REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WSA: Masz prawo otrzymać całość nagrania z policyjnego wideorejestratora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
WSA: Masz prawo otrzymać całość nagrania z policyjnego wideorejestratora/fot. Mateusz Szymański
WSA: Masz prawo otrzymać całość nagrania z policyjnego wideorejestratora/fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie potwierdził, że materiały z policyjnego wideorejestratora stanowią informację publiczną. W związku z powyższym kierowca ma prawo żądać udostępnienia całości policyjnego nagrania, jednakże prawo to w pewnych okolicznościach może podlegać ograniczeniu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 23 maja 2018 r. potwierdza prawo kierowców do żądania udostępnienia całości nagrania z policyjnego wideorejestratora. Dotychczasowa praktyka policjantów opierała się na odmowie udostępnienia nagrania z powołaniem się na konieczność ochrony danych osobowych. Czy wyrok WSA w tej sprawi, że kierowcy zechcą częściej sięgać po policyjne nagrania w celu ochrony swoich interesów?

REKLAMA

REKLAMA

Odmowa ze względu na konieczność ochrony danych osobowych

WSA orzekł w następującej sprawie. Komendant Powiatowy Policji postanowił o odmowie udzielenia żądającemu kierowcy całości nagrania wideorejestratora zamontowanego w samochodzie funkcjonariuszy. Powodem odmowy Komendanta była konieczność ochrony danych osobowych bliżej nieokreślonych osób fizycznych, w tym również to, że nie organy nie dysponują skuteczną metodą anonimizacji nagrania. To samo stanowisko przyjął później organ odwoławczy w osobie Komendanta Wojewódzkiego Policji.

Nagranie to informacja publiczna

Kierowca po otrzymaniu niekorzystnej dla siebie decyzji Komendanta Wojewódzkiego Policji postanowił o wniesieniu skargi do WSA. Po rozpatrzeniu skargi WSA w Szczecinie uznał ją za uzasadnioną stwierdzając, że decyzje wydane przez Komendantów w sposób nieuzasadniony ograniczają prawo kierowcy do informacji co jest sprzeczne z prawem i co poskutkowało ich uchyleniem.

Zobacz serwis: Auto i prawo

REKLAMA

Kluczowym dla sprawy było określenie, że nagranie z policyjnego wideorejestratora, zgodnie z prawomocnym wyrokiem WSA w Szczecinie w sprawie II SAB/SZ 36/17 z dnia 7 czerwca 2017 r. stanowi informację publiczną. Jeżeli więc przyjmiemy taką wykładnie to oznacza, że zastosowanie znaleźć może art. 5 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (u.d.d.i.p.), który pozwala na ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względów konieczności ochrony danych osobowych osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Jeżeli więc zaistnieją te przesłanki to organ wydaje decyzję o odmowie udzielenia informacji publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odmowie należy oznaczyć podmiot, którego dobro jest chronione

Organ wydają decyzję odmowną powinien zrobić to zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o u.d.d.i.p. tzn. do decyzji powinien zastosować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, a także określić w niej imiona, nazwiska i funkcje osób, które zajęły stanowisko w toku postępowania o udostępnienie informacji, oraz oznaczenie podmiotów, ze względu na których dobra, o których mowa w art. 5 ust. 2, wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji. Z powyższego wynika więc, że ustawowym wymogiem decyzji o odmowie udzielenia informacji publicznej ze względu na możliwość naruszenia prywatności osób fizycznych jest zawarcie w niej oznaczenia tych osób a także podanie imion nazwisk i funkcji osób, które zajęły stanowisko w sprawie.

Z ustaleń poczynionych przez WSA wynika, że ani z decyzji organu pierwszej, ani też drugiej instancji nie wynika aby organy dokonały oznaczenia podmiotów ze względu na których dobra odmawiają udzielania informacji. W zaskarżonej decyzji zawarto jedynie ogólne stwierdzenie, że niewątpliwie całość nagrania z wideorejestratora zawiera dane naruszające prywatność osób fizycznych, wobec których funkcjonariusze Komendy Policji w Ś. wykonywali tego dnia czynności służbowe. WSA uznał, że stwierdzenie to w ocenie sądu nie może być uznane za oznaczenie podmiotów ponieważ nie wynika z niego nawet to czy w dniu zdarzenia dokonywano przy użyciu wideorejestratora kontroli wobec innych osób aniżeli skarżący.

W związku z powyższym WSA stwierdził, że organ nie podjął nawet jakiejkolwiek próby oznaczenia osób fizycznych, których prywatność w jego ocenie miałaby stanowić podstawę do wydania decyzji o odmowie udzielania informacji publicznej. Odnosząc się do braku możliwości skutecznej anonimizacji materiału, WSA wskazał, że z ustawy o dostępie do informacji publicznej nie wynika możliwość wydania decyzji odmownej z tego powodu.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764)

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 23 maja 2018 r. (sygn. akt SA/Sz 357/18)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA