REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalny wiek kierowcy auta i motocykla

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowca, nauka jazdy
Kierowca, nauka jazdy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi ludzie chętnie garną się do jazdy autem czy motocyklem i chcą jak najszybciej zdobyć upragnione prawo jazdy. Jaki jest zatem minimalny wiek na poszczególne kategorie popularnych pojazdów?

Wybór motocykl czy samochód nie zmieni faktu, że by otrzymać prawo jazdy musimy zdać egzamin, a wcześniej spełnić wymagania formalne. Bez względu na wybór kategorii musimy posiadać orzeczenie lekarskie, które potwierdzi brak albo wskażę istnienie przeciwwskazań do prowadzania pojazdów.

REKLAMA

Kolejnym wymogiem jest wiek. O różne kategorie możemy się ubiegać w różnym wieku. Kategorie wiekowe, które są dopuszczalne dla osób poniżej 18 roku życia, dodatkowo wymagają przedstawienia zgody rodziców.

Egzamin na kategorię AM można zdawać w wieku 14 lat. Ta najniższa kategoria pozwala na poruszanie się pojazdami dwu, trzy i czterokołowymi, które mają ograniczenie prędkości do 45 km/h. Występuje również ograniczenie masy – czterokołowce nie mogą przekraczać masy 350 kg i mocy 4 kW dla silników elektrycznych i 50 cm3 pojemności dla silników spalinowych.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

REKLAMA

W wieku 16 lat można starać się o dwie kategorie, motocyklową A1 i samochodową B1. Pozytywne zaliczenie egzaminu na te kategorie daje również uprawnienia do prowadzenia pojazdów określonych kategorią AM. Kategoria A1 pozwala na prowadzenie motocykli o mocy silnika nieprzekraczającej 11 kW oraz motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW. Natomiast kategoria B1 zezwala na prowadzenie pojazdu samochodowego o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg przy przewozie rzeczy lub 400 kg przy przewozie osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pojazdów osobowych kolejnym krokiem jest zdobycie prawa jazdy kategorii B. Można się o nią ubiegać w wieku 18 lat, a dokładniej – po ukończeniu 18 roku życia można podejść do egzaminu, kurs można rozpocząć wcześniej. Posiadając kategorię B, możemy kierować pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Posiadanie tego prawa jazdy daje również możliwość kierowania pojazdem z lekką przyczepą do 750 kg. Jeśli posiadamy uprawnienia na kategorię B minimum 3 lata, możemy również jeździć motocyklem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW.

REKLAMA

W przypadku motocykli sytuacja jest bardziej skomplikowana. W wieku 18 lat możemy ubiegać się o prawo jazdy na kategorię A2. Pozwala ona na prowadzenie motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg, a także na prowadzenie motocykla trójkołowego o mocy nieprzekraczające 15 kW.

„Pełny dostęp do motocykli, bez ograniczeń mocy uzyskamy dopiero zdobywając prawo jazdy kategorii A. Daje nam ono także możliwość prowadzania motocykla z bocznym wózkiem. O prawo jazdy na tę kategorię możemy się ubiegać w wieku 24 lat. Możemy wcześniej się o nie ubiegać - już od 20 lat - pod warunkiem, że posiadamy od co najmniej 2 lat prawo jazdy kategorii A2” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski. Wybór kategorii w dużej mierze zależy od wieku i od naszych potrzeb. Schemat egzaminu na motocykl, jak i na pojazdy samochodowe, jest taki sam. Wyodrębnione zostały części: teoretyczna i praktyczna. Część teoretyczna to test. Składa się on z 32 pytań, 20 z bazy wiedzy podstawowej i 12 wiedzy specjalistycznej. Egzamin jest zaliczony, gdy zostanie ukończony z wynikiem minimum 68 punktów.

Źródło: Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA