Zmniejszona przejrzystość powietrza: definicja pojęcia to...
REKLAMA
REKLAMA
Zmniejszona przejrzystość powietrza: definicja, której... nie ma!
Prawo nieco po macoszemu traktuje definicję zmniejszonej przejrzystości powietrza. Bo nie pojawia się ona np. w art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym wyjaśniającym podstawowe pojęcia użyte przez ustawodawcę. Wskazane jest tu wyłącznie znaczenie niedostatecznej widoczności – ale pod tą definicją ukrywa się po prostu noc lub właśnie zmniejszona przejrzystość powietrza. Czym jest zatem zmniejszona przejrzystość powietrza? Wskazówek można poszukiwać w kolejnych artykułach.
REKLAMA
Zmniejszona przejrzystość powietrza: definicja pojawia się przy okazji
Art. 30 ustawy Prawo o ruchu drogowym odnosi się do sygnałów świetlnych i dźwiękowych używanych w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. I w tym punkcie pojawiają się przyczyny, które mogą decydować o powstaniu takich właśnie warunków. Wyraźnie wskazana została mgła, opady atmosferyczne lub inne czynniki. Pomijając mgłę będą to zatem opady deszczu (zarówno mżawka, jak i ulewa), opady śniegu, opady grady, ale także np. zadymienie występujące punktowo nad jezdnią wynikające chociażby z pożaru.
Zmniejszona przejrzystość powietrza: jak ma się zachować kierowca?
Definicja zmniejszonej przejrzystości powietrza to jedno. Drugim czynnikiem jest wskazanie, jak w takich warunkach powinien zachować się kierowca. Po pierwsze musi włączyć światła mijania (nie do jazdy dziennej!) i ewentualnie przeciwmgłowe przednie. Po drugie jeżeli w czasie mgły omija lub wyprzedza poza terenem zabudowanym, musi dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe. Po trzecie jeżeli widoczność spadnie poniżej 50 metrów, istnieje możliwość włączenia światła przeciwmgłowego tylnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.