Samochód z kierownicą po prawej stronie
REKLAMA
REKLAMA
Czy poruszanie się pojazdem z kierownicą po prawej stronie jest możliwe w warunkach prawostronnego ruchu drogowego?
REKLAMA
Zgodnie z regulacjami prawnymi (§ 9 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - Dz. U. z 26 lutego 2003 r., nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami, które wynika z podpisanej przez Polskę w 1968 r. tzw. Konwencji wiedeńskiej - Dz. U. z 24 lutego 1988 r., nr 5, poz. 40 z późniejszymi zmianami), wymagany jest obowiązek przystosowania pojazdów do kierunku ruchu obowiązującego na terytorium tego państwa. Co więcej przystosowanie pojazdu do kierunku ruchu, jako cecha pojazdu, jest także odnotowane w dokumentacji homologacyjnej, co ma uniemożliwiać rejestrację takich pojazdów. Wyjątkiem są pojazdy pracowników służb dyplomatycznych państw obcych oraz pojazdy specjalne (np. zamiatarki) oraz pojazdy zabytkowe.
Zobacz też: Kto może przeszukać auto przy rutynowej kontroli?
Jakie mogą być zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutek nieprzystosowania takiego pojazdu do poruszania się w ruchu o przeciwnym kierunku?
REKLAMA
Podstawowym zagrożeniem jest niedostateczna widoczność z miejsca kierowcy wywołana niewłaściwym usytuowaniem w pojeździe. Kierowca znajduje się zbyt blisko prawego pobocza drogi i podczas manewru wyprzedzania nie dysponuje odpowiednim polem widoczności do przodu, by móc bezpiecznie wykonać ten manewr. Już samo przygotowanie do wyprzedzania powoduje w nieprzystosowanym pojeździe konieczność zbyt dużego wysunięcia pojazdu na sąsiedni pas ruchu, co w przypadku drogi mającej po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, może doprowadzić do zderzenia czołowego z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka.
Bezpieczne wykonanie takiego manewru pojazdem przystosowanym do ruchu lewostronnego wymaga jego rozpoczęcia w wielokrotnie większej odległości (najlepiej kilkudziesięciu metrów) od pojazdu wyprzedzanego, aby kąt obserwacji w proporcji do wysunięcia pojazdu i odległości obserwacji sąsiedniego pasa ruchu był odpowiedni i bezpieczny. To w oczywisty sposób wielokrotnie wydłuża drogę, na której wykonywany jest manewr wyprzedzania oraz jego czas. Manewr wyprzedzania, jako jeden z najbardziej niebezpiecznych w ruchu drogowym powinien być wykonywany w jak najkrótszym czasie i na jak najkrótszym odcinku drogi. Może to też być mylące dla innych uczestników ruchu ze względu na nienaturalne zachowanie takiego pojazdu. Argumenty te mają szczególne znaczenie w Polsce, gdzie drogi jednojezdniowe, dwupasowe stanowią przeważającą większość.
Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?
Drugim argumentem jest właściwe oświetlenie drogi asymetrycznymi światłami mijania. W przypadku pojazdu przystosowanego do przeciwnego kierunku jazdy, prawe pobocze drogi nie jest oświetlane, co przy braku separacji ruchu pojazdów jednośladowych oraz pieszych od ruchu pozostałych pojazdów, stwarza ogromne niebezpieczeństwo kolizji. Groźnym zjawiskiem jest też olśniewanie kierowców nadjeżdżających z przeciwka, ponieważ światła asymetryczne przeznaczone do przeciwnego kierunku ruchu zamiast prawego pobocza - oświetlają lewą stronę drogi!
Czy istnieje możliwość przystosowania pojazdu do przeciwnego kierunku jazdy
Z technicznego punktu widzenia istnieje możliwość przystosowania pojazdu do przeciwnego kierunku jazdy, lecz zabieg taki powinien objąć następujące elementy: zmianę położenia koła kierownicy oraz pozostałych urządzeń służących do kierowania pojazdem i tylnego światła przeciwmgłowego oraz wymianę kompletnego zespołu wycieraczek przedniej szyby, świateł mijania, zewnętrznych lusterek wstecznych. W razie potrzeby należy także zmienić kierunek wylotu spalin z rury wydechowej.
Zobacz też: Uprawnienia strażników miejskich wobec kierowców
REKLAMA
Zakres tych modyfikacji wymaga dobrego przygotowania, tj. wyposażenia zakładu w narzędzia specjalistyczne i dostęp do odpowiednich części oraz aparatury kontrolno-pomiarowej, wysokich kwalifikacji personelu, a także - sprawnego mechanizmu weryfikacji prawidłowości przeprowadzonych zmian w stacjach kontroli pojazdów.
W wielu krajach (np. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Australii) istnieją specjalistyczne zakłady świadczące usługi w tym zakresie, a ich działalność objęta jest ścisłą kontrolą ze strony administracji państwowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.