REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalny wiek kierowcy auta i motocykla

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowca, nauka jazdy
Kierowca, nauka jazdy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Młodzi ludzie chętnie garną się do jazdy autem czy motocyklem i chcą jak najszybciej zdobyć upragnione prawo jazdy. Jaki jest zatem minimalny wiek na poszczególne kategorie popularnych pojazdów?

Wybór motocykl czy samochód nie zmieni faktu, że by otrzymać prawo jazdy musimy zdać egzamin, a wcześniej spełnić wymagania formalne. Bez względu na wybór kategorii musimy posiadać orzeczenie lekarskie, które potwierdzi brak albo wskażę istnienie przeciwwskazań do prowadzania pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejnym wymogiem jest wiek. O różne kategorie możemy się ubiegać w różnym wieku. Kategorie wiekowe, które są dopuszczalne dla osób poniżej 18 roku życia, dodatkowo wymagają przedstawienia zgody rodziców.

Egzamin na kategorię AM można zdawać w wieku 14 lat. Ta najniższa kategoria pozwala na poruszanie się pojazdami dwu, trzy i czterokołowymi, które mają ograniczenie prędkości do 45 km/h. Występuje również ograniczenie masy – czterokołowce nie mogą przekraczać masy 350 kg i mocy 4 kW dla silników elektrycznych i 50 cm3 pojemności dla silników spalinowych.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

REKLAMA

W wieku 16 lat można starać się o dwie kategorie, motocyklową A1 i samochodową B1. Pozytywne zaliczenie egzaminu na te kategorie daje również uprawnienia do prowadzenia pojazdów określonych kategorią AM. Kategoria A1 pozwala na prowadzenie motocykli o mocy silnika nieprzekraczającej 11 kW oraz motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW. Natomiast kategoria B1 zezwala na prowadzenie pojazdu samochodowego o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg przy przewozie rzeczy lub 400 kg przy przewozie osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pojazdów osobowych kolejnym krokiem jest zdobycie prawa jazdy kategorii B. Można się o nią ubiegać w wieku 18 lat, a dokładniej – po ukończeniu 18 roku życia można podejść do egzaminu, kurs można rozpocząć wcześniej. Posiadając kategorię B, możemy kierować pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Posiadanie tego prawa jazdy daje również możliwość kierowania pojazdem z lekką przyczepą do 750 kg. Jeśli posiadamy uprawnienia na kategorię B minimum 3 lata, możemy również jeździć motocyklem o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW.

W przypadku motocykli sytuacja jest bardziej skomplikowana. W wieku 18 lat możemy ubiegać się o prawo jazdy na kategorię A2. Pozwala ona na prowadzenie motocykli o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,2 kW/kg, a także na prowadzenie motocykla trójkołowego o mocy nieprzekraczające 15 kW.

„Pełny dostęp do motocykli, bez ograniczeń mocy uzyskamy dopiero zdobywając prawo jazdy kategorii A. Daje nam ono także możliwość prowadzania motocykla z bocznym wózkiem. O prawo jazdy na tę kategorię możemy się ubiegać w wieku 24 lat. Możemy wcześniej się o nie ubiegać - już od 20 lat - pod warunkiem, że posiadamy od co najmniej 2 lat prawo jazdy kategorii A2” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski. Wybór kategorii w dużej mierze zależy od wieku i od naszych potrzeb. Schemat egzaminu na motocykl, jak i na pojazdy samochodowe, jest taki sam. Wyodrębnione zostały części: teoretyczna i praktyczna. Część teoretyczna to test. Składa się on z 32 pytań, 20 z bazy wiedzy podstawowej i 12 wiedzy specjalistycznej. Egzamin jest zaliczony, gdy zostanie ukończony z wynikiem minimum 68 punktów.

Źródło: Skoda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA