REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dziecko na przednim fotelu. Co mówią przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziecko na przednim fotelu. Co mówią przepisy? Fot. Fotolia
Dziecko na przednim fotelu. Co mówią przepisy? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w Polsce można przewozić dziecko na przednim fotelu? Tak, prawo dopuszcza taką możliwość. Są jednak pewne wymogi, które musi spełnić auto i o których musi pamiętać kierowca.

REKLAMA

Kierowca jest odpowiedzialny za zabieranych na pokład auta pasażerów. I poziom tej odpowiedzialności rośnie w sytuacji, w której w kabinie zasiądą dzieci. Czy pociechy mają możliwość podróżowania na przednim fotelu? Przepisy prawa o ruchu drogowym dopuszczają taką możliwość. I trzeba przyznać, że jest ona dość wygodna szczególnie dla osób, które podróżują z dziećmi same. W takim przypadku prowadzący ma młodocianego pasażera cały czas na oku. Widzi doskonale co robi i może reagować np. w sytuacji, w której pociecha zaczyna płakać.

REKLAMA

Co zrobić, aby dziecko mogło zasiąść na przednim fotelu, a kierowca nie naraził się na mandat karny? Najpierw musi zostać spełnionych kilka wymogów. Po pierwsze pociecha do pewnego wieku musi siedzieć w dedykowanym foteliku! Po drugie w sytuacji, w której siedzisko jest ustawione tyłem do kierunku jazdy, prowadzący jest zobowiązany do wyłączenia poduszki powietrznej pasażera (chyba że auto posiada czujnik obecności fotelika). W pojazdach, w których dezaktywacja airbagu nie jest możliwa, takie ustawienie fotelika jest zabronione!

Zobacz również: Co grozi za zostawienie dziecka lub psa w rozgrzanym samochodzie?

Dziecko na przednim fotelu - czemu trzeba wyłączyć poduszkę?

REKLAMA

Czemu poduszka powietrzna ma tak duże znaczenie? W razie wypadku lub kolizji poduszka powietrzna otwierająca się z prędkością 300 km/h uderzy w tylną część fotelika. Urządzenie oczywiście nie będzie w stanie odebrać tak potężnej siły. To spowoduje zatem powstanie ogromnych przeciążeń w obrębie głowy, szyi, kręgosłupa i organów wewnętrznych dziecka. Skutkiem mogą być nie tylko poważne obrażenia ciała oraz konieczność długotrwałego leczenia, ale w skrajnym przypadku nawet śmierć.

Poduszka powietrzna stanowi na tyle duże zagrożenie dla młodszych pasażerów, że kierowca powinien wykazać się ostrożnością nawet w sytuacji, w której dziecko siedzi na przednim fotelu przodem do kierunku jazdy. Co to oznacza? Chodzi przede wszystkim o odsunięcie pociechy od deski rozdzielczej. Można to uzyskać odsuwając fotel na maksymalną odległość. Poza tym rozwiązaniem zalecanym przez wielu specjalistów z dziedziny motoryzacyjnego bezpieczeństwa jest dezaktywacja czołowego airbagu pasażera także i w tym przypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć bezpiecznie z dzieckiem?

Dziecko na przednim fotelu, reasumując:

  • Nigdy nie przewoź dziecka tyłem do kierunku jazdy na przednim fotelu, gdy nie możesz wyłączyć poduszki powietrznej pasażera.
  • Aktywna poduszka oznacza mandat dla kierowcy i poważne obrażenia dla dziecka w czasie wypadku!
  • Najbezpieczniejsze miejsce dla dziecka? To środek tylnej kanapy. Tam powinieneś zamontować fotelik.

Jakie są generalne zasady przewożenia dziecka w samochodzie? Polskie przepisy mówią wyraźnie, że pociechy o wzroście mniejszym niż 150 cm nie mogą znajdować się w pojeździe poza fotelikiem lub innym urządzeniem przytrzymującym. Kierowca, który nie zastosuje się do tych przepisów, podlega karze grzywny. Kontrola drogowa zakończy się zatem dla niego mandatem karnym opiewającym na kwotę 150 złotych. A wysokość kary to dopiero pierwsze ze zmartwień. Do konta prowadzącego dopisanych zostanie bowiem 6 punktów karnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA