REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złamana ręka a prowadzenie auta. Czy można wsiąść za kółko z ręką w gipsie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Przeorek
gips ręka w gipsie kierowca moto motoryzacja
Przepisy prawa definitywnie nie zabraniają prowadzenia samochodu z ręką w gipsie, stabilizatorze czy ortezie.
/
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Urazy takie jak złamania, znacząco wpływają na codzienne funkcjonowanie. Nie tylko utrudniają, ale czasem wręcz uniemożliwiają wykonywanie niektórych czynności. Jedną z nich może być jazda samochodem. Czy prowadzenie pojazdu z ręką w gipsie jest legalne? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Prowadzenie samochodu z ręką w gipsie: co mówią przepisy

Złamanie ręki może być sporym wyzwaniem w codziennym funkcjonowaniu, a - tym bardziej - w prowadzeniu pojazdu. Wielu kierowców zastanawia się, czy w takim stanie można wsiąść za kółko i bezpiecznie oraz zgodnie z prawem poruszać się po drogach. 

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy prawa definitywnie nie zabraniają prowadzenia samochodu z ręką w gipsie, stabilizatorze czy ortezie. Jednak najważniejsza w tej sytuacji jest opinia lekarza. W przypadku, gdy specjalista zalecił bezwzględne unieruchomienie kończyny, wówczas bezwzględnie należy powstrzymać się od prowadzenia auta. A to po to, by uniknąć nie tylko niebezpiecznej sytuacji na drodze ale również pogorszenia stanu swojego zdrowia.

Trzeba pamiętać, że gips znacząco ogranicza sprawność fizyczną. Jest to odczuwalne chociażby w czynnościach życia codziennego. Prowadzenie auta, szczególnie tego z manualną skrzynią biegów, po złamaniu czy innym urazie ręki, także staje się znacznie trudniejsze. Kontrola nad pojazdem jest zmniejszona. A to z kolei wpływa na szybkość reakcji w nagłych sytuacjach na drodze. Dlatego też zanim wsiądzie się za kółko ze złamaną ręką, warto się dwa razy zastanowić. Bowiem nie jest to bezpieczne i polecane rozwiązanie.

Jakie ryzyko niesie ze sobą prowadzenie samochodu z ręką w gipsie 

REKLAMA

Mimo, że prawo nie zabrania wprost prowadzenia samochodu z kontuzją, nie znaczy to, że jest to w 100 proc. legalne i dozwolone. Warto być świadomym, że policja może mieć na ten temat inne zdanie. Zgodnie z art. 3 Ustawy o kierujących pojazdami, osoba prowadząca samochód musi być sprawna zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Czy zatem ten warunek spełnia kierowca z ręką w gipsie? To zależy, chociażby od rodzaju i miejsca złamania.

W trakcie kontroli drogowej funkcjonariusz może uznać, że złamanie ogranicza zdolność kierowcy do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. Wówczas może to skutkować zakazem dalszej jazdy. Ponadto gdy wypadek zostanie spowodowany przez kierowcę z ręką w gipsie, może on otrzymać mandat nawet do 1000 zł i 6 punktów karnych. Co więcej, ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania z AC, jeśli uzna, że kontuzja miała wpływ na zdarzenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decydując się na wsiadanie za kółko z ręką w gipsie, warto kierować się zdrowym rozsądkiem. Bowiem nawet jeżeli kierowca nie natknie się na kontrolę policji, to może on spowodować wystąpienie realnego zagrożenia - nie tylko dla swojego zdrowia, ale również dla zdrowia i życia innych uczestników ruchu. Czasem lepiej w takiej sytuacji skorzystać z komunikacji miejskiej, taksówki czy poprosić kogoś o podwiezienie do miejsca docelowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA