają tego znaki poziome (np. linia ciągła na jezdni ronda);
- zajmij prawy pas ruchu na wylocie z ronda;
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.
Zobacz też: Jak podjechać pod śliskie wzniesienie i jak z niego zjechać?
Gdy chcesz jechać na wprost z lewego pasa – sytuacja 3:
- zbliż się do ronda lewym pasem, bez włączonego kierunkowskazu;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;
- włącz prawy kierunkowskaz na wysokości wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
Zobacz też: Tolerancja radarowa,czyli z jaką prędkością można poruszać się po polskich drogach
- kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd a nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok
też zjeżdża z ronda. Jeśli tak, wybierz lewy pas na wylocie i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem;
- zajmij lewy pas ruchu na wylocie z ronda i wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda.
Uwaga! W przypadku gdy pojazd obok ciebie jedzie dalej (niewłaściwie) wokół wyspy środkowej ronda – musisz go przepościć - ustąp mu pierwszeństwa przejazdu. Przecież to Ty zmieniasz pas ruchu.
Skręcając na rondzie w lewo:
- włącz lewy kierunkowskaz (na małych i średnich rondach) i podjedź do ronda lewym pasem;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;
- trzymaj się lewej strony;
Zobacz też: Jakie obroty silnika są odpowiednie do jazdy?
- przełącz kierunkowskaz na prawy po minięciu wylotu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- jeśli to możliwe, przed zjazdem zmień pas na zewnętrzny na jezdni ronda;
- wyłącz kierunkowskaz bezpośrednio po zjeździe z ronda
Kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd i nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok też zjeżdża z ronda. Jeśli tak, wybierz lewy pas i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem. Jeśli jednak jedzie niewłaściwie wokół wyspy ronda – musisz go przepuścić – ustąp mu pierwszeństwa przejazdu.
Gdy zawracasz na rondzie:
- włącz lewy kierunkowskaz (na małych i średnich rondach) i podjedź do ronda lewym pasem;
- ustąp pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z lewej strony po jezdni ronda;
Zobacz też: Technika jazdy po lodzie - jak hamować na lodzie?
- trzymaj się lewej strony i przełącz kierunkowskaz na prawy po minięciu wyjazdu poprzedzającego ten, na który chcesz wjechać;
- jeśli to możliwe przed zjazdem zmień pas na prawy;
Zawracanie na rondzie i zjazd z wewnętrznego pasa ruchu:
Kiedy obok ciebie jedzie inny pojazd i nie masz możliwości zmiany pasa ruchu, obserwuj czy pojazd obok też zjeżdża z ronda. Jeśli tak to wybierz lewy pas na zjeździe i zjeżdżaj razem z nim, każdy swoim pasem;
Uwaga! Jeśli pojazd obok ciebie jedzie dalej wokół ronda (niewłaściwie) przepuść go - ustąp pierwszeństwa przejazdu.
Pamiętaj! Zmiana pasa ruchu na zewnętrzny, przed zjazdem zapewnia bezpieczne opuszczenie ronda. Będziesz miał pewność, że z prawej strony nie wjedzie na rondo inny pojazd i nie zajmie zewnętrznego pasa ruchu.
Zobacz też: Okulary do jazdy nocą - jakie kupić by faktycznie widzieć więcej?
W każdym wypadku musisz zachować ostrożność oraz zawsze powinieneś zwracać uwagę na obecność i zapewnić właściwą ilość miejsca:
- pieszym, którzy zamierzają przejść przez jezdnię na wlocie lub wylocie z ronda;
- innym uczestnikom ruchu przejeżdżającym na rondzie, zwłaszcza pojazdom chcącym opuścić rondo na następnym zjeździe;
- motocyklistom, rowerzystom;
- długim pojazdom (również z przyczepami), które zbliżając się do ronda, mogą z powodu swoich gabarytów zajmować całą szerokość jezdni, uważaj na dawane przez nie sygnały.
Zobacz też: Jakich rękawiczek nie powinien używać kierowca
Zjeżdżając z ronda z lewego pasa w przypadku kolizji z autem kierowcy, który jedzie zewnętrznym pasem niewłaściwie dookoła, też ponosisz konsekwencje - jesteś sprawcą kolizji. Policja odpowiada: Jadący zgodnie z przepisami i znakami, lecz nieustępujący pierwszeństwa przejazdu na rondzie, dopuszcza się kolizji drogowej. Objeżdżający rondo pasem zewnętrznym, niestosujący się do znaków drogowych pionowych i poziomych, popełnia wykroczenie drogowe. W pierwszym przypadku jest to mandat zgodnie z taryfikatorem w wysokości 450 zł i 6 pkt karnych, dla drugiego kierowcy mandat w wysokości 250 zł i również 6 pkt karnych.
Zawsze sprawdzaj promile zanim wsiądziesz za kółko. Skorzystaj z naszego prostego narzędzia >>>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.