REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód z kierownicą po prawej stronie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Opel Astra OPC Vauxhall VRX
Opel Astra OPC Vauxhall VRX
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Samochody sprowadzane z terytorium Wielkiej Brytanii są w Polsce coraz popularniejsze. Głównie ze względu na niski koszt zakupu. W poniższej publikacji przedstawiamy jakie niebezpieczeństwa wiążą się z jazdą po polskich drogach samochodem z kierownicą po prawej stronie.

Czy poruszanie się pojazdem z kierownicą po prawej stronie jest możliwe w warunkach prawostronnego ruchu drogowego?

REKLAMA

Zgodnie z regulacjami prawnymi (§ 9 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - Dz. U. z 26 lutego 2003 r., nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami, które wynika z podpisanej przez Polskę w 1968 r. tzw. Konwencji wiedeńskiej - Dz. U. z 24 lutego 1988 r., nr 5, poz. 40 z późniejszymi zmianami), wymagany jest obowiązek przystosowania pojazdów do kierunku ruchu obowiązującego na terytorium tego państwa. Co więcej przystosowanie pojazdu do kierunku ruchu, jako cecha pojazdu, jest także odnotowane w dokumentacji homologacyjnej, co ma uniemożliwiać rejestrację takich pojazdów. Wyjątkiem są pojazdy pracowników służb dyplomatycznych państw obcych oraz pojazdy specjalne (np. zamiatarki) oraz pojazdy zabytkowe.

Zobacz też: Kto może przeszukać auto przy rutynowej kontroli?

Jakie mogą być zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego na skutek nieprzystosowania takiego pojazdu do poruszania się w ruchu o przeciwnym kierunku?

REKLAMA

Podstawowym zagrożeniem jest niedostateczna widoczność z miejsca kierowcy wywołana niewłaściwym usytuowaniem w pojeździe. Kierowca znajduje się zbyt blisko prawego pobocza drogi i podczas manewru wyprzedzania nie dysponuje odpowiednim polem widoczności do przodu, by móc bezpiecznie wykonać ten manewr. Już samo przygotowanie do wyprzedzania powoduje w nieprzystosowanym pojeździe konieczność zbyt dużego wysunięcia pojazdu na sąsiedni pas ruchu, co w przypadku drogi mającej po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, może doprowadzić do zderzenia czołowego z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne wykonanie takiego manewru pojazdem przystosowanym do ruchu lewostronnego wymaga jego rozpoczęcia w wielokrotnie większej odległości (najlepiej kilkudziesięciu metrów) od pojazdu wyprzedzanego, aby kąt obserwacji w proporcji do wysunięcia pojazdu i odległości obserwacji sąsiedniego pasa ruchu był odpowiedni i bezpieczny. To w oczywisty sposób wielokrotnie wydłuża drogę, na której wykonywany jest manewr wyprzedzania oraz jego czas. Manewr wyprzedzania, jako jeden z najbardziej niebezpiecznych w ruchu drogowym powinien być wykonywany w jak najkrótszym czasie i na jak najkrótszym odcinku drogi. Może to też być mylące dla innych uczestników ruchu ze względu na nienaturalne zachowanie takiego pojazdu. Argumenty te mają szczególne znaczenie w Polsce, gdzie drogi jednojezdniowe, dwupasowe stanowią przeważającą większość.

Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?

Drugim argumentem jest właściwe oświetlenie drogi asymetrycznymi światłami mijania. W przypadku pojazdu przystosowanego do przeciwnego kierunku jazdy, prawe pobocze drogi nie jest oświetlane, co przy braku separacji ruchu pojazdów jednośladowych oraz pieszych od ruchu pozostałych pojazdów, stwarza ogromne niebezpieczeństwo kolizji. Groźnym zjawiskiem jest też olśniewanie kierowców nadjeżdżających z przeciwka, ponieważ światła asymetryczne przeznaczone do przeciwnego kierunku ruchu zamiast prawego pobocza - oświetlają lewą stronę drogi!

Czy istnieje możliwość przystosowania pojazdu do przeciwnego kierunku jazdy

Z technicznego punktu widzenia istnieje możliwość przystosowania pojazdu do przeciwnego kierunku jazdy, lecz zabieg taki powinien objąć następujące elementy: zmianę położenia koła kierownicy oraz pozostałych urządzeń służących do kierowania pojazdem i tylnego światła przeciwmgłowego oraz wymianę kompletnego zespołu wycieraczek przedniej szyby, świateł mijania, zewnętrznych lusterek wstecznych. W razie potrzeby należy także zmienić kierunek wylotu spalin z rury wydechowej.

Zobacz też: Uprawnienia strażników miejskich wobec kierowców

REKLAMA

Zakres tych modyfikacji wymaga dobrego przygotowania, tj. wyposażenia zakładu w narzędzia specjalistyczne i dostęp do odpowiednich części oraz aparatury kontrolno-pomiarowej, wysokich kwalifikacji personelu, a także - sprawnego mechanizmu weryfikacji prawidłowości przeprowadzonych zmian w stacjach kontroli pojazdów.

W wielu krajach (np. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Australii) istnieją specjalistyczne zakłady świadczące usługi w tym zakresie, a ich działalność objęta jest ścisłą kontrolą ze strony administracji państwowej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA