REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obszar zabudowany: dopuszczalna prędkość i miejsce postoju

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nieprawidłowe miejsce postoju czy przekraczanie dopuszczalnej prędkości to najczęstsze wykroczenia kierowców poruszających się na terenie miast.
Nieprawidłowe miejsce postoju czy przekraczanie dopuszczalnej prędkości to najczęstsze wykroczenia kierowców poruszających się na terenie miast.
Redakcja

REKLAMA

REKLAMA

Warto regularnie odświeżać sobie przepisy ruchu drogowego aby uniknąć niepotrzebnych mandatów i kłótni na drodze. Zwracamy uwagę na najczęściej łamane przepisy ruchu drogowego na obszarze zabudowanym.

Niezależnie od wieku kierowcy czy jego doświadczenia jego wiedza z zakresu przepisowego poruszania po obszarze zabudowanym po prostu zanika. Obserwacja błędnych zachowań innych kierowców na drodze utrwala jego nieprzepisowe manewry pogarszając tym samym jego umiejętności. Dlatego świadomy kierowca powinien regularnie odświeżać swoją wiedzę na temat przepisów, do których ma obowiązek stosować się na obszarze zabudowanym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mandat z fotoradaru bez punktów karnych! Legalna forma łapówki?

Dopuszczalna prędkość w obszarze zabudowanym

Pierwsza sprawa, o której pamiętać musi każdy kierujący w trakcie jazdy na obszarze zabudowanym to zachowanie odpowiedniej prędkości pojazdu. W godzinach pomiędzy 5:00 a 23:00, nie może poruszać się on szybciej niż 50 km/h. Poza wyznaczonym czasem limit prędkości wzrasta do 60 km/h.

Zobacz też: Odśnieżanie samochodu z włączonym silnikiem

REKLAMA

Postój z włączonym silnikiem

Negatywnym aczkolwiek typowym zjawiskiem obserwowanym na terenie dużych miast jest parkowane w nieprzepisowym miejscu. Za złamanie tego zakazu grozi mandat do 300 zł. W okresie zimowym często spotkać się można również odśnieżaniem pojazdu, którego silnik jest uruchomiony. Tego typu sytuacja może zakończyć się albo 100 zł mandatem (za pozostawianie pojazdu z włączonym zapłonem) albo nawet 300 zł grzywną (za nadmierną emisję spalin lub hałasu). Niektóre osoby mogą również nie być zadowolone z niezasadnego stosowania klaksonu na obszarze zabudowanym co dla kierowcy oznacza karę w wysokości 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autobus na obszarze zabudowanym: pierwszeństwo

200-złotowego mandatu może się także spodziewać kierowca, który nie uniemożliwi autobusowi (lub trolejbusowi) wyjechanie z zatoki na jezdnie lub zmianę pasa ruchu. Widząc zatem autobus sygnalizujący zamiar opuszczenia przystanku warto po prostu zwolnić i pozwolić mu włączyć się do ruchu.

Pojazdy uprzywilejowane

Duży ruch w mieście sprzyja powstawaniu zatorów drogowych czyli tzw. korków. Stanowi to wyraźne utrudnienie dla poruszających się po drogach pojazdów uprzywilejowanych. Dlatego kierowcy mają bezwględny obowiązek ustąpienia im przejazdu. Próby wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego mogą kosztować nadgorliwego kierowcę 300 zł kary.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA