REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hulajnoga elektryczna: przepisy zmieniają się 20 maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hulajnoga elektryczna: przepisy zmienią się od 20 maja
Hulajnoga elektryczna: przepisy zmienią się od 20 maja

REKLAMA

REKLAMA

Hulajnoga elektryczna: przepisy dotyczące osobistych środków transportu zmienią się od 20 maja. Pojazdem nie pojedzie już każdy!

Do tej pory korzystanie z elektrycznej hulajnogi w Polsce nie było unormowane. Skutek? Kierowcy tego typu pojazdów byli w porządku prawnym traktowani jak… piesi. Teraz sytuacja uległa zmianie. Od 20 maja 2021 roku obowiązuje nowelizacja przepisów. Na jej mocy w porządku prawnym pojawiło się pojęcie hulajnogi, ale też ustawodawca wskazał jej warunki ruchu i ograniczenia.

REKLAMA

Hulajnoga elektryczna: przepisy zmieniają się 20 maja 2021 r.

Nowe przepisy precyzują pojęcie hulajnogi elektrycznej. To "pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowym, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe". Szeroka definicja wynika z tego, że hulajnogi są różne. Mało precyzyjne określenie w przepisach sprawia, że przepisy można zastosować do każdego typu pojazdów.

Nie tylko hulajnoga elektryczna. Nowości od 20 maja

W polskim porządku prawnym na mocy nowelizacji z 20 maja 2021 roku pojawiło się nie tylko pojęcie hulajnogi elektrycznej, ale też urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagającego ruch.

  • Urządzenie transportu osobistego - pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
  • Urządzenie wspomagające ruch - urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni.

Hulajnoga elektryczna: przepisy wskazują kto może nią jeździć

  • osoby pełnoletnie,
  • osoby niepełnoletnie:
    • posiadacze karty rowerowej,
    • posiadacze prawa jazdy kat. AM, A1, B1, T,
  • osoby młodsze niż 10 lat:
    • w strefie zamieszkania,
    • pod opieką osoby dorosłej.

Hulajnoga elektryczna: przepisy wskazują gdzie i jak jeździć

  • należy poruszać się jezdnią - gdy ruch na niej jest dozwolony z prędkością do 30 km/h,
  • należy poruszać się drogą dla rowerów lub pasem dla rowerów - maksymalna prędkość 20 km/h,
  • gdy na drodze auta jeżdżą szybciej niż 30 km/h i nie ma ścieżki rowerowej, prowadzący hulajnogę elektryczną może trafić na chodnik,
    • na chodniku powinien poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych.

Zasady jazdy na hulajnodze:

Kierowca hulajnogi według przepisów obowiązujących od 20 maja 2021 roku nie może prowadzić pod wpływem alkoholu, nie może nikogo przewozić, a do tego na chodniku musi ustąpić pierwszeństwa pieszym. Co więcej, nowelizacja sprawia, że prowadzący mają obowiązek sygnalizowania manewrów (kierunkowskazem lub ręką), musi zachować metrowy odstęp podczas wyprzedzania innych użytkowników, a w strefie zamieszkania obowiązuje go zasada prawej ręki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA